Lengdepiler

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Lengdepiler

Legg inn av Kviljo »

I dag ryker 300-meteren :lol: 8)

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Litt av noen tider på døgnet du mekker piler :lol:

Får håpe du har rett i at du tar 300-meteren. Styrefjærene er litt ujevnt klippet. Tror du ikke det har innvirkning på luftmotstanden? Lengdefjærene mine pleier også å se sånn ut :wink:

Hvor store er de?

Hvordan ser resten av pila ut?

Hvor mye veier de?

LYKKE TIL :)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

En eller annen har visst stilt spørsmålet før, men når sover du egentlig,Ivar? Og Are er oppe før en viss mann har fått på seg tøflene?

Innmari flotte piler, Ivar, men vi vil se resten av dem, og så vil vi vite vitale mål! Og da regner vi med å få nyheten om at trehundremeteren er nådd i løpet av dagen.

Puslet litt med å sette fjær på lengdepiler selv idag, har planer om å teste ut den nye 120-punderen i løpet av påska. Blir dessverre ikke ferdig med Hasselmonsteret før våronna begynner, må fikse en bue som skal til Korea i mai i stedet. Har forhåpninger til Monsteret, men det er tidsnok at den blir ferdig til NM. Dessverre må all prøveskyting foregå før våronna starter, for bøndene her oppe har den uvanen at så snart de ser et flatt jordstykke etter at telen er gått, så kommer de med plogen og setter i gang. Stygg uvane, dette, skaper store problemer for oss som vil skyte langt med pil og bue. (Må kanskje stemme ja til EU neste gang, slik at bøndene kan få betaling for å la være å dyrke jorda! :? )
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Å sove er for pyser :lol:

Hehe, det er forresten kanskje i dag jeg skulle brukt sjansen til å si at jeg skaut laaangt over 300 :lol:

Men dessverre må jeg nok meddele at det ikke ble mer enn 251 meter. Det var dog litt motvind i dag - vil tippe 5 m/s. Denne gangen var det to av de fem pilene som utmerket seg. De lå rett i underkant av 250 meter de tre gangene jeg skaut dem, mens resten lå omkring 230-40.

Så alt i alt er jeg godt fornøyd :)
Pilene mine har ennå diverse forbedringspotensialer som jeg skal sette i verk til neste gang. Og buemessig bør det være mulig å lime sammen noe grommere enn den halvsvidde skiplanken, hehe 8)
Jeg tror også jeg var litt tøffere med buen da jeg skaut 290. Etter det skuddet ble jeg mindre lysten på å knekke buen, så jeg kunne trukket en tomme ekstra uten å få vondt i pilhylla.

Jeg kunne nok hentet en meter eller to på å klippe fjørene litt penere, men når man gjør slikt til slike tider kan det bare gå en vei, hehe. Men disse pilene er i prinsippet ennå bare testpiler for å prøve å peile meg inn på hvilken størrelse og form skaftene bør ha. Når jeg er ferdig med det skal det ikke være mye igjen av fjørene 8)

Disse fjørene er omtrent 1" lange og 5/16" høye. Så jeg har kuttet drastisk ned fra forrige skyting :)

De fem små pilene veier rett rundt 220 grains - alle forsøk på kopier av den som gikk 290 meter sist :)
Formen på skaftene er kort fortalt tønneformet, med den tykkeste delen 1-2" foran midten. Også er de farlig tynne både framme og bak. Da jeg åpna pakken fra OL så jeg slik ut: :shock: 290-meterspila er 5mm tykk ved nokken :lol:

Jeg føler at et bilde av hele pilene ikke sier allverden, for det blir jo bare en tynn strek med litt fjør bakpå, hehe.

Jeg fikk forresten veid buen i dag. 52 pund ved 25". Litt tyngre enn jeg trodde.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar