Bøk som pilemne

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Arild
Nybegynner
Innlegg: 8
Registrert: 14 aug 2006, 04:25
Sted: Tønsberg

Bøk som pilemne

Legg inn av Arild »

Hallo
Først og fremst må jeg si at dette forumet har besvart mange av mine spørsmål rundt pil og bue temaet. :D

Men jeg har skutt mye med piler laget av 8mm furu, og må si at jeg ikke er helt fornøyd med det.
Og har nå nylig kjøpt 8 og 10mm rundstokk av Bøk.

Er det noen som har erfaring med Bøk kontra Furu?


Arild
Problemer finnes ikke, bare utfordringer...
Tor
Nybegynner
Innlegg: 6
Registrert: 20 mar 2007, 21:57

Legg inn av Tor »

Idag hadde jeg en lang diskusjon om pilemne materiale og selvlagde piler hvorav konklusjonen var at furu nok var bedre enn gran, som vi bruker.
Hva er du ikke fornøyd med?

Jeg kan tenke meg at pilens fleksibilitet blir feil og at den blir veldig tung.
Tor K. B. Iversen
Laugen Bueskytterklubb
Arild
Nybegynner
Innlegg: 8
Registrert: 14 aug 2006, 04:25
Sted: Tønsberg

Legg inn av Arild »

Hva er du ikke fornøyd med?
Jeg syntes de blir for myke, jeg har liten kontroll over hvor de havner.
Jeg har laget noen kortere piler til sønnen min, og de fungerer fint.

Så det er bakgrunnen til at jeg ville prøve Bøk.
(at det ble Bøk er rent tilfeldig, det var det jeg fant lokat :? )

Arild
Problemer finnes ikke, bare utfordringer...
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Personlig har jeg positive erfaringer med både gran, furu og bøk. Det jeg vanligvis bruker til lettere buer er gran. Til tyngre buer bruker jeg primært ask, men også bøk.

Bøk tåler mye juling, men er tungt. Jeg vil ikke anbefale det til svakere buer, da det på selv kort hold vil gi en forholdsvis krum pilbane. :(

Det at du ikke treffer med pilene har ingenting med materialet å gjøre. Som du beskrev var pilene for myke, og ble stive nok når de ble kortet ned. Hva med å heller prøve stivere piler enn å endre materiale. 10 mm bøk har en stivhet som grovt regnet passer til buer rundt 45-50 kg trekkstyrke. Hvis du ikke holder på med såpass kraftige buer vil jeg heller anbefale lettere tresorter.

Men du er selvsagt hjertelig velkommen til å prøve, og fortell oss gjerne hvordan det går :)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Stivheten ,"spine" på utenlandsk, må være tilpassa buen, og være lik for hele pilsettet.Hvis du kjøper rundstokk på trelasten så kan jeg se for meg at du får veldig forskjellig stivhet på pilene. Og da vil det variere hvor de havner. Når du kjøper ferdig pilskaft så bestemmer du hvilken stivhet ( spine-klasse) du bestiller i. Innafor visse grener selfølgelig. Får du ikke stive nok skaft i 8mm (5/16" = 0,79mm) , må du kanskje opp i 9mm ( 11/32" = 0,87mm) Ev kan du kjøpe 10mm skaft på trelasten og pusse ned til ønska stivhet. Har desverre ikke funnet noen trelasthandler med 9mm rundstokk :(

Du har nok rett i at pilene dine er for myke, hvis de passa greit når du korta de ned. Ut fra en gitt stivhet på selve skaftet så vil pilene oppføre seg mykere hvis de blir gjort lengere, eller får på en tyngre spiss, eller blir skutt fra en kraftigere bue. Omvendt vil de oppføre seg stivere hvis de blir gjort kortere, får en lettere spiss, eller blir skutt fra en lettere bue. I tillegg vil tykkelsen på buehåndtaket spille inn.
"If it breaks you get to keep both parts"
Arild
Nybegynner
Innlegg: 8
Registrert: 14 aug 2006, 04:25
Sted: Tønsberg

Legg inn av Arild »

Takk for mange gode synspunkter.

Byggmakker Zeiner i Tønsberg har 8,9, og 10mm furu.
Jeg får kjøpe litt 9mm og prøve mer.

Jeg kan også nevne at buen er en Barlindbue på 47 pund (ca. 21kg)

Arild
Problemer finnes ikke, bare utfordringer...
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Som Are sier, alle treslag funker, har piler av furu, gran, Sitka-gran, ask, bjerk, eik, POC, wunderbaum, bøk..
De må ha rett stivhet, som grovt sett er en funksjon av tykkelse/lengde og spissens vekt. Tyngre spiss=> skaftet må være stivere


8mm er for pysete, 10m er noe for grovt. Du kan bruke 10mm hvis du lar dem være lange, jeg har noen 10mm eikeskaft som er 32", det funker OK fra en 50 punder, men bedre fra 88punderen.
du kan og høvle dem ned, f.eks. fra midten og bakover.


K
Svar