Jægers gjerdestolper

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Hasselskudd til kastepil under tilvirkning! Har Googlet og det er et hav av varianter og løsninger på dette her. Vurderer å gå for styrefjær til å begynne med, tenker at det tilgir et dårlig kast uten at pila går ville veier. Eller hur?
Kan jo lett fjernes om man skulle få lyst til å prøve uten. Eller bare lage ei av hver ;-)
Ser også at noen bruker hakk til tråden. Skal egentlig ikke være nødvendig og kan lages om behovet skulle oppstå.

BildeBilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Kort firefjærs hjertepil til ei bittelita bue vi spikket i går :-)
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Har laget et par Welsh class-piler til en av årets prøveklasser. Kanskje jeg får spikket ei Livery, har hendene fulle. Modifiserte et par lengdepiler, lettere inspirert av Ivars plystrepiler under lengdeskytingen i fjor. Skulle bare lime horn på tuppen så ble det litt mye å file bort så kom jeg på at jeg skulle gi det er forsøk. Hadde nok vært best å kjøpe et par eller i det minste laget dem før de var limt på. Nå ble det sånn med full fart - nytt innfall - og påfølgende hurtigspikk. Tipper det blir lite lyd og korte lengder men gøy å prøve. Vanskelig å teste da både spiss og pil kanskje bare tåler en eneste luftetur. Alt det rare man skal gjøre her i livet Bilde BildeBilde

Sent fra min SM-A310F via Tapatalk
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av HEO »

Fine piler og pene surringer :D
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Mange takk, man ser på andre, lærer og øver så blir det bedre etter hvert. Og det er da jeg atter en gang må rette en stor takk til alle på forumet, i små og store bue-boder samt på samlinger som deler raust av sin kunnskap. Bedre enn gull i banken, faktisk :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Bowman »

Her ligger vinnerpila sammen med andre herligheter. Skål Tor Bjarne. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Ups, har ikke fått med meg den - skal skåle i kveld Bowman!
Nå har jeg et hurtig sammensatt pilsett klar til York Round og denslags. Skaftene er Boyton 5/16" taperte fra Kviljo kappet ned så jeg tåler en tuppknekk eller to uten at pila blir for kort. 4" skjoldfjær og 70 grains 3D skruspisser- som er spisse! Her skal alt gjøres for å unngå at pila spretter ut av halmen ;-)
Vektmessig havnet disse på 350 grains i snitt mens de vanlige 5/16" fullengde blinkpilene jeg hadde lå på 450-ish. Da snakker vi furuskaft på begge deler.

Veldig fornøyd med disse skaftene, kjøpte noen i vinter som jeg har prøvd litt. Nå hadde Ivar laget sett med tre piler i forskjellig stivhet som kunden kan prøve før handel. En del justeringer får en jo med skaftlengde, vekt på spiss og fjær men det var veldig kjekt å kunne prøve, valgte den stivheten som hørtes og så riktig ut. Tommel opp for bra tiltak!

Hadde tenkt å lage noe veldig fint og viktoriansk som står til buen men det ble en enkel løsning. Lett beiset tupp med brun narvsverte for å illudere fotstykke og ellers klarlakk. Vil ha piler som er lette å se i blinken og i terrenget men har samtidig lyst til å unngå knallfarger. Vi kom frem til at rødt og hvitt bør være synlig både mot grønt gress, lyng og halmstubber. Ble ingen fjonge farger eller hornkiler denne gangen heller, det får bli et eventuelt vinterprosjekt.
BildeBilde

Sent fra min SM-A310F via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Da jeg knotet med skiferdolken i går lå noen emner til pilspisser der også. Jeg fant i våres to bilder av lokale pilspisser funnet på Oddernes/Lund i Kristiansand. Utrolig flotte, lange og slanke. Henimot 18 cm lange. Emnene mine er litt over 13 cm sp det blir ikke kopi. Titta på bildene, gikk ut i hagen og satte i gang. Den første ble brei, turte liksom ikke å ta mer. Fant et emne til og tok i litt hardere. Bruker kun hendene og husken, ingen mål eller streker. Blir da noe i samme stil men ikke kopier. Den peneste skal gis til de jeg fikk skiferen av, den brede slankes og prøves etter hvert. Nederst ligger de sammen med en kopi av en liten tass fra Narestø i Arendal. Omtrent 5mm tange på den som forøvrig var med i ribbetesten i våres.
Her er litt bilder, de to første av Oddernes-spissene lånt fra unimus.no tatt av Eirik Irgens Johnsen


Bilde
Foto: Eirik Irgens Johnsen/unimus.no

Bilde
Foto: Eirik Irgens Johnsen/unimus.no

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Sist redigert av Jæger den 18 sep 2017, 14:07, redigert 2 ganger totalt.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Bowman »

Fanrastisk og inspirerende. Tar opp tråden fra i sommer i løpet av vinteren. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Takk, og gjør for all del det, unge knekt!
Klein form om dagen men noe småknoting innimellom går an.
Prøvde meg på en mer kopiaktig spiss, fortsatt kortere enn originalen men proporsjonsmessig ikke så helt gal. Lettere å lage en etterlikning med et blide eller gjenstand å se på under arbeidet. Når det er sagt - det var vel snaut laget to helt like pilspisser før den industrielle revolusjon? :wink:
Som nevnt må en av disse prøves. Gad vite om lengden på skiferspisser var mer enn motesak enn praktiske årsaker som emnelengde, vekt, erfaringer med sårkanaler, fordel med å kunne tåle en knekk eller to og bare slipe på ny - eller en kombinasjon av alt sammen?
Edit: Det har vel også en del å si rent periodisk, en skiferspiss laget i bronse- eller jernalder vil nok bære preg av dette.
Håper det er greit med smågnåling fra sør, det kommer nok mer interessante buerelaterte prosjekter når formen stiger :-)

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Kviljo »

Tøft! Dette må være datidens bling. Rent teknisk burde det være bedre med en kortere spiss, kanskje.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Bling er aldri feil :-)
Mulig at en bedre inntrenging før pilskaftet bremser kan være en årsak? Og gjenbruksfaktor ved knekt tupp er større - men man kunne laget tre til fire korte spisser av samme emne. Så en måte å flotte seg på kan det absolutt ha vært.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Jeg er rimelig sikker på at de to lange fra Oddernes er funnet i graver/gravhaugerunder utgravninger på Oddernes på 1880-tallet. Kan muligens bety noe med funnkonteksten om man skal se på skiferspisser til hverdagsbruk. Men det er funnet rimelig mange og relativt lange løse spisser rundtomkring i landet. Mye rart en skal gå rundt å tenke på, gitt :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Forsøk på kastepil inspirert av artikkelen i siste Toxofil. Jeg lagde denne i sommer - se innlegg i toppen av siden - men det var heller skuffende resultater. Nå skal det sies at det blåste frisk da jeg prøvde og at det kan være jeg gjorde tingene grunnleggende feil. Har prøvd å lese og se meg opp på videoer men pila har egentlig ligget siden i sommer. Den er laget av hassel som skal være bra. Har prøvd å modifisere meg vekt foran og fjær bak, heller liten effekt. Lagde et kastetre i en fei men mener å huske at jeg ikke fikk noe særlig dreis på det. Nå venter jeg på at skrotten skal bli litt bedre igjen så skal jeg gi det et nytt forsøk. Skal også prøve med ei vanlig blinkpil og tråden festet lenger foran/bak i forhold til det som oppgis i artikkelen.
Det har uansett vært et morsomt prosjekt, gøy å prøve noe nytt selv om en bli sittende med pila i postkassa etterpå :D

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Feltmessig forsøk med økt vekt foran

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Kranglete rygg spesielt og skrott generelt men ville prøve ut kastepila mens vi hadde litt sol og tørk. Etter litt småprøving med hvor tråden skulle festes så begynte det å bli dreis på sakene. Ikke mye saft i armene så slappe kast. En del kom opp mot 70 meter og resten 10-15meter bak og er godt fornøyd utfra de rådende forhold. Hadde med noen forskjellige piler til bue også. De som kom nærmest kastepila var de som hadde relativt likt balansepunkt uavhengig av totalvekt.

Sent fra min F3111 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar