Jægers gjerdestolper

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Harald »

Bevares! Ikke mange som våger seg over det gjerdet der! Flott samling!
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Takk for det :-)
Alle ble testskutt i går, holder på å sammenstille litt data og skrive et lite sammendrag. Skiferspissene klarte seg bra!
Kort fortalt ble det skutt 17 forskjellige piler/spisser med askebue i Nydam-stil på 35#"26'' mot et rådyrskinn over ei 70 mm etafoam-matte og inntrengning målt.
Deretter ble pila skutt mot det samme men med en grillribbe av gris mellom skinn og matte. innpakket i vakuumplast og hang i ei brettet, forsterket FITA-skive. Noen av pilene gikk faktisk like dypt eller dypere, til tross for ca. 30 mm tykkere målflate. Jeg har gjort meg noen tanker og mulig at en eller flere av de følgende punkter kan forklare litt:
-blinkmatta var ikke ny, en pil kan ha truffet et gammelt hull
-fett og 'saft' fra ribba gjør pil og spiss glattere
-treff bein gik selvfølgelig kortere inntrengning
-utforming av skaft og spiss, kombinert med vekt og klumpete eller fine surringer med mere spiller inn her
-en del av pilene ble laget med tanke på å 'ha for gøy', ikke å teste som dette. Fuglespissen burde nok hatt en annen utforming og vært mye kvassere. -en del surringer og viklinger var ikke optimale, hadde nok gjort det bedre om jeg visste hva pila skulle gå gjennom, så å si
-og sikkert en heil haug til som jeg ikke kommer på i farta

Har samla litt data på et Excel-ark. Får se om det kan vises, tror nok nerdefaktoren er større enn nyttefaktoren.

En skiferspiss slo en skalk av et ribbein men fikk ikke mer skade en å miste litt av tuppenn. Lett å kvesse på en stein og fortsette å skyte med.
Noen bilder, hulter til bulter:
Bilde
Matte og skinn oppe, ribba henger bak nedre del av skinnet

Bilde
Denne slo en god skalk av et ribbein

Bilde
Det blir litt hår i suppa...

Bilde
Feltreparasjon

Bilde
Pil 1 til 17

Bilde
Pil 1 til 17

Bilde
Pene kutt
Bilde
Dette var enkel match for en av de store jernspissene
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Noen skifer- og hornspisser ferdige. Litt knoting og fikling men moro å prøve seg på :-)
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Gooseman »

Virkelig imponerende iver og pil/spiss-samling! Gleder meg til å se resultater


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Heppsann, resultatene ja! Skal se om jeg kan opprette ei delbar excel-fil via Dropbox hvis det er av interesse. Det er som nevnt ikke seriøs forskning :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Under vikingtinget på Tingvatn på søndag skulle jeg spørre etter noen for de som passa smiaktiviteten da der var lang kø med barn. Etterpå var det glissent med folk og jeg fikk prøvd meg for første gang. Det var lett å hamre varmt stål flatt men heller verre å lage det jeg gjerne ville det skulle bli ;-) Hadde en Nydam nålespiss i hauet men husket ikke helt. Smidde firkantet tange. Ble heller ikke helt ferdig før de skulle stenge for denne gang. Fikk kaldsmidd tangen hjemme og i dag fikk den plass på en 4-fjærs pil fra den tidligere omtalte testen. Ble nok både litt lenger og mer klumpete enn nødvendig Bilde

BildeBildeBilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Gooseman »

Hva med screenshot og lime det inn som et vanlig bilde? Morro med litt useriøs forskning :)
Tøff og brutal spiss. Fint montert som alltid :D


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Takker for gode ord :-)
Tar ditt supre tips til følge og prøver med en skjermdump. Blir det leselig?
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Jægers gjerdestolper

Legg inn av Gooseman »

Se der ja. Ble veldig lesbart det :)
Regner med at dybde var i millimeter også?
Interessant å se, selv om det nok er litt variabler ute å går. Overraskende at tudor og type 16 ikke gikk dypere kanskje!?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Ja, dybde også i mm, måtte bare komprimere kolonnene for å få plass.
Det er kanskje er par årsaker til at de bøse spissene ikke gikk så dypt. De er jo laget for å trenge gjennom panser, brynje og plate samt skytes med to til tre ganger dravekt. Westminsterpila er jo lett og tynn og tjener nok på det fra en lett bue i forhold til vekt og diameter på pilene med Tudor- og Type 10-spisser. Fra 10 til 12,7 mm diameter er jo en drastisk økning i flate fra 78,5 til 126,6 kvadratmillimeter eller omtrent 64 % om du vil :-) Samme pila med tønneformet skaft og mindre spiss vil trolig tjene på vekta som skyver spissen inn fra en svak bue samtidig som stadig økende diameter vil bremse mot et lite hull i panser/brynje/plate. Antar jeg, vel å merke.
Men det er liten tvil om at jaktspisser av skifer, horn og jern må ha fungert ganske bra.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Gooseman »

Du har nok et poeng der :) Tjukke skaft penetrerer dårlig og får ikke utnyttet momentpotensialet fra en lett bue. Uansett tøft å se!
Tudor og type 16 er bestillt her i gården nå ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Du vil ikke angre, det er gøy med gromme pilspisser.
Ser frem til å følge med på pilproduksjonen din :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Inspirert av artikkelen om pilekasting i siste Toxofil ble det under en liten skogstur etter bueemner også sanket et par hasselemner som kan bli kastepiler :-)Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Lurz »

Se om de går lenger enn buene på ute-nm? :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Spennende å se, tipper det blir skuffende kort og piler på ville veier men kan ikke la noen stein være usnudd :mrgreen:
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar