Nokk-fil

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Nokk-fil

Legg inn av Kviljo »

Til nå har jeg kun brukt ei metallfil på en lommekniv til å file ut nokkene på pilene. Presist og fint men det tar tid.

Hva bruker dere til å lage nokkene med?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

Jeg bruker en dremel. Kjapt og effektivt.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hva slags utstyr bruker du på den?

Det finnes ikke noen passende fil/rasp? Det blir fort mye støv overalt med dremel :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Jag borrar ett litet hål. Det blir längst in på nocken. Lite mindre än jag vill att det ska vara.
Sen skär jag mig in dit med enn passepartoukniv. Två snitt. Lite tunnare än det ska bli tillslut.

Sen viker jag ett 120 sandpapper dubbelt och filar innuti nocken medans jag vrider på pilen fram och tillbaka och upp och ner med cirkelformade rörelser.
Svårt att förklara, men jag håller alltså sandpappret stilla och för pilen fram och tillbaka sammtidigt som jag cirklar den lite så att det blir mjuka fina kanter.

Sen filar jag med en rundfil längst in.
Efter det är det bara att passa den mot strängen varvat med lite sandpapprande/filande, tills den släpper perfekt.


Dremel vore fint. Dom är dyra va? :lol:
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Jeg filer ut strenghakket med den runde siden av en 2,7 mm tykk flatfil, og justerer eventuelt med fint sandpapir. Noen tak i bunnen av hakket med en rund nålfil, og vips så har du "snap on"-nokk!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Sandern
Bueskytter
Innlegg: 62
Registrert: 24 jul 2006, 14:57
Sted: Oslo

nokk

Legg inn av Sandern »

Jeg bruker et stikksagblad, som er limt med araldit i et håndtak. Sandpapir til slutt :)
-(-
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

3 baufilblader klemt sammen og så #120 sandpapir

K
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Borrer hull først, så sager jeg inn med en fintannet sag, så bruker jeg en trekantfil for å lage v-form ytterst i hakket (innbilder meg at dette øker hastigheten ved hurtigskyting) så går jeg på med brettet sandpapir (egentlig ikke papir, men slipelerret som tåler bedre å brettes). Ved å presse innover i nokken med sandpapiret blir den videst innerst (sandpapiret buler ut mot sidene) og man ender opp med en snapp-on.
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Alle har visst hver sin metode.

Jeg bruker to forskjellige teknikker avhengig av hvor mange piler jeg skal lage. Skal jeg lage noen få bruker jeg en flatfil fra Clas Ohlson. Den er sverdformet og beregnet til å kappe med. Verdt sine penger. Deretter utvider jeg med flatfil, rund nålefil innerst i sporet for "snap-on" (norsk ord noen?) og avrunding av bunnen av nokken. Ingen skarpe kanter skal gjenstå når jeg er ferdig. Bruker trekantfil bakerst i sporet og runder også hele nokken utvendig.

Skal jeg lage mange, monterer jeg jiggen på båndsaga. Dette er egentlig ikke mer enn en planke med et langsgående v-spor i. Så monterer jeg en stoppkloss, så jeg ikke lager sporet for dypt. Da går det rasende fort å lage sagsporet. Siden utvider jeg det med en flat nålerasp (gave fra Vargen :D ) Den rasper kun på flatene og ikke sporet dypere. Deretter går jeg inn med rundfil og gjentar samme prosedyre som ellers.

Har også hørt om noen som brukte vinkelsliper med kappskive. Vinkelsliperen var montert på benken og pila ble ført inn langs et spor. Funka visstnok som fjell. Har ingen vinkelsliper selv og derfor har jeg heller aldri prøvd det.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

Kviljo skrev:Hva slags utstyr bruker du på den?
Tre kuttskiver satt sammen.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Håkan SLS
Nybegynner
Innlegg: 16
Registrert: 21 mai 2008, 14:58
Sted: Stockholm, Sverige

Re: Nokk-fil

Legg inn av Håkan SLS »

De få ggr jag har gjort egna pilar har jag använt en kakelsåg (Bild) och det har gått fort och lätt. Spåret blir lagom brett och det är bara att jämna till kanterna med fint sandpapper.

/Håkan
Håkan
Stockholms LåsbågeSällskap

Age and treachery will always
overcome youth and skill.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Nokk-fil

Legg inn av Griffin »

Det var inte dumt.

Det ska jag pröva. Tack för tipset. :)
Svar