Nye blinkpiler

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Nye blinkpiler

Legg inn av kjellhar »

Jeg har laget noen trepiler før som har blitt svært så vellykket. Men det er så innmari kjedelig å lage skaft fra bunnen av. I hvertfall når man ikke har noe mer spesialisert utstyr enn høvel og tid. Deretter har jeg svelget skuffelsen etter å ha kjøpe et lite sett med ferdige trepiler. Det kommer neppe til å skje igjen.

Men så... Så kjøpte jeg noen flotte ferdige skaft hos Kviljo buemakeri. Jeg kjøpte 5/16 skaft i ceder, så det er vel ikke de han lager selv. Men jeg var overrasket over hvor bra de faktisk var. Jeg hadde forventet å bruke mer tid på pussing før montering, men de var jo helt strøkne. Jeg laget et sett med 3 piler i gårkveld for å teste hvordan de flyr. Det tar jo nesten ikke noe tid å lage piler med så bra utgangspunkt. 3-4 timer inkludert tørketid for lakk for alle tre pilene. Tror nok late-Kjell kommer til å kjøpe ferdige skaft heretter.

Bilde
Bilde

Fjøring med tape (første gang jeg prøver, og det var superenkelt). Surret nokker og forkant av fjør med lintråd, som deretter ble forseglet med skjellakk. Eller pusset jeg bare skaftet lett med litt 250 sandpapir og la på 3-4 strøk med skjellakk.

Kanskje ikke noen kunstverk, men de fungerte glimrende.

Kjell
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Nye blinkpiler

Legg inn av Jæger »

Ser sabla bra ut, kjellhar!
De fleste ferdigskaftene fra Kviljo tror jeg kommer fra Chris Boyton. Super kvalitet, vel verdt hver krone :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar