Jægers gjerdestolper

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Lurz »

Tøft ja! (derfor jeg følger med :) )
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Takk for det, godtfolk!
Skjøt pila om lag 90 meter på lengdeskytinga under NM, overlevde to turer. Skutt med Åndfonne-inspirert bue med råhudstreng av remmesel.
Jeg dro bare moderat opp så det kunne gått en del lenger.

I dag har jeg vært på søndagstur med noen ihuga vikingsjeler og tok med Yorkshire kastepil, atlatl med to spyd og inuitbue med kabel. En kamerat med ok rygg og skulder kastet spydene betraktelig lenger enn meg, satser på bedre lengder etter hvert.

Bilde
Skjellspissen etter utført arbeid

Bilde
Dagens remedier omtalt i teksten over


Bilde
Fra et prøvekast med kastetre tidligere i uka. Å prøve å kaste langt i skauen kan være utfordrende. Øverst i bildet, omtent fire meter over bakken....
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Tomduly
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 21 sep 2017, 10:45
Bosted: Grimstad

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Tomduly »

Spørsmål: kan man treffe godt på en blink f ex på 15m hold? :shock:
Tomduly
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 21 sep 2017, 10:45
Bosted: Grimstad

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Tomduly »

Glemte å si om man kunne med kastepil...treffe godt på 15 meter?
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Egen erfaring er for liten til at jeg kan uttale meg men litt googling viser at de som får det til kaster ganske bra.
Interessant artikkel om nylig fremsmeltet kastespyd i Yukon. Jeg tror de har datert løselig etter erfaring med andre funn i samme område, blir spennende å se om de kommer med noe mer håndfast. Liten video nederst.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Er det noen som har prøvd halefjær fra tiur på pilene sine? Tenker å prøve på ei pil først, eventuelt gønne på med alle om noen vet at det er bra :) Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Det nerdes litt. Til venstre tiur klar for surring og til høyre prøvepila fra forrige uke med grågås. De ser ut og kjennes ganske like.

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Fra bek til bling :)
Prosjekt tommelringskyting har gått for lut og kaldt vann i mange måneder. Lurz er jo trofast med tommel og en til har begynt å skyte litt. Jeg har tatt fram den koreanske glassfiberbuen som ble innløst mot gavekortet fra Tribusen. Tanken var jo å trene tommeltrekk før blinkbue de luxe er ferdig fra Kviljo. Det har vært så gøy å tuste med alt mulig annnet og dessuten var det dedikerte pilsettet beregnet på lengre hold med veldig lette og ganske skjøre piler. I fjor sommer bestilte jeg noen nokker av Bekir for å lage meg noen mer solide blinkpiler. Jeg har såvidt begynt i helga med å lage tre bare for å se om det lar seg gjøre. Jeg lånte boka Traditional Archery from six continents med bilder fra Greyson-samlingen av Lurz forrige uke og det var inspirasjon til å komme i gang.
Nå ble det kompromisser i fleng da jeg var tom for pilskaft fra Kviljo, hadde bare noen selvlagde fra 2016 som er litt tykke og 'urunde'. Ideelt skal jo fjærene gå lenger bak mot nokken men det var litt vrient å få til i en fei. Måtte i så fall spikket mer på skaftet og/eller knote med liminga.
Dekoren er meget enkel i forhold til de originale, det ble bare å klatte sammen noe forskjellig og legge seg på noe overkommelig.
Veldig spent på om skjøten vil holde :shock:

Bilde
Den nederste er lite glad i å møte veggen, so to speak.

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av olethearcher »

Må si jeg har sansen for østens piler! Den enkle dekoren din gjorde nå susen synes jeg da :D Hva slags maling bruker du?
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Takk for det, men de gikk heller dårlig. Når det er sagt så er jeg ikke så stabil med tommeltrekk. Lengre piler gikk bedre og vinglet mindre, var inntrykket.
Mulig større fjær og litt tyngre spiss kan hjelpe. Og skaftform og -lengde. Men like gjerne kan vet være slippet som er dårlig og de lange pilene tilgir mer feil teknikk. Skal prøve mer etter hvert.
Til dekoren har jeg bare brukt noe vannbasert rødmaling fra jobb og gullfarget tusj fra Hobbyhimmelen av merket Sharpie. Det geniale med disse tusjene (sølv, gull og bronse) er at de fungerer som en vanlig sprittusj, altså ikke som sånne malingtusjer som har tendens til å gi for lite og/eller for mye farge og tørke ut om man ikke bruker de jevnlig. Sharpie kan anbefales :)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Sett med testpiler klart for utforsking av komposittbuens mysterier. Tre typer spine, skal prøve litt av hvert av spisser og sånt. Disse har juksenokker fra Okcu Bekir i Tyrkia og er ikke beregnet for konkurransebruk. Forhåpentligvis vil disse gi meg en pekepinn før jeg setter i gang med ordentlige piler :) Bilde

Sent fra min FIG-LX1 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Oddbjørn »

Ble noen fine piler.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Takk for det, Oddbjørn. Jeg fikk prøvd dem såvidt. Det er jammen ikke vanskelig å bomme med tommeltrekk... Skal se om det kan gå an å skyte bedre etter hvert. Den koreanske glassfiberbuen jeg skyter med nå har en noe lav strengehøyde. Jeg håper at det hjelper når den tyrkiske fra Ivar er ferdig, de virker høyere strenget samt at de er smalere på midten.

Sent fra min FIG-LX1 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Ingis »

Hmmm. Er det sånn å forstå at du har en ekte tyrker på bestilling hos Ivar? :)
"Back to nature!"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Jepp, bestilte en i forfjor - fikk kalde føtter og avbestilte - og ble heit på grøten igjen og iverksatte igjen i fjor vår. Har god tid og den er så godt som ferdig betalt. Har bestilt en nogenlunde bredlemmet blinkbue som skuldrene tåler, sånn 40-ish pund. Lurer på om det kan være snakk om en type som gjerne kalles Bayezid etter sultan Bayezid II om jeg husker rett. Jeg har nok å tuste med og har sagt at jeg ikke vil ha den før mestern mener den er klar :D
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar