Silketråd

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Silketråd

Legg inn av HEO »

Jeg er på jakt etter mer silketråd til surring av fjør. Mangler litt kunnskap på hva slags mål som sier noe om dim. på tråd. Men jeg er ute etter tråd som er litt tykkere enn den tynneste sy(maskin)tråd. Gjorde en bestilling(Gutermann s303) på nett for å se hva jeg fikk: Det ble av det tynneste slaget og det er ikke det jeg skal ha på krigspiler. Jeg har også noen Gutermann silke 10m (made in Italy)spoler som er av den størrelsen jeg ser etter. Hvis det f. eks kalles "knappehulssilke", trådtykkelse 40 Nm, så trenger jeg bare en bekreftelse fra noen at det er det jeg har. Denne tråden er medium sterk og tåler ganske stram surring.
Bilde
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Silketråd

Legg inn av Are »

Jepp, trådtykkelse er forvirrende grunnet mange standarder og lite konsekvent bruk av dem. I tillegg gjengir standardene vekten på tråden, og ikke tykkelsen. En hardere spunnet tråd vil derfor være tynnere enn en løsere spunnet tråd med samme vekt. Sytråd er en del av faget mitt, og jeg har heller ikke full kontroll på alle standarder og benevnelser.
Et kjapp søk på s303 viser at det er en NM 100 (dtex 300/3). Når det gjelder Nm er det slik at jo lavere tallet er, jo tykkere er tråden. Nm står for antallet 100m-hasper man trenger for å veie en kilo.
Nm 40 bør funke fint. Mener å huske Bowman bruker en silketråd med benevnelsen dtex 60/2, mao Nm 30 og den funker fint.
Vær klar over at en del standarder (bl.a. dtex) oppgir vekta på hver enkelt kordell i tråden, og ikke hele trådens.
dtex 60/2 = nm 30
dtex 60/3 = nm 20

Håper dette var litt oppklarende, og ikke bare mer forvirrende.


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Silketråd

Legg inn av Jæger »

Hvis man kan spørre litt enkelt - finnes det en lenke til noen som selger tråd av brukbar beskaffenhet? Jeg mener en lenke til en bestemt vare, ikke en syforretning med tusen varianter.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Silketråd

Legg inn av Are »

Her kjøper Bowman sin tråd
http://silke.mamutweb.com/


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Silketråd

Legg inn av HEO »

Are skrev:Jepp, trådtykkelse er forvirrende grunnet mange standarder og lite konsekvent bruk av dem. I tillegg gjengir standardene vekten på tråden, og ikke tykkelsen. En hardere spunnet tråd vil derfor være tynnere enn en løsere spunnet tråd med samme vekt. Sytråd er en del av faget mitt, og jeg har heller ikke full kontroll på alle standarder og benevnelser.
Et kjapp søk på s303 viser at det er en NM 100 (dtex 300/3). Når det gjelder Nm er det slik at jo lavere tallet er, jo tykkere er tråden. Nm står for antallet 100m-hasper man trenger for å veie en kilo.
Nm 40 bør funke fint. Mener å huske Bowman bruker en silketråd med benevnelsen dtex 60/2, mao Nm 30 og den funker fint.
Vær klar over at en del standarder (bl.a. dtex) oppgir vekta på hver enkelt kordell i tråden, og ikke hele trådens.
dtex 60/2 = nm 30
dtex 60/3 = nm 20

Håper dette var litt oppklarende, og ikke bare mer forvirrende.


Sent from my iPad using Tapatalk
Takk, Are. Det var oppklarende nok!
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Silketråd

Legg inn av Are »

Når jeg har kikket litt på systrådene mine her på jobben som har betegnelse Tkt og Tex blir jeg også litt forvirret. I tillegg har nålene på symaskinene også Nm som måleenhet.

Ser at jeg har skrevet en feil i posten min ovenfor. Det rette skal være.
Nm står for antall 1000m hasper som går på en kilo.
Hadde glemt en null i innlegget ovenfor.


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Silketråd

Legg inn av Bowman »

Lenes silketråd fungerer bra. Det finnes en butikk i Tønsberg sentrum som selger hennes tråd også. Det går an å ryke den hvis man går inn for det, men jeg opplever at den er sterk nok. Jeg legger uansett verdigris eller titebond3 over surringene.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Silketråd

Legg inn av Are »

Som jeg nevnte i en annen tråd skilles det også mellom monofilamentsilke og stapelfibersilke/chapponsilke. Monofilament er den hele naturlige silketråden som trekkes fra silkekokongen. Den andre typen er kortekorte silkerester som er spunnet og tvunnet som andre typer fibertråder. Den blir tjukkere fordi den må være i flere lag for å fungere, og er svakere i forhold til tykkelsen enn det monofilamentsilke er.


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Skaukraft
Mester
Innlegg: 169
Registrert: 17 jun 2012, 22:15
Bosted: Eidsvoll
Sted: I snikkarboda.

Re: Silketråd

Legg inn av Skaukraft »

Fluebindertråd/fluebindersilke har jeg sett så tynn som 16/0. Men om det er ekte silke er jeg usikker på.
Har brukt 16/0 til surring av ringer o.l. på fluestenger, men det er nok kunstfiber.
Våpni sine
skal mann på vollen
ikkje gange eit fet ifrå.
Uvisst er å vita
når på vegom ute
det spyrjast kann etter spjot.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Silketråd

Legg inn av Are »

Mye "silke" er ikke ekte silke. Hvis det ikke er spesifisert at det er 100% silke, pleier det ofte å være polyester.

Når du skriver 16/0 stusser jeg. I den betegnelsen du bruker pleier første tallet å stå for egenvekten til hver enkelt kordell, og neste tall for antall kordeller i tråden. Null kordeller i en tråd virker litt underlig.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Skaukraft
Mester
Innlegg: 169
Registrert: 17 jun 2012, 22:15
Bosted: Eidsvoll
Sted: I snikkarboda.

Re: Silketråd

Legg inn av Skaukraft »

Det er riktig, det er null kordeller. Slik tråd er ikke spunnet, det er bare en bunt med fiber. Spunnet tråd bygger for mye, denne blir flat når den surres.
Her er et eks på 18/0 tråd: http://www.ebay.com/itm/Fly-Tying-Sempe ... ICD2ys2dWQ
Edit: Det kan selvfølgelig også være monofil.
Våpni sine
skal mann på vollen
ikkje gange eit fet ifrå.
Uvisst er å vita
når på vegom ute
det spyrjast kann etter spjot.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Silketråd

Legg inn av Are »

Kult. Aldri tenkt tanken på at det er null kordeller. Har tenkt til nå at det er EN kordell, men det er jo logisk at det er null når tråden er laget på den måten.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar