Jægers gjerdestolper

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Takk for fine bilder og kilder, Øyvind.
Her er det jo nesten Pope & Young-stil på fjærene. Det mener jeg Ivar nevnte ved et tidligere besøk på Kviljo, her sees det ganske så tydelig :-)
Firefjærs skal utprøves videre, må kanskje prøve denne opp mot bakoverskrånende variant - både angående fartsreduksjon og om den ene er mer stillegående enn den andre. En fin sandkasse å leke i for entusiasten.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Det ble hjortesene- og hudlimdebut i dag. Gavepil snart ferdig. Spiss med tange limt med bek, surret med sene og hudlim, dekket med never. Hele pila fått litt tjære med helsebringende aroma ;-)
Tenker over om jeg skal klippe fjærene i stil som posten til Øyvind eller la de være full høyde.

27" tønneformet bjørkeskaft, lett fantasi i designet men inspirert av eldre og nyere funn i Norge.
BildeBildeBilde

Sent fra min SM-A310F via Tapatalk
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Gooseman »

Skikkelig tøff!
Hvordan var sene og limen å arbeide med?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Det var lettere enn jeg haddeforventet. Senene trakk til seg limet bra og ble myke og mettet - om det kan sies sånn. Puttet oppi en liten bunt sener i limet, måtte fikle litt for å trekke ut enkeltsenene av noe som så ut som en bunt brennmanettråder. Noe søl men lett å vikle rundt, satt ute i litt kjølig luft så det satt seg fort, bare holde det på plass noen øyeblikk så satt det. Likeså med neveren, slettes ikke så ille som fryktet :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Lurz »

noe som så ut som en bunt brennmanettråder.
:D :D :D
Noe kjent me det der! Tøff pil!
"If it breaks you get to keep both parts"
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Gooseman »

Høres bra ut!
Jeg må få ut fingeren å øve med hudlim, sener osv snart


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Takk for det, Lurz :-)
Og det er bare å gå på for full musikk, Gooseman. Jeg kjøpte bare ei leggsene og banka selv. Sto med en pose ferdige sener i neven men tenkte å vente med det til det blir nødvendig på et prosjekt. Da er det kjekt å slippe å banke, strimle og rense selv.

Lurte litt på å prøve meg på en skiferspiss. Er det noen som har en råd og vink om hva som er rett type til denne type bruk?
Har noe knekt takskifer som er litt 'seigt' og rundt 4 mm tykk.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Gooseman »

Jepp må prøve på det. Har noen småsener fra sau så jeg kan øve på :)
Plukka med meg noen skiferbiter for noen dager siden selv :D Så da få jeg følge med her


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Jeg har hatt lyst til å lage en helt siden jeg leste denne tråden av Øyvind. Da det også var bilde av en skiferspiss i hans nye bok så plukka jeg med noe knekt takskifer med dette i tankene. En kan vel lage spiss i allsalgs skifer så lenge man ikke er avhengig av funksjonen under jakt med sultedød som et alternativt resultat ;-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Som sagt så gjort, det gikk halvannen time fra første kakk til den var ferdig.
Slo med rund stein og brukte papegøyetang for første gang i mitt liv. Hadde også handla ei rasp til keramiske fliser, den var fin til jobben.
Så over på sandpapir og smergel. Skjønte raskt at del lønner seg å arbeide fra egg/spiss og innover for å hindre avskalling. Mener å ha sett at flere av disse er noe asymmetrisk i mothakene så det er bevisst.
Alt arbeid på frihandel, ikke målt eller tegnet. Bare lagde det som biten hadde i seg.
Dette var trivelig å prøve, anbefales!

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Sist redigert av Jæger den 10 mai 2017, 15:59, redigert 1 gang totalt.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av GreenMan »

Du er skikkelig ivrig du - ser bra ut, kanskje neste litt for finslipt ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Takker. Ja, er nok i ivrigste laget i perioder ;-)
Jeg har bare myst på bilder av spisser og det ser ut som det finnes alt fra grovslipt til polert overflate.
Nå fikk jeg litt dilla og har latt meg inspirere av denne lille tassen som er funnet på Agder. Ikke nøyaktig kopi men tenkte jeg skulle prøve den på blink, kanskje med et skinn over for å se hvordan det går :-)
Formet med 60-papir og flint. Satt opp egg og overlate på et gammelt Eidsborgbryne.

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Gooseman »

Imponerende Jæger! Dette må prøves en gang.
Bra du har rissa inn årstall så du ikke forvirrer fremtidige arkeologer ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Takker! Ja, tenkte det kunne være kjekt å vite for de som eventuelt snubler over de.
Det er lett å lage av sånn tynn takskifer ihvertfall. Det var nok en avveining om de skulle velge noe som var sterkere men vanskelig å bearbeide - eller stikk motsatt - eller noe midt imellom. Kanksje det viktigste var å bruke det man hadde tilgang på?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Var bare rett i spikkemodus etter jobb: 5/16" tønneformet bjørkeskaft med fasong inspirert av norske piler fra yngre steinalder. Prøvde den lille spissen, sammenliknet med en 5/16 med history point. Først bare i 7 cm etafoam og tendensen var at skiferpila gikk nesten 4'' dypere. Spente opp en bit selskinn og lot pilene plystre. Skiferen fortsatt intakt og godt foran den andre på dybde. Trakk bare til ca. 22''/20-25 pund.
BildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-A310F via Tapatalk
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar