Historisk lim til pilspisser.

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Ingis
Mester
Innlegg: 677
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Historisk lim til pilspisser.

Legg inn av Ingis »

Lurer egentlig litt på hva slags lim /festemidler som ble brukt i steinalder,viking/middelalder for å feste pilspissene.Har hørt om bek.furukvae og enkelte blandinger.Hvor får man tak i bek f.eks.?
Har forøvrig samlet inn en del kvae fra furu og gran og smeltet dette.Kan man bruke kvae fra gran?Mener også å ha hørt at man kan blande kull med kvae.Håper noen kan belyse dette! :lol:
"Back to nature!"
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Bek kan som regel kjøpes i butikker som selger lær,skinn
til knivmakere o.l. Skinnlåven ved Hønefoss, Jørn Jensen ved Lillestrøm.
Bjørkebarktjære/bek vet vi har vært brukt i gammel tid, blant annet
til å feste styrefjær. Når det gjelder kvae blandet med aske, hvorfor ikke bare gjøre et forsøk?
Oddbjørn.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Har brukt en del bek til liming av spisser med fal (hylse som omslutter skaftet). Jeg har prøvd beket som er avbildet på hjemmesiden til Skinnlåven "Vaxbeck" og er ikke helt fornøyd med den. Den er seig, og som navnet tilsier er det en reell mulighet for at den er iblandet voks :wink: Har i senere tid fått tak i noe milebrent bek av en kamerat. Med det sitter spissnee langt bedre, men fremdeles ikke like godt som moderne lim som f.eks. Araldit :)

Det er mulig voksbeket holder til spisser med tange, men jeg vil ikke anbefale det til spisser med fal.

Det er også noen som påstar at man festet krigsspisser med voks for at de skulle bli sittende igjen inne i fienden når man trakk ut pila. Vet ikke helt om jeg er med på den teorien.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Ingis
Mester
Innlegg: 677
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Legg inn av Ingis »

Jeg får gjøre et forsøk med kvae/kull,så får vi se åssen de virker. :lol:
"Back to nature!"
Øyvind Y
Nybegynner
Innlegg: 10
Registrert: 15 apr 2007, 03:18
Sted: Bergen\Ålesund

Legg inn av Øyvind Y »

kan faktis bruke rav... det smelter og blir steinhardt der har også blitt bbrukt fiskelim og beinlim... husker ikke ifarta hvor jeg har lest det memmem :D
Tor
Nybegynner
Innlegg: 6
Registrert: 20 mar 2007, 21:57

Legg inn av Tor »

Bek og rav er det jeg har hørt om til festing av pilspisser.. Ellers har jeg fått for meg at hornlim/fiskelim/benlim ble brukt til backing o.l. uten at jeg helt vet hvor jeg har fått det synet fra.
Tor K. B. Iversen
Laugen Bueskytterklubb
Svar