Jægers gjerdestolper

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Satte nylig et par judospisser på noen skaft, stor moro i skogen. Lurz tok med tre tonkinskaft og ditto judospisser for meg på mandag. Testet i dag med egenproduserte nokker av tinn. Fungerer greit, ser det ut til.
Bilde

Bilde




Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av olethearcher »

Tøft! Har faktisk aldri skutt med judospisser selv, men de ståltappene som stiker ut må vel være ganske solide for at ikke de bøyer seg når de treffer røtter og lignende! Selv om det er fjøring på de
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Lurz »

Hoder utrolig bra etter min erfaring. Skyter ikke 100 punder da :)
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Holder imponerende bra, selv om det er bare moderat juling de har fått. Hadde tenkt a disse spinkle fjærene snart ville få bakoversveis men så langt ti tomler opp!
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Prøvd litt i ettermiddag. Ett tonkinskaft knakk i noden og en spiss forsvant. Den var bare limt med smeltelim. Men den som leter, han finner!
Den ene spissen viser tegn til utbretting mwn funker som bare det BildeBildeBilde

Sent fra min F3111 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Oddbjørn »

Nokker i tinn var noe nytt og disse judo spissene tåler en god del juling.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Ja, judospisser er jo bare genialt til rusletur i skog og mark!
Angående nokker så lurer jeg på om gutta boys kan ha brukt det i tillegg til bronse - bare at tinnet forvitrer? Uansett, det er hva jeg har tilgang på å klare å støpe med. Bronse krever mer utstyr og varme. Har forsøkt meg på noen tokninger av Nydamnokker også og behandlet med noe kobberholdig gugge for utseendets skyld.

Øverst to tolkninger av Hedebynokker, så en blanding av de to øvre Nydamnokkene og nederst en tolkning av den nedre på tegningen. Pfeil und Bogen som kilde, tegninger av Conrad Engelhardt.
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

En tylft piler med lissombronsenokker prøveskutt i dag. Historisk ukorrekte tonkinskaft passet fint til formålet. 4 fjærs hvite 5'' Pope & Young, disse bør være greie å finne i lyng og gress. BildeBilde

Sent fra min F3111 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Hornbue i bestilling hos Kviljo. Det er snakk om en Bayezid, en relativt stabil sak og går vel under betegnelsen krigsbue. Den blir ikke tung og skal primært brukes til blinkskyting. Pusler derfor med lette blinkpiler og prøver å lære meg tommeltrekkets hemmeligheter.
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Pakke fra Hector Cole ankommet. Satser på å få klar noen piler til Walisisk klasse, ei Westminster eller to og ei standardpil med type 16 til NM.

Bilde




The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av HEO »

:D !
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Ikke sant? :-)

Tuster også med prosjekter fra eldre tider, det går tregt når det er så deilig sommervær.
Henta opp noen døde muslinger her om dagen til prosjekt Løpesfonna-pil. I 2010 og 11 ble det funnet det som foreløpig er de eneste piler med skjellspiss i skandinavia ved Løpesfonne nær Oppdal. Datering (ca. 3370 år gamle), funnavstand (ca. 10 meter) og likhetstrekk kan lede mot at de stammer fra samme jeger. Skal egentlig være elvemusling, jeg får se om jeg finner noen tomme skall ved anledning (de er fredet). Dessverre ikke komplette skaft, mangler bakerste del. Splittet bjørk er brukt på begge og det lengste er snaue 70 cm, går for rundt 80-85 lengde cm med svakt utsvingt nokk og stort u- eller v-formet nokkhakk som er typisk for perioden.
Har lekt meg litt med utforming ved hjelp av stein og hengebryne. Det står en del om dem i denne avhandlingen om bronsealderpiler.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Det går i sakte fart, småpusler litt med pila innimellom. Form på skaft skrapt ferdig og pusset med en høvelig stein. Det er såvidt jeg forstår ikke kjent noen piler fra bronsealder her til lands med bek på bakparten. Det finnes også en del fra jernalder med bek på front men ikke bak. Noen spekulerer om de har vært brukt uten fjær, ellers er det kanskje en måte å spare kostbar bek på å bare surre fjærene på? Jeg heller mot å vikle fjærene med tråd. Da kommer spørsmålet: På fremparten på Løpesfonnapila er det uidentifisert plantemateriale som surring. Tenker å prøve meg på tråd av nesle, almebark eller tilsvarende. Hvis ikke blir det sener eller ulltråd men sistnevnte er kanskje ikke i vanlig bruk så tidlig?

Bilde

Bilde
Sist redigert av Jæger den 17 mar 2021, 21:47, redigert 2 ganger totalt.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Det ble nesle!
Nå er det bare å finne frem bek til innfesting av spiss, ta ei runde med glattebeinet og smøre inn med dyrefett. BildeBilde

Sent fra min F3111 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Kviljo »

Tøft!! (innser at jeg burde følge bedre med på hva som skjer her på bueforumet!)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar