Ny i pilmaker-faget

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Finnyen
Nybegynner
Innlegg: 6
Registrert: 26 jan 2016, 16:55
Bosted: Vestlandet

Ny i pilmaker-faget

Legg inn av Finnyen »

Heisann godt folk.

Eg har no funnet ut at eg vil prøva ut å laga trepilene mine sjølv heretter.
Har gått i innkjøp av utstyr og verktøy til formålet. Og fått eit par 8mm skaft (5/16") ut av dette.

Eg har laga ein enkel spine test benk som eg testa skafta på i går kveld (28" skaft, 26" mellom ankerpunkta og 2 punds vekt). I følge eit skjema eg fant på nettet, ligge desse bjørk skafta mellom 45 og 60#.
Men når eg barskaft skaut eit par som havna dei til høgre med nocken til venstre. Brukte 100gr spiss.

Meine å ha lest ein plass at alle barskaft havne til høgre med nocken til venstre uten at dei trenger å vere for blaute til buen.
Kva tenke dere om dette? Buen er ein recurve på 47# og 29" dralengde.

Får ikkje fjær før om ca 1 vekes tid, så får ikkje testa med fjær før den tid :(
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Ny i pilmaker-faget

Legg inn av Lurz »

Noe her?
http://www.tradbow.no/index.php/tradisj ... 112-tuning
Legg merke til:
"Det er vanskelig å få en pil uten fjør å gå helt rett, så litt avvik må godtas"
0g
"Når pilen får påmontert fjør vil den oppføre seg som en litt stivere pil, så ved barskaft- tuning er det greit om pilen viser seg å være en tanke myk."
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Ny i pilmaker-faget

Legg inn av dagsunde »

Det er som Lars sier på slutten...

Når du setter på fjær, vil pilens "dynamiske" spine øke.

Så et par-tre tommer til høyre, men riktig høyde er bra!

(Det samme skjer med en lettere spiss)...
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Finnyen
Nybegynner
Innlegg: 6
Registrert: 26 jan 2016, 16:55
Bosted: Vestlandet

Re: Ny i pilmaker-faget

Legg inn av Finnyen »

Var da eg håpte på at da eg las stemte noko lunde i praksis og :wink:
Då er da bare å vente på fjærene og teste ut :D

Eit lite spørsmål til. Kor rette "må" skafta vere? skjønner jo at heilt banan ikkje fungerer, men må vel ikkje vere snor-rette skaft?

Tusen takk for kjapp tilbakemeldingar :D
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Ny i pilmaker-faget

Legg inn av dagsunde »

Nei ikke linjal, men det er utrolig hvor rette du får dem ved å sikte langsmed, og rette de med håndkraft/håndvarme etpar minutter før du skyter...
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Ny i pilmaker-faget

Legg inn av Bowman »

Jo rettere jo bedre. Søk på hvordan rette ut skaft. Bruk en "burnisher" Det funker. Eller glattebein eller en flaskehals eller en husker ikke hva det heter. Skjerpeverktøy for sikling. Lykke til.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Finnyen
Nybegynner
Innlegg: 6
Registrert: 26 jan 2016, 16:55
Bosted: Vestlandet

Re: Ny i pilmaker-faget

Legg inn av Finnyen »

Ein ting til :P har eit lite problem med å sjå årringene i enden på skafta. Heite vel seg sånn at årringene skal være loddrette når du teste spine. Men vannrette når den ligge på buen? Korleis kan eg løyse da på ein grei måte? Bruke flytetesten? Eller vri skafta mens eg spine tester for å finne stiveste side, og så la den ligge inn mot buen? :wink:
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Ny i pilmaker-faget

Legg inn av Lurz »

Årringene bør være vinkelrett på strenga. Er de paralelle er det større fare for at en tung bue kan splitte pila.
Og som du sier så bør de da være loddrette i en spinetester, siden det blir samme retning som pila skal vri seg rundt buen (hvis hue mitt klarte å følge med seg sjøl nå)
Hvis jeg har problemer med å se årringene i enden av pila pleier det å hjelpe å bruke en fin fil, eller litt sandpapir, på enden. Eventuelt også fukte forsiktig, litt spytt på fingeren holder. Ingen grunn til å bade hele pila.
"If it breaks you get to keep both parts"
Finnyen
Nybegynner
Innlegg: 6
Registrert: 26 jan 2016, 16:55
Bosted: Vestlandet

Re: Ny i pilmaker-faget

Legg inn av Finnyen »

Lurz skrev:Hvis jeg har problemer med å se årringene i enden av pila pleier det å hjelpe å bruke en fin fil, eller litt sandpapir, på enden. Eventuelt også fukte forsiktig, litt spytt på fingeren holder. Ingen grunn til å bade hele pila.
Takk for tips. Da skal testes.

Synes da var lettare å sjå årringene på furu enn på bjørk.
Kva meiner dere om materiale på skaft?
Eg valgte bjørk framfor furu for eg tenkte da var stivere enn furu, sida bjørk er tyngre og hardere vedsort.
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Ny i pilmaker-faget

Legg inn av Jacob97 »

Det er mye som fungerer. Hva stivhet gjelder, så vil ikke bjørk være noe stivere enn furu, hvis begge er målt til f. eks. 50-55#.

Selv liker jeg bambus best :D
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Ny i pilmaker-faget

Legg inn av Allan »

Stivheten mellom treslagene vil variere med kvaliteten på veden (åpenbart!) men i utgangspunktet er bjørk et tyngre og hardere treslag enn furu. Jeg har god erfaring med bjørk, men jeg liker pilskaft som tåler litt juling. Gran og furu er generelt svakere, men óg lettere (for noen er det er mål).
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Ny i pilmaker-faget

Legg inn av dagsunde »

Allan er inne på noe vesentlig...

Hva er bruksområdet til pila di?

En lettere pil vil gå en høyere hastighet enn en tung pil med samme stivhet. Den vil dermed få en flatere pilbane, og være mer egnet til blinkskyting, eller svakere buer.

Skal du i skogen å skyte stubber eller øve på langt hold, er mere solide treslag som bjørk, ask, bambus mer egnet.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Finnyen
Nybegynner
Innlegg: 6
Registrert: 26 jan 2016, 16:55
Bosted: Vestlandet

Re: Ny i pilmaker-faget

Legg inn av Finnyen »

dagsunde skrev:Allan er inne på noe vesentlig...

Hva er bruksområdet til pila di?
Har fram til no kun skytt på blink. Men grunnen til eg vil begynna å laga trepiler sjølv, er for eg vil skyta meir ute. Og då trenge eg ikkje vere så redd for å skyte pilen vekk eller at dei blir øydelagt.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Ny i pilmaker-faget

Legg inn av Lurz »

"Stubbeskyting" ville jeg vel gått for bjerk. Eller bambusskaft, de tåler kanskje enda mer juling.
Vet ikke om du kjenner til det som heter "judopoints"? De er veldig bra til å hindre at pilene forsvinner i grasset, eller setter seg alt for godt inn i stubber. Og så tåler de også bank...
"If it breaks you get to keep both parts"
Finnyen
Nybegynner
Innlegg: 6
Registrert: 26 jan 2016, 16:55
Bosted: Vestlandet

Re: Ny i pilmaker-faget

Legg inn av Finnyen »

Lurz skrev:Vet ikke om du kjenner til det som heter "judopoints"? De er veldig bra til å hindre at pilene forsvinner i grasset, eller setter seg alt for godt inn i stubber. Og så tåler de også bank...
Judopoints har eg høyrt om :wink: har nokon i bestilling :D

Har forresten fått fjørene. Og fått limt på eine skaftet, og må sei eg blei veldig fornøgd med korleis den fløy og havna i blinken :D

No er da bare å spine sortera resten av skafta og lage piler av resten :) Tusen takk for alle gode tips og råd folkens.
Svar