Jægers gjerdestolper

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Jo takk, det går nok å få puslet til noe innimellom forberedelsene :-)
Den store spissen veier rundt 60 gram, splittspissen 40. Fant en bit med rør og noen maskinlagade Tudor-aktige spisser. Med rør på skaftet bak spissen er jeg oppe i 52 gram fordelt over en passelig lengde for sammenlikning og den vil trolig tåle forskjellige tester. Noen bjørkeskaft har fått grovformet avsmalende fasong.
Edit: skraper av det jeg kan av verdigris fra rørene, man vet aldri når slikt kan komme til nytte ;-)
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av olethearcher »

Fine piler du lager! Ser ut som du har en god produksjon på gang :)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Bowman »

Svært fine Nydampiler Jæger. ult at du prøver ut 4 fjør og spesielt morrro at det går som et olja lyn. Står på lista mi også over replikapiler fra jernalder og over i vikingtid. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Takk for gode ord, karer :-)
Nydampilene mine er bare 5/16'' for blinkbruk, jaktpiler inspirert av breheimpiler er med 10mm bjørkeskaft.
Fikk knota sammen trekløveret til test i dag. Klokka inn på 86 gram ferdig spikka, 33'' skaft.
En med fremste del av fjøra (115 mm), en med bakparten (85 mm) og en uten.
Den uten fjær oppførte seg som et stivt skaft skal, pekte konsekvent til høyre når holdet strakk seg ut.
Skutt med langbue av ask, om lag 40#@26''.
Bortsett fra at pilene var tunge synes jeg de oppførte seg pent. Det var en liten kuling på tvers og i vindkastene kunne det virke som pila med de små fjærene oppførte seg best - lite vindfang bak. Ikke noe problem med ustabilitet i et par stille øyeblikk heller.
Nå har den uten fjær fått 95 mm lengde, klippet til som om det var fra små vingefjær for å se hvordan det vil fungere.
Mer testresultater kommer om det er noen som har intresse av lese :-)

Bilde
Mye tyngde foran

Bilde
Mye, litt og ingen fjær

Bilde
15 meter, tenkte at kvisten kunne representere vital sone på en rein
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Prøvde de siste pilene sammen med den store jaktspissen og tverrspissen samt et par blinkpiler i Nydam-stil. På ti meter burde det bli fuglesteik, på lenger hold var det vrient med så stor vektforskjell til å få særlig treffsikkerhet med 35-ish pund.
Bilde

Dette skal bli en gave til en god venn. Jaktpil jernalder/vikingtid. Bek og lintråd, må få handla litt spisser hos Kviljo snart.
Bilde

Gjenbruk av en spiker jeg plukket ut av et vindu fra 1885. Kaldhamret flat, skal stå i slisse og surres.
Bilde

Nydam-inspirert med nedfelt fjær og surring. Her kommer det bek og sånt :-)
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Lurz »

Følger med på denne! :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Det er hyggelig at det kan være til glede med litt spikking, Lurz. Du skal slippe å vente så veldig lenge.
Og igjen, mange takk for lån av Pfeil und Bogen, det var ikke pfeil - så å si :mrgreen:

Jeg har et par innrømmelser på denne, jeg har gått til den mørke siden ved innfesting av spissen. Har tenkt av denne pila skal brukes litt av og til.
Den er limt med to-komponent klart bek (Araldit) deretter surret med kunstig sene/lynlim. Til slutt smurt med bek og surret med beket lintråd.
Fjær surret med samme tråd, ca 15 runder p tommen. Hadde noe hamp men den var tykk og kort i fibrene og lot seg vanskelig bruke når den ble delt.
Ø10 tønneformet furuskaft, 31 ,5''. Veier 31 gram fiks ferdig.

Bilde

Bilde
Lekte meg litt med å risse med kniven. Sauset skaftet inn med tretjære.

Bilde
Klippet ned fjærene litegrann og tynnet de mot en bordkant med en fin stålbørste

Bilde
Ser og føles bedre enn bildet sier, fornøyd så langt. Nå gjenstår litt prøveskyting :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Gooseman »

Steike den var tøff!!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Takker, gøy med noe som det ligger litt jobb i. Prøveskutt på tiur, går som en strek. Skal lage flere blinkpiler med fire fjær, blir nok uten bek. Kanskje surring og så blir det history point tenker jeg.
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Har hatt stor glede at de siste pilene, de tre av bjørk med tung spiss og pålimt rør har nå fått history points.
Avsmalnende skaft og stor nokk er gøy å lage, og fire fjær både ser og fungerer bra om de trimmes litt. Det kommer som nevnt til å bl noen feltpiler til Nydamen, muligens med to hvite fjær som den nederste plystrepila for lettere å finne de.

Bilde

Så har jeg vært så heldig å få en bit fint treverk av en god kamerat. Det skal være brasiliansk rosentre/Jacaranda/Dalbergia nigra.
Biten måler 19x60x195 mm og har litt sleng i veden og et par kvister. Er dette noe å bruke som midtlaminat?
Og til fotstykke på piler tenkte jeg egentlig først på men kjedelig å gjøre noe dumt. Må vel prøve meg på et Viktoriansk pilsett med litt kvalitet etter hvert.
Det er tungt, sagde en bit til flytetest men den sank som et bryne ;-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Lager et pilsett i Nydamstil til den siste bua. Prøvde å gjøre det til en liten serieproduksjon av 8mm selvlagde skaft og deler fremgangsmåten ifall noen kunne ha glede av det. Lager 13 furu, 1 bjørk og 1 ask, alle 32'', det blir trolig 4 fjær på alle.
Merker opp alle pilene med streker for nedhøvling av bakparten, fire deler på en håndsbredde hver fra nokken.
Skar nokkhakk. Grovrasper innving foran nokken og pusser den deretter med drill mot en stopper i et spor med en treklubbe som pusseanlegg. Fungerte tålig greit, pusset ned til drøye 5mm så blir de litt mindre etter finpuss.

Bilde
Pil i spor, klar for puss av innsving

Bilde
Sånn, bare å kjøre på

Bilde
Merket, grovraspet og grovpusset innsving

Bilde
Pilskaft i forskjellige stadier fra uhøvlet til ferdig pusset
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Gooseman »

Dette blir bra! :)
Tilfredsstillende å finne metoder for å gjøre ting mer effektivt


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Takker, har stor glede av å tuste med dette her.
Om de i tillegg skulle vise seg å gå bra så er det en bonus :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Er fortsatt interessert i å høre om hva jeg bør bruke lekta med brasiliansk rosentre/Brazilian rosewood/Jacaranda/Dalbergia nigra til. Blytung og sikkert fin til foting av piler men kjedelig å angre hvis den skulle vært midt- eller rygglaminat.

Ellers fant jeg dette bildet da jeg googlet etter noe helt annet. Den fasongen likner på et bilde jeg så hos Ivar, dett er fjær fra Juvfonna og har som jeg har nevnt en profil som er lavere bak enn foran. Omtrent 80 mm lengde. Jeg har lekt meg med at Nydamfjærene (80 til 120 mm, sier litteraturen) muligens kan kan ha sett sånn ut for å tillate raske 4-fjærs piler. Er det noen som klarer å se om fasongen er naturlig eller klippet/skjært?
Bildet er hentet fra denne artikkelen.

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Øyvind
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 24 apr 2015, 15:30
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Øyvind »

Her er litt mer inspirasjon. Pil med splittet tverrspiss datert til ca. 770–800. Foto av Vegard Vike, museumsnummer C57838/14 (KHM). Jeg vet ikke hvor den er funnet, men den er fra den norske fjellheimen ett eller annet sted.

Bilde

Bilde

Bilde
Vápnum sínum skal-a maðr velli á feti ganga framar, því at óvíst er at vita, nær verðr á vegum úti geirs of þörf guma.
Svar