Spørsmål om piler

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Tomduly
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 21 sep 2017, 10:45
Bosted: Grimstad

Spørsmål om piler

Legg inn av Tomduly »

Spørsmål om blinkpiler..hva synes dere er mest ideelt ang lengde vekt og tykkelse evt vektfordeling ....tar med rotasjon/vridde/høyre venstre fjær. .eller vanes gummi/plast til øvelse for å bli bedre til å treffe blink...var dette for mange ting?🐴
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Lurz »

Lengde, vekt tykkelse. Vil være helt avhengig av buen. Svak bue, tynnere lettere piler, tung bue tykkere tyngre piler for å få riktig stivhet. Lik tyngde/stivhet på hele pilsettet.

Høyre/venstrefjær tror jeg spiller liten rolle. Men ikke bland høyre/venstrefjær på samme pil, det blir helt feil. Jeg ville nok ha brukt en type på et helt pilsett også. Noen liker vridde fjær, noen liker rette. En rett naturfjær vil likevel rotere pila, en vridd fjær vil rotere mer. Men også bremse mer. Opp til deg.

Lengde bør jo i utgangspunktet være så lang at du ikke trekker spissen forbi buen. Husk at hvis du lager en pil lenger vil den oppføre seg mykere, om du lager den kortere vil den oppføre seg som en stivere pil, hvis du lager den av et pilmatriale med samme statiske stivhet. Tyngde på spiss vil gjøre det samme. Vanes, gummi i historisk bueskytig? Pføy! Vet jeg ingenting om. Vil ikke vite det heller :D

Se også her:http://ny.norsklangbuelag.no/piler.html

ps. Hadde det ikke vært bedere å poste sånne spørsmål i fx "pilmakeren", eventulelt i "skyteteknikk" enn i "hva gjorde jeg i dag" :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av GreenMan »

Lurz skrev: 18 des 2017, 11:49 ps. Hadde det ikke vært bedere å poste sånne spørsmål i fx "pilmakeren", eventulelt i "skyteteknikk" enn i "hva gjorde jeg i dag" :D
Splittet fra originalemnet og lagt i pilmakern.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Svar