Flintspisser

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Flintspisser

Legg inn av Kviljo »

Har knakka og pressa litt flint de siste dagene. Moro :)

Satser på å få skjefta de ei gang i sommer.


Bilde


Ja, så lagde jeg et fat av bjørk for ei stund siden. Var litt artig treverk selv om emnet kom fra en tilfeldig 2" planke, hehe.

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Det må jeg si Ivar...
...har lenge vært imponert over produktiviteten din, men jaggu har du teken på litt av hvert, inkludert form!

Flintknakking har jeg også hatt lyst til å prøve en stund! har noe obsidian liggende, men så var det dette med tid da.
Hvor får du flint fra?
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Kviljo the caveman!

Jeg lurer nå på om tida ikke går litt saktere på Lista. Eller tok steinalderen aldri riktig slutt der ...?

I alle fall, dette var fine saker!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

:oops: Takker :D

Det er jo rimelig enkelt å forme flinten med å trykke av korte avslag (avtrykk? :P), men de lange som går helt mot midten av spissene sliter jeg litt med. Tror det krever litt mer planlegging og gjerne litt større emner enn de jeg har brukt til nå.

Jeg fikk flint av Morten Kutschera. Han er nok på topp innen flintknakking i Norge, og henter flint i Danmark. Det som er på strendene her, har fått for mye frostskader og slag til at det er mulig å få noe særlig fornuftig ut av det.

Det sies at neolitikum aldri gikk av moten her på Lista, så selv om man har tatt i bruk både jern og plastikk, har de fleste et par flintredskaper liggende i kommoden :wink:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Jeg skal en liten svipptur til Danmark i neste uke.
Noen tips om hvor/hvordan finne god flint?
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hmm, dessverre har jeg ikke peiling :(

Men såvidt jeg forstod skulle det være fint å oppsøke kalkbrudd? Der kom det visst regelmessig ut store fine blokker. For jeg ville heller tatt med meg ei stor svart blokk enn mange små iallefall.

Kanskje det funker å spørre en tilfeldig forbipasserende? Det sies jo at flint er den steinsorten det er mest av i Danmark.

Jeg kan høre om Morten har noen tips :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

..hei hvor ble det av bildene?

Da har jeg vært en tur i Danmark, og joda det var mye flint der, bare synd de har lagd grus av det meste :lol:
Utfordringen var vel snarere å finne god flint i store stykker som kan brukes til noe, men utfordringer tar man jo på strak arm og jeg
må jo si at håpet steg noen hakk da det på et skilt like ved campingen stod: "Flintbakken"
Jeg plukket det meste på tørt land, noe jeg ble advart mot da det ofte er frostsprengt, men det var flo da jeg var der :oops:
Jeg fant da noe, ganske store finne "nuggets" det aller meste helt svart og noe brunt, Men hvordan ser man om det er frostsprengt??

Her er i alle fall et lite utvalg:
Bilde

Så da mangler jeg bare noe verktøy, tenkte å prøve med horn/gevir, men skulle gjerne hatt en "Ishistick" slik den er beskrevet i TBB #3
Har du en sånn Ivar?
Noen med tips om hvor man får tak i kobber-bolt?
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Bildene forsvant visst i en liten opprensk jeg hadde her en dag :oops:

De der så jo veldig pene ut! Veldig svarte og glassaktige. Det er visst den som skal være enklest å slå og trykke. Du finner fort ut om de har fått frostskader, for da vil den bare spalte slik den selv vil, og du kan nok også se de eventuelle sprekkene også. Men for meg ser den helt super ut.

Tenkte jeg skulle lage meg en Ishistick, men har ikke kommet så langt ennå. Den virker rimelig genial. Men jeg har en gevirtupp med en innsatt kobberbolt. Kobbernagler skal visst båtverksteder ha masser av, men jeg fant en stor leder i en svær elektrisk bryter som jeg kaldhamra rund.

Forresten, ta deg en tur innom Youtube og søk etter flint knapping, eller noe sånn. Masse geniale knakkevideoer!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
rosa77
Bueskytter
Innlegg: 47
Registrert: 31 okt 2007, 19:32
Sted: Steinkjer

Re: Flintspisser

Legg inn av rosa77 »

Mythbusters er ikke helt arkeologi, men interessant:

http://www.youtube.com/watch?v=3CWrb3EWWgM

Hadde resultatene vært annerledes om de sto lengre unna på "presisjonskytinga"?
rosa
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Flintspisser

Legg inn av Christian »

Fant non bilder på telefonen av to spisser jeg trykte ut av glass. De er begge fra et knust vindu eller no som lå ved siden av en container på karl johan :wink:

Bilde

Bilde

angående Ishi stick og annet utstyr... Det finnes mye å få kjøpt, men hvorfor i all verden skal man kjøpe utstyr til å drive med steinalderaktiviteter..... :roll:

men et kobberrør som er banka flatt og filt til er massevis bra nok. Hovedsaken er at du finner deg redskaper som fungerer for deg og de materialene du jobber med.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Flintspisser

Legg inn av Christian »

aaarg! hvordan får man de til å være små??? Har ikke photobucket den funksjonen?? bildene altså, ikke spissene :roll:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Flintspisser

Legg inn av Kviljo »

Tøft! Bildene er helt fine her. Ishi-stick er definitivt tingen om man skal retusjere mye.

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Flintspisser

Legg inn av nidrinr »

Hmm. Dere får dette til å se så enkelt ut, men jeg tviler på at det er så enkelt..
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Flintspisser

Legg inn av Christian »

jess ishi stick er tingen :) mente bare at jeg ikke helt så fornuften i å kjøpe ting mennesker klarte å lage i steinalderen.... men det som er digg med ishi'n er at den er såpass lang at jeg føler at jeg kan legge hele kroppen i når jeg presser av flak. Da går det bedre å få til de lange flaka som trengs for å redusere spissene i tjukkelse osv
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Flintspisser

Legg inn av MalaWolf »

Prøvde å knappe litt på en flintbit jeg fant i fjæra i Tjodalyng, Vestfold i dag. Den hadde masse frostskader. Klumpen var relativt stor (litt større enn knyttneven min), den største jeg har funnet i Norge til nå. Hadde håpet at jeg kunne fått en tverrpilspiss av den... men men ...
Svar