Jægers gjerdestolper

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Tenkte å starte en aldri så liten tråd om min knoting med piler.
Er tålig tålmodig og en rolig kar til vanlig men dette her han drive en mann til vannvidd. Mye pirk og stønning - samtidig gir det en god følelse når man holder på og ikke minst sitter igjen med noe som likner på ei pil :-)
Det jeg har holdt på med i det siste er å få laget noen standardpiler og lengdepiler til NM. Førstnevnte skal skytes med ei 45# og siste med 30# bue så det blir meget moderate lengder i begge klasser. Men det er hva skuldrene tåler og jeg er mer enn godt fornøyd med å prøve meg på dette her.

Fikk nettopp pakke fra Kviljo, inneholdende nok til å få ferdig standard- og lengdepilene. Kommer kanskje til å skrive om begge deler litt hulter til bulter.
Sørlendingen spør: Er det tillatt med fargede fjær på standardpilene?

Bilde
Eske med godteri
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Bowman »

Det er ikke forbudt med fargede fjær. Noen av oss sliter med synet og da er det helt greit med farger. Lengdeskyting Knyttet til Reenactment og tilnærmelsesvis 100% historisk gjenskapning ville ikke tillat det, men vi er ikke der på uteNM. Hvis du ikke liker hvite så er grå og brune innafor, gjerne hvite med svart, grå eller brun styrefjør. Og du må gjerne skyte med blå og rød , oransje eller gule som er det som synes best. Men det velger du selv.
Du må gjerne prøve min krigsbue på standardpilene dine hvis du ønsker det. Jeg har en åttipunder som er silkemyk å dra opp.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Takk for tilbud om å få prøve buen, det høres ut som en fin ting å gjøre mellom slagene :-)

Tenkte farger for lettere å skille pilene fra de andre...på den andre siden blir det nok ikke vanskelig med hvite fjær heller, pilene mine vil stå nærmest skytterlinja :mrgreen:
Låner en fjærlimesak av en kamerat men den er nok designet for piler med korte fjær. Kan aaaakkurat klare ei 6'' fjær med plass til fingrene bak. Så det blir trolig ikke Livery-lengde på disse. Der er det vel også krav til ask i skaftet? Det får bli noen durabelig tunge Standardpiler på en 70-ish gram. Har en plan om 10mm rette skaft når jeg kommer over riktig type bodkin i min prisklasse.

Disse skaftene er 12mm og avsmaler til 10mm ved nokken. Litt bilder:
Bilde
Skaft til lengdepiler og standard klar til videre bearbeiding

Bilde
Spisseren jeg forsøkte meg på. Måtte gi opp med kniv, det ble bare bal. Rasp og drill ble løsningen

Bilde
Nederst til øverst: Grospikket kon, ferdig i raspspisseren og med løst påsatt bodkin. Det ble et brukbart resultat, nå gjenstår sliping av de resterende spissene og å få limt de på skaftene
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Allan »

Std. pilene må ikke være i ask, de kan være av hva som helst bare det er tre. Det anbefales ask eller bjørk for å oppnå vekta uten å måtte gå veldig mye opp på dimensjonene. En kunne for eksempel brukt osp (som mange liker) men da må en opp i 1/2" for å greie 52 gram vil jeg tru.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Det skal gå greit med det jeg bruker nå og 10mm, ihvertfall. Det var anående Livery jeg spurte; der er det kun ask som gjelder?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Bowman »

Jæger skrev:Takk for tilbud om å få prøve buen, det høres ut som en fin ting å gjøre mellom slagene :-)

Tenkte farger for lettere å skille pilene fra de andre...på den andre siden blir det nok ikke vanskelig med hvite fjær heller, pilene mine vil stå nærmest skytterlinja :mrgreen:
Låner en fjærlimesak av en kamerat men den er nok designet for piler med korte fjær. Kan aaaakkurat klare ei 6'' fjær med plass til fingrene bak. Så det blir trolig ikke Livery-lengde på disse. Der er det vel også krav til ask i skaftet? Det får bli noen durabelig tunge Standardpiler på en 70-ish gram. Har en plan om 10mm rette skaft når jeg kommer over riktig type bodkin i min prisklasse.

Disse skaftene er 12mm og avsmaler til 10mm ved nokken. Litt bilder:
Bilde
Skaft til lengdepiler og standard klar til videre bearbeiding

Bilde
Spisseren jeg forsøkte meg på. Måtte gi opp med kniv, det ble bare bal. Rasp og drill ble løsningen

Bilde
Nederst til øverst: Grospikket kon, ferdig i raspspisseren og med løst påsatt bodkin. Det ble et brukbart resultat, nå gjenstår sliping av de resterende spissene og å få limt de på skaftene
Jeg tenkte på konkurransen. :D
Hvis du investerer i en JoJahn "fletcher" så greier den de lange fjørene. Du trenger bare å styre det som stikker på utsiden med den uskarpe siden på en stanleykniv. Jeg pleier å lime fjøra med maskeringstape og klippe de før jeg limer de på. Da får du et jevnt og fint skjær med lik høyde på alle fjøra.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Jepp, en JoJan står på ønskelista :-)
Legger en halv cm på minimumslengda og da blir det passe trangt:
Bilde

Bilde
Første av seks ferdig, vurderer rett klipp lengdeveien. Ca. 21 mm fjærhøyde og vekt 69 gram. Det skulle være innafor med god margin ;-)

Bilde
Hvorhen du går i li og fjell...
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: RE: Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Allan »

Jæger skrev:Det skal gå greit med det jeg bruker nå og 10mm, ihvertfall. Det var anående Livery jeg spurte; der er det kun ask som gjelder?
Til Livery Arrow skal du vel bruke et av treslagene som er dokumentert brukt i Mary Rose- materialet. Osp, pil/ selje, bjørk, ask og noen til som jeg ikke kommer på. Spesifikasjonene følger MR- funnet gjennomgående (30 1/2" lengde, 1/2" ved skulderen og handsmidd Tudor bodkin).
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Ja, stemmer - det er litt andre spesifikajsoner på flere ting her.
Jeg ser til dømes standardpila omtalt flere plasser som "31 1/2'' fra bunn av nokk til spiss". Og jeg har fulgt oppskriften og laget de enda litt lengre til falen, tegninga er jo grei her. Folk flest TM leser vel dette som bunn av nokk til spissen, liksom spissen på spissen, vil jeg tro?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Allan »

Lengden som oppgis er dralengde, altså fra bunn' av nokken til skulderen. Sjølve brynjebryteren kan være kort eller lang type etter eget ønske, ettersom det ikke er en del av lengden som måles.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Inspirert av HEOs pene lengdepiler i denne tråden tenkte jeg at det var på tide å prøve seg med horntupp. Jeg vet ikke om du bruker tapp, HEO?
Prøvde å bruke snittmålene fra artikkelen om lengdepiler og flytte de proporsjonalt så det passet til mine piler. Håper de blir OK, synes de ble vel tynne foran men de er fortsatt littegrann tykkere enn originalen. Tegninga i artikkelen ser liksom med tønneformet ut enn det blir i virkeligheten når lengden/tegningen strekkes ut og målene følges.
Uansett, rota litt rundt og fant et par ting som så ut til å stemme ganske bra samt en bit kuhorn. Sånn ble det, så gjenstår det en del spikking, pussing, eder og besvergelser før de kan få fly - forhåpentligvis ganske rett og litt halvlangt :-)

Bilde
Både øyemål og virkelighet stemte ganske så bra

Bilde
Spisset og borret

Bilde
Limt, ser jo bare helt forferdelig skakt og galt ut men det gjelder å ha troa på at det er nok siden spissen skal ned mye i diameter. Så er det bare å vente mens man plystrer en munter melodi og drikker litt (for mye) kaffi

Bilde
Litt høvling, her vises fra uhøvlet nederst til omtrent ferdig øverst

Bilde
Litt nærmere. Superlimet fra Kviljo holder...supert!
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Det nærmer seg NM nå
store og små
alle skal få
rød, hvit og blå :-)

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Kviljo »

Wow! :D
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Det tar jeg som et kompliment :D
Og mange takk for super service pr. bua på Kviljo og pr. postrytter!
Utenom de spede, innledende forsøk er dette min debut på piler. Må si det var en fin opplevelse å ta hele jobben og angrer ikke på at jeg lagde et halvt dusin av hver. Skal se om jeg får surret ferdig standardpilene men akkurat nå er det litt ting og tang som må gjøres - blant annet ser det ut til å bli et nyyydelig sjektevær i ettermiddag. Men man kan jo pakke med litt håndarbeid ;-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Bowman »

Flotte piler Jæger. Ser frem til å se disse. Som jeg tidligere har sagt. Skyt gjerne standardpiler med en av mine krigsbuer under konkurransen. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar