Jægers gjerdestolper

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Har lekt meg litt med å oppgradere lengdepilene med markante farger. Den øverste er sånn det var, de to andre et par varianter. Går for den skrikende orange på resten. Det hvite og gule var relativt lett å se mot det grønne gresset på ute-NM men forsvant nesten helt mot halmstubbene i Vestfold i oktober.
Det ble også litt handel i Moss og nå har raspa fått et einerskaft med karakter og blinkmatta fått påtegnede blinker, ser frem til å bruke alt sammen :-)

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Lurz »

Lengdepiler kan bare ikke bli fargerike nok :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: RE: Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Allan »

Lurz skrev:Lengdepiler kan bare ikke bli fargerike nok :D
Sant, sant! All erfaring med å leite etter piler tilsier at det gjelder å få det så grelt som mulig!

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Det har dere rett i, det er en bratt læringskurve og det tok heldigvis ikke lang tid å innse at en tilsynelatende godt synlig pil forsvinner i det store intet. Jeg tenker at det får være et mål å finne alle mine piler og på relativt kort tid så en ikke er til hinder på stevner.
Synes naturfargede fjær og olja skaft er fint på blinkpiler men om det blir et nytt ute-NM skal jeg vurdere en fargerik bunt. Det var jo ikke alltid jeg traff og spesielt på langhold og jaktsti kunne det være vrient å finne sleivskuddene blant lyng og gress. Siri hadde malt skaftene hvite, det var et lurt trekk :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Har prøvd meg litt på lette middelalderpiler til mine svake buer. Har en del smale ribber av Montereyfuru (Pinus radiata) som er lett i vekt og gratis. Ei pil med 10 mm skaft med en 125 grains spiss havner på rundt 35 gram. Med 6'' fjær ser de fine ut. Furua er ganske myk og disse skaftene guesstimerer jeg til 40-ish spine som bør passe greit til mitt bruk. Nå får jeg teste disse litt, droppet hornforsterkning og finishen er så godt som fraværende. Et strøk med matolje etter en grov puss. Prøvde meg også på surring, det gikk sånn passe. Nå får jeg se om de holder ihop på en brukbar måte :-)

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Gooseman »

Kult. Likte veldig godt den nederste :) Surringa ser fin ut herfra.
3/8" spiss? Hvor får du den fra?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Takk for det, Gooseman :-)
Spissen på bildet er maskinlagde bodkins fra Richard Head. Skaftet med hvite fjær er nærmere 11/32 og har history point fra Kviljo. Da jeg lagde et halvt dusin standardpiler i fjor brukte jeg ladepressa til rifla og en tilpasset dor for å presse de ut til 3/8 og slipte hodet firkanta da Richard Head var utsolgt. Godt mulig jeg gjør det samme igjen, jeg synes de fra Head er litt tjukke i godset, da blir det litt lite treverk igjen som skal tåle litt juling. Men nå har jeg et dusin Head-spisser som må brukes opp først ;-)
Pilene ble prøveskutt litt i skauen i går og noen ganger i MDF-plate på jobb i dag - foreløpig er de i hele. Får prøve å lage litt flere skaft.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Gooseman »

Aha, han der hadde jo mye fint. Må vurdere en bestilling dit.
Jeg har noen "bodkins" fra kina som er i overkant av 9mm. Kanskje jeg skulle prøvd å banke de ut som du beskriver viss jeg skal lage standardpil :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: RE: Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Allan »

Gooseman skrev:Aha, han der hadde jo mye fint. Må vurdere en bestilling dit.
Jeg har noen "bodkins" fra kina som er i overkant av 9mm. Kanskje jeg skulle prøvd å banke de ut som du beskriver viss jeg skal lage standardpil :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvis spissene dine er i overkant av 9 mm, trenger du vel ikke gjøre noe som helst med dem. Standardpil er minst 3/8 -og det er bare 9,526 mm.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Gooseman »

Ja jeg vet, men er redd de er nærmere 9 enn 9,5. Om det er så nøye da?
Får se om jeg finner et skyvelær og målt nøyaktig


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Fikk anledning til å prøve meg på 50 meter i går. Fine forhold og fritt for stein. Det gikk bedre etter hvert men det er lett å bomme på sånne avstander. Retninga var ganske bra i det minste. 'Veien til blinken er brolagt med gode piler.' ;-)
Bilde

Det er for kort til lengdeskyting men jeg lobba ut lengdepilene på kort trekk bare for å se hvordan de ble med litt farge. Lette å finne, da er jeg fornøyd.
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Kjøpte et par kopier av jaktspisser på Tingvatn for et par år siden. Visste ikke da at jeg skulle komme til å lage piler av det. Har kommet i gang med den første. Har valgt bjørk til skaft. Er det passe med omtrent 80 cm skaft og 5'' fjær?
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Var en tur til Kviljo her om dagen og fikk kjøpt lille forbruksmateriell. Det ble litt snakk om piler fra breheimen og han fant et bilde av ei fjær som var om lag 8-9 cm lang og så ut til å være naturlig smalere bakover. Jeg prøvde å bruke bakre del av ei gåsefjær for å etterlikne. Fjær og kunstig sene er festet med blank bek på tube. Frontsurring dekket med litt klumpete skrelt never og surring bak overstrøket med litt tyktflytende shellac med sort narvsverte i for å gi det litt autentisk utseende. Har fått hudlim men det får bli ved en senere anledning.
Litt bilder:
Bilde

Bilde

Videre er det ei med 'fuglespiss' på gang samt ei Westminster-pil med skaft av poppel og en Hector Cole type 16 :-) Her sammen med en Stanley No. 75 simshøvel.
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Da mangler bare surring og never på den ene bjørkepila. Mye kaffi med naboen og saakte tempo i dag :-)
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Gooseman »

Dæven, skikkelig tøffe alle tre. Blir dem skutt?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar