Et tylft piler

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Et tylft piler

Legg inn av Kviljo »

Bilde


Tolv piler av poppel, bundet med lintråd.

Kjøpte skaftene fra 3rivers, men ikke ett av de var rette, så jeg kommer ikke til å kjøpe slike igjen.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Grymt snygga pilar. Väldigt fint med grått/vitt.

Men gick det inte att räta ut dom?
Jag brukar bara böjja dom raka med handen och sen vänta en dag och göra det igen så brukar dom bli ganska raka.


Sen är jag inte helt överbevisad om att det verkligen gör så stor forskjell om en pil är lite böjd. Jag vet att många menar att det märks men jag har svårt att tro det, dessutom är det nästan omöjligt att bevisa. (även om pilen går dåligt så VET du inte om den skulle gjort det om den varit rak, den kan ju faktiskt vara helt ut av spine mot din bue)

Om man har sett en pil paradoxa i slowmotion så vet man hur extremt mycket den böjjs fram och tillbaka i sin färd mot målet. Vem säger att en liten böjjning verkligen gör att den böjjer mer just åt det hållet? dessutom snurrar en pil runt ganska många varv, och dessutom igen så har en träpil alltid olika spine runt om.
Vad med om den böjda delen alltid kommer uppåt eller nedåt i flykten då? Då borde pilen gå högre eller lägre....det hör man aldrig talas om utan det är alltid "fan denna pilen går till höger/vänster för den är böjd"
En böjd pil borde inte gå mer åt ena hållet utan den borde snurra konstigt.

Vad jag kan gå med på är om ett skaft är böjt på grund av forskjell i spine på just den ytan, då kanske pilen uppför sig underligt. Då kan den också gå till höger eller vänster gentemot de andra pilarna på grund av att en för hård pil flyger åt ena hållet och en för mjuk pil åt andra hållet.

(en sidenote...en pil som är böjd på grund av att den träffat något hårt brukar inte gå fint, men då har den ändrat spine också på grund av skada)

Jag tycker du ska testskjuta alla pilar och se vilka som går bäst, jag finner att det är inte alltid den pilen jag tror som faktiskt träffar mitt i prick oftast.
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Jeg er nok enig med Griffin i at en liten bøy i pilen ikke har allverdens betydning, iallfall ikke på kort hold.

Man skal definitivt etterstrebe så rette piler som mulig, men pga rotasjonen vil en liten bøy ikke gå noe særlig ut over presisjonen. Vi kan tenke oss følgende:

Styrefjærene er satt slik at avviket fra pilens lengdeakse er 2mm på 10 cm. Pilskaftet er 9 mm tykt, som innebærer en omkrets på 28,26 mm. Det betyr at fjæren trenger 1,413 m for å fullføre pilens omkrets. Hvis pilen har en utgangshastighet på 45m/sek (litt under 150 fot/sek), roterer den faktisk trettito ganger i sekundet! Som mer enn oppveier en liten bøy på skaftet. Hvis bøyen er innen rimelighetens grenser, betyr pilens dynamiske stivhet mer.

Men det fritar oss selvfølgelig ikke fra arbeidet med å rette piler, for dette er jo en av de mange små faktorer som tilsammen gir et godt (og forutsigbart) resultat!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jeg er ikke helt enig, for som vi alle vet er riktig spine veldig viktig for at pilene skal passere fint fra buen, og om man da har ei pil som bøyer til venstre og ei som bøyer til høyre, vil deres egentlige spine være ganske forskjellige.

Men jeg er jo enig i at litt bøy ikke kan ha så mye å si for flukten i lufta. Passeringen av buen derimot... :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Ja men eftersom pilar har så olika spine allesammen och även runt sig själva så kanske dom 2 pilarna matchar fint ändå.
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Jeg er prinsipielt enig, men min erfaring er at om pilene avviker en halv millimeter eller så fra den rette linje, har det fint liten betydning for presisjonen. Det er andre faktorer som er langt viktigere - menneskelige sådanne - som er årsak til at vi ikke konstant skyter seks hundre! Jeg ville ikke bry meg med å rette en pil som er ørlite skjev, men likevel regelmessig treffer gult.

Men - i tråd med Kviljos resonnement - kan det godt være at den lille bøyen gir pilen nøyaktig den dynamiske stivheten den skal ha!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

To-tre millimeter gjør sikkert ikke allverden, men to-tre centimeter derimot... :D

(det var nesten så galt :shock: )
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Vi snakker om piler, ikke vidjespenninger!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Jag håller med om att det är irriterande att få krokiga pilar, missförstå mig inte.

Jag köpte 36st hexshaft och dom var de krokigaste pilar jag någonsin sett, inte bara böjda en gång utan kanske 3ggr på samma pil. Jag tänker inte köpa mer därifrån när granskaft skjuter fint och är väldigt raka och fina (11/32)


Menade bara att dina vackra pilar kanske skjuter fint ändå :wink:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Oi, man skulle jo tro at laminerte skaft burde være de retteste som fantes.

Vanlige skaft pleier jo å være rimelig greie å rette, men som du sier, når man får tak på andre billigere og rettere skaft er jo det det beste.

For min del har det lite å si, for jeg treffer ikke likevel :lol: 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Stig_Losnegaard
Bueskytter
Innlegg: 81
Registrert: 10 jul 2006, 11:58
Sted: Bergen

Legg inn av Stig_Losnegaard »

Jeg rettet nylig noe bambus fra boden som jeg
holder på å lave piler av.
De ble rimelig rette (og denne ble best):
Bilde

Her er skaftet både rettet og slipt.
Stig Losnegaard
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Wow, säljer du?
Stig_Losnegaard
Bueskytter
Innlegg: 81
Registrert: 10 jul 2006, 11:58
Sted: Bergen

Legg inn av Stig_Losnegaard »

Griffin skrev:Wow, säljer du?
Tror ikke jeg er proff nok til det etter ett forsøk. :-)
Har opprettet en ny tråd for bambuspiler nå.
Stig Losnegaard
Ingis
Mester
Innlegg: 677
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Legg inn av Ingis »

Meget interesant diskusjon om rette piler.Jeg var selv med på å arrangere et seminar for historisk/tradisjonell bueskyting i Moss i februar,hvor viktigheten av rette piler ble heftig diskutert.
Jeg mener selv at det viktigste er rett spine i forhold til bue og dralengde,samt at den tekniske biten må være på plass.Deretter mener jeg at rette piler er viktig for å oppnå gode skudd,og selvsagt skal vi forsøke å få rettest mulig piler.Rette piler gir jo også en psykologisk fordel.Stå på! :lol:
"Back to nature!"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Denne tråden endte opp som en diskusjonpå om rette piler er viktig eller ei. :)

Flott arbeid Ivar. Pene piler. Tette surringer er så mye penere enn en glissen. Men når vi først er inne på skeive piler. Jeg ville aldri giddet å lagt ned så mye arbeid i piler som ikke er rette. Hvis jeg ikke klarer å rette opp skaftene i løpet av ganske kort tid, ender de i materialhaugen som rundstokk, ikke pilskaft.

Gråfargen på fjærnee var også pen. Har sett noen andre gråfarger tidligere som ser mer sølvgrå ut. De var ikke pene. Den fargen på bildet minner litt om noen grågåsfjær jeg har.

Når skal du lage deg noen sluggere av noen piler? Lagde meg selv en 12mm bøkepil i helgs. Lagde den litt tønneformet for at jeg skulle få på spissen og få den litt lettere i nokkenden. 66 gram med lett spiss. Men du verden så moro å skyte med :D
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar