Jægers gjerdestolper

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av olethearcher »

FIne piler! og gøy med litt praktiske forsøk :)
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Gooseman »

Coool Bilde Tydelig at at skifer kunne funke som jaktspiss om man traff på rett plass. Men tåler den å treffe ribbebein e.l. på et dyr? Du vil vel kanskje ikke spandere den fine spissen din på testskudd mot bein? ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Takk for hyggelige tilbakemeldinger :-)
Etter dagens lille prøve tenker jeg at det må tas videre til ei rådyrside, flatribbe eller tilsvarende. Da kan litt av hvert prøves.
Det kan vel tenkes at de lengste skiferspissene er laget med tanke på å kunne formes og slipes på ny ved knekk.
Den lille jeg prøvde meg på - kan det tenkes at den lettere skulle passere mellom ribbein? De vise kan kanskje fortelle om den er laget med tanke på jakt eller strid.
Har planer om mer moro, skulle et knekk være i tuppen kan den muligens slipes til, ellers er det enkelt å lage ny. Den store står på et 10 mm tønneformet furuskaft, her et bilde sammen med lillebroren. Har fått fjær og surring i de sene kveldstimer.
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Med en Rygh nr. 86 som inspirasjon, ikke eksakt kopi på gang. Ser at den oppgis å være unntak fra skiferspissene og er av 'sandsten'.Bilde

Sent fra min SM-A310F via Tapatalk
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Gooseman »

Dæven, storprodusjon?
Blir interessant å se om den holder, knekker i tuppen, eller blir helt ødelagt når den treffer noe hardt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Jepp, blir artig å se hvor dette ender opp. Det går nok et hårfint skille mellom lidenskap og lidelse :-D
Fikk klort ut et par fritolkninger av Norske Oldsager - Rygh nr. 85 og 86 til venstre i bildet. Kikka på bilde og satte meg ut og formet etter husken. Traff ikke helt på form og lengdene var begrenset av emnene jeg hadde.

Angående innfesting av spissene har jeg gått til den mørke siden og brukt epoxy med blyantstøv. Det blir kanskje bek på de to siste.

Holder på å skjefte de på et par piler fra tidligere tester med forskjellige fjærvarianter. Fikk også surra ferdig fjær på furuskaftet på bildet. Fortsatt usikker på om jeg skal klippe eller beholde de som de er. Hel gåsefjær fra Kviljo og beka lintråd.

BildeBilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Da er de to siste festet med bek og hjortesene. Beket er noe jeg har tatt av et korkflø til garn. Usikker på hva det inneholder og blir liksom ikke ordentlig hardt. Det er fint til fjær og surringer men tvilsomt til spisser tror jeg.
Må vel prøve å koke noe selv. Har tretjære, får se om det blir hardcore fra bjørkenever med tid og stunder.

Note to self: ikke hold på med skiferspisser med steinete underlag, det hender at de ramler ut av hendene. Legg ut noen aviser eller tøy neste gang ;-)

BildeBilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Lurz »

Spennende prosjekter! Fortsett å poste :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Takk for det, Lurz.
Skal fortsette å poste, det kan du bege dæ på :mrgreen:
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Nå går det heilt vilt for seg her :-D
Prøver å få en spiss ut av dette hornkappet. Grillribbe er kjøpt, i morgen blir det kanskje test og i så fall må jeg nok regne med å tygge gris med grus.
Er det noen erfarne reinjegere som kan uttale seg om beingrinda til rein kontra gris? Jeg ser for at sistnevnte er relativt mye kraftigere i konstruksjonen.
Nå er det vel ikke sikkert at de bare siktet på hjertet og lunger i hine haarde dage, et godt sår i bog, rygg eller lår var kanskje nok til å sikre seg kjøtt selv om det kunne bli et stykke gå før reinen var i boks.
Hadde nok lønt seg å kjøre ut på jobb å bruke båndsag og båndpusser men nå blir det god trim for armene.
BildeBilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Bowman »

Dette liker vi Jæger. Keep on. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Oddbjørn »

Kjempefint :D
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Takk for hyggelige tilbakemeldinger, godtfolk :-)
Prøvde meg på å knakke litt flint her om dagen, skulle ha noen flak til å skrape skifer med. Hadde bare noe småflint til ildstål å leke meg med og mangler kunnskap om flintknakking. Tenkte at det kanske ble noen knast som kunne brukes til mikrolittpil men der eneste jeg kunne bruke ble en liten tverrspiss.
Har da en god del klar til enkle forsøk når anledningen byr seg. Tverr- og beinspiss montert i kveld. Tenkte at det kanske ha sett ut omtrent sånn?

BildeBilde

Sent fra min SM-A310F via Tapatalk
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Allan »

Ja nå går det virkelig vilt for seg! Jeg kjenner igjen uttrykket om lidenskap Vs lidelse! Men del for all del mer av dette, for dette er moro å følge med på. Jeg kjenner at jeg er litt spent på hvordan grillsesongen blir hvis du skal prøveskyte alt dette!

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Hehe, av og til må en bare prøve og se seg selv utenfra - og det er klart at jeg fremstår som 100 % snål. Men litt nerdethet gjør livet sabla morsomt.
Mn skal ikke leke med maten men dette blir mer forskning på lavt nivå før maten er klar. Flerbruksmat er fint :-)
Det vil selvfølgelig bety mye for den enkelte pil om den treffer kjøtt, sneier et ribbein eller treffer midt i bein. Jeg tror jeg skal ofre ett skudd per skiferpil - hvis det går bra med de første. Blir det to knas på rappen så kan det være jeg sparer de to siste.
Tenker å prøve 5/16'' feltspiss, messing skruspiss og history point som kontrollgruppe.
Ellers er det vel 15 forskjellige typer og varianter i material, form, vekt, tykkelse med meget mere så det blir ikke seriøse resultater.
På forhånd må jeg si at jeghar stor tro på skifer hvis de ikke treffer bein direkte. Fordelen fremfor bein er at den er lett å tilvirke, ihvetfall den skiferen jeg hadde. Mørk blåsvart, tynne flak av fint sediment. Nesten som å skrape i kleberstein. Andre skifertyper kan være verre å forme men tåle mer. Jeg prøvde på litt fra hagehellene, den var noe ganske annet! Steinhard å jobbe i, har ikke prøvd meg på spiss av den enda.
Beinspissen ser lovende ut og har den fordelen fremfor skifer at den tåler mer hele veien fra produksjon via oppbevariing og transport frem til bruk. Jeg kan godt se hvorfor bein fortsatt ble brukt langt ut i jernalderen.
Det er også noen spisser som ikke er for jakt. 1/2'' standardpil med bodkin og Tudor, ei Westminster med Hector Cole type 16(hadde ikke den korte), en Nydamaktig nålespiss og en lang brynjebryter med fal fra Kviljo. Husker ikke type/tidsepoke.

Har gått over eggen på de spissene som trengte det. 'Fuglepila' er verst stilt, den var omtrent butt inni og har nå fått en egg som er noe bedre. Når en ser på bilder av disse så er gjerne kløfta grunnere og eggen tynn og fin. Omforming og sånt blir eventuelt i et annet kapittel.

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar