Jægers gjerdestolper

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av nidrinr »

Faktisk første jeg har sett med høl i kastetreet i stedet for i pila :) -Må teste den varianten der.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Ja, gjør det og del gjerne om du får det til å fungere. Jeg har ingen erfaring med kastetrær i det hele tatt så jeg tenkte at denne kunne takle 'alt mulig' uten å måtte lage hull bak på hver pinne. Men om det virker vet jeg ikke. Jeg har laget en utsparing over hullet for å hindre at den drar pila ned i bakkant men synes den gi en del 'vipp' fortsatt. Jeg vil prøve med lengre piler/spyd og se om det han hjelpe. Meget mulig at teknikken min er dårlig.
Foreløpig blir det å prøve litt mer med tau på kastepiler og se hva det kan føre til.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Har fått prøvd kastepila litt, det er absolutt bedre med tråd en kastetre. Blink- og krigspiler går omtrent like bra som kastepila. Rekker ikke lenger enn 50-70 meter på en god dag, er nok mye teknikk her. Prøvde å kappe av styrfjærene men da gikk den som før - alle veier og kort.

Nå er jeg i gang med forsøke på noen Thorsbjerg-wannebepiler med fjusk og fanteri som hovedingredienser. Kjøpte Bøytons taperte pilskaft hos Kviljo i helga. Borer hull i en kloss, sager, limer og spikker litt. Prøver å få veden omtrent samme vei. Planen er å lage et dusin, skal lage et par først og vurdere form og funksjon før resten tas.

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Prøvepilene fungerte greit, da er man i gang med å lage en tylft Bilde

Bilde




The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Oddbjørn »

Denne var smart. Jeg tror Thorsbjerg pilene ble laget slik og surringene var for å skjule klossen. :mrgreen:
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Sannsynligvis hadde de superlim også, bjørkebeket var kun til pynt :mrgreen:
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Nokkflikking og montering av judospisser i dag Bilde

Sent fra min F3111 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Prosjekt pil fra yngre steinalder på gang. Hard core style. Jeg tror bjørkebek uten metall kan bli ei hard nødd å knekke men her skal alle steiner snus! Og vilje av stå...eh flint må nok til.
Vier til skaft, Oddernesspiss, hjortesene og fjær funnet i skauen. Muligens ei pil med tverrspiss hvis jeg klarer å knakke en.

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Lurz »

Tøft prosjekt! Lykke til! :D
Kom til å tenke på en mulighet for bek - hva med å "pakke inn" neveren i leire, og lage et lite hull som i en blikkboks? Knuse etterpå. Engangs keramikk liksom. Bare en tanke.... :shock:
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Det er nok en god ide, Lurz! Jeg prøvde noen varianter av sammenrullet never og varme uten å brenne. Spor av kleberlig gugge men ikke noe å rope hurra for. Nytt forsøk på utvinning i ovnen nå:
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Ikke optimalt resultat men fornøyd til å være første forsøk. Kalksteinen ble forsøkt glattet med en rund stein, likevel trakk det meste ned i den. Fikk limt spissene, supplerte med jernalderbek til fjærpartiene. Artig å prøve. Mye jobb å gnage ut nokkhakk og tilpasse mot spissen uten ordentlig steinverktøy. Det ble å knakke flint på lykke og fromme og bruke det som ble best.
Når jeg igjen skal bruke kniv, lim og denslags herligheter blir det med stor respekt til steinalderfolket. De må ha hatt sitt å stri med

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde



The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av olethearcher »

Kult prosjekt! Blir ikke så mye mer "primitivt" enn det :)
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Lurz »

Flinke disse steinalderfolka :D (og du også!)
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Takk, har kost meg med dette. Angående bek og det du sa om leire, lure Lurz - de har jo vært ræsere på keramikk så ved en eventuell neste gang så er det bare å erstatte blikkbokser med leirkar
Bilde

Her kommer noem bilder fra avslutningen på pilprosjektet.
Skaft av grønnvier, skiferspiss fra neolithikum inspirert av en fra Oddernes, Kristiansand og en tverrspiss fra sen mesolithikum laget av en liten rifleflint. Fjær og spisser festet med bek og hjortesener. Skaft impregnert med fett fra beverhale. Testskutt på 10 korte skritt med korte trekk. BildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min F3111 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

I gang med et par piler med smidde spisser, en tylft med utsvingt nokk a la breheimen og mange Nydam samt reparasjon av et par piler.
Bilde




The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar