Norges mest rotete og sammensatte pilstativ?

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Norges mest rotete og sammensatte pilstativ?

Legg inn av HEO »

Har liksom aldri lurt på så mye når det gjelder buer og slikt(selv om jeg bare praktiserer på amatørnivå), men nå står jeg litt fast her og trenger hjelp.
Når det gjelder meg og piler har det liksom aldri hvert så nøye. Men nå, da jeg har tenkt å dra det litt lenger, sliter jeg litt. På sikt har jeg planer om(hvert fall lyst til) å bli med å delta på ulike skytearr, både utendørs og innendørs. En start på det hele blir å skyte litt med Bowman & Co i Tønsberg. Derfor presenterer jeg mitt pilstativ (uten oppfordring til å gjøre det samme 8) ):
Bilde
Som dere ser, så er det en salig blanding av fjør, lengde, diameter, tyngde( med ulike spisser) og spine:
Så når jeg skyter blink eller lengde, bruker jeg de samme pilene(til høyre for de uten fjør i bildet) med dertil «interessante» resultater hver eneste gang!

INNENDØRS/BLINKSKYTING:
Hvilke piler bruker dere til innendørs skyting? Eller er mest vanlig å bruke?
Hvor lange og høye fjør?
Rette eller vridde fjør?
Hvilken kutt på fjøra?
Med eller uten surring?
Type pilspiss?
Diameter på pilene?
Plastnocker regner jeg med å se bort i fra?
Noen krav til lengde på hornforsterking(når man har det)?
Hvor mange piler har man som oftest med seg til skyting innendørs?

Det skal sies at jeg nå jobber med saken, når det gjelder å få noen samlinger like piler. Både til utendørs og innendørs, men skulle gjerne ha sett og hørt litt først.(Så om dere poster noen bilder her og litt tekst om piler til nevnte bruk, skulle jeg nok tørre å ta fram pilkoggeret mitt når jeg tar en tur til Tønsberg. :wink: )
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Norges mest rotete og sammensatte pilstativ?

Legg inn av Bowman »

Plastnokker synes jeg du skal se helt bort fra. Ellers så er det bra. SELFNOKK er et av kravene våre. Plast er for annerledestenkende og helt andre bransjer. Det pilstativet ser jo helt bra ut. Det er ikke så mye mer system hos dine likesinnede skulle jeg tro. Jeg ser at du har piler med hornforsterkninger, og det er jo glimrende.

For starte med noe av det du lurer på.

1. Vanlige blinkpiler funker greit med 3-4 " fjør. Jeg bruker av og til lengre fordi jeg synes det er tøft. 8) Mye er en smakssak og det er moro å prøve seg litt frem.
2. Rette eller vridde fjør har jeg ingen formening om. Jeg bruker rette, men har planer om noen viktorianske med vridde.
3.Jeg liker tradisjonell kutting, men bruker også shield og banana. Smakssak. Ballon er bra på langhold. Variasjon gjør susen.
4.Surring er praktisk da det definitivt holder fjøra bedre på plass. Det er lurt å kline lim eller shellac over surringene. Jeg bruker ofte en blanding av shellac og tjære. Lukter stabbur og fiskeskjøyte, men det er bare kuult.
5.Jeg bruker feltspiss, historisk feltspiss, bulletspisser og viktorianske nålspisser. Feltspiss er helt greit, men prøv gjerne ut noe av det andre. Det er lurt å bruke litt tid på å finne ut hvilken vekt du skal ha på spissen og hva slags bue du skal bruke kontra spine på skaftet og alt det der.
6.11/32 og 5/16 er helt greit som blinkpiler på buer mellom 25 og 70#. 8mm er også fint. På tunge buer er det greit å gå opp til 3/8 eller noe i den duren.
7. Plastnokker kan du se helt bort ifra uten å få dårlig samvittighet.
8. Hornnokken på de engelske konkurransepilene skal være 2" eller ca 5 cm. Det er et krav når du skal skyte standard eller livery arrow på lengdeskytingen.
9. Mengden piler på innedørs skyting henger sammen med treffsikkerheten din og hvor mange du pleier å knekke, Men siden det handler om 3 piler på innedørs skyting med oss så trenger du sikkert bare en i reserve. Du trenger ikke være flau over pilene dine. De duger i bøtter og spann, bare du står over plastnokkene. De kan du jo bare ta av. Da får du trening i å lage selfnokk :mrgreen: Jeg er også amatør. En glad amatør. Det som er fint med miljøet vårt er at det er inkluderende og det er både dårlige, middels og gode skyttere. Men for å sitere mange av oss. Det sosiale er det som er mest verdifullt i Norsk langbuelag. :D
Du må gjerne skyte med plastnokker når du er sammen med oss i hallen, vi tåler det, men du får det ikke godkjent på konkurranser med NL. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Norges mest rotete og sammensatte pilstativ?

Legg inn av HEO »

Takk for svar ditt, Bowman. Da har jeg litt å gå på. Har oppigjennom prøvd ut litt forskjellig uten å være konsekvent, ei heller med historisk forankring, og bare for moro. Målet er å bli litt mer konsekvent, litt mer historisk, og fortsatt ha det moro.
Det er mest innendørs/ blinkskyting i historisk, jeg har vært usikker på.

Hvordan er det med valg av treslag på pilskaftet? Jeg venter en forsendelse med furu og cedar.
Askeskaftene( 3/8" og 1/2" taperte) jeg har, er i produksjonen(snart ferdige) og skal bli standardpiler og ikke blinkpiler.
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Norges mest rotete og sammensatte pilstativ?

Legg inn av Bowman »

Furu og cedar gir glimrende blinkpiler. Jeg bruker det selv. Furu fra TAS arrowshaft er svært bra. Det er skandinavisk furu. Jeg vet at Tradbow selger de. Dessuten så selger Ivar Malde (Kviljo) svært bra skaft.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Norges mest rotete og sammensatte pilstativ?

Legg inn av HEO »

Har kjøpt noen aske- og bambusskaft av han. Han viste meg også hvilken type bodkin som kan brukes til standardpil.
"For veik, for veik er kongens bue."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Norges mest rotete og sammensatte pilstativ?

Legg inn av nidrinr »

Nå ska ikke jeg skryte på meg å være noen dreven blinkskytter, men både standardpiler og lengdepiler har jeg litt mer greie på. Til standardpiler funker faktisk ganske mye, men bruk gjerne litt tunge skaft. Da kan du ha lettere spiss, som gir et balansepunkt lenger bar på pila. Det gir noen meter ekstra. Til lengdepiler bruker jeg ofte gammal furu eller gran, høvla ut fra tettvokst plank.
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Norges mest rotete og sammensatte pilstativ?

Legg inn av Allan »

Nå har Bowman svart meget ryddig og fornuftig over her, men jeg kan liksom ikke helt la være: hvis du ønsker å gjøre pilene litt mer historiske, som du sier, så kan du jo kikke litt nærmere på hva som går som historisk korrekt for den eller de periodene du tenker å jobbe med. Jeg holder meg for det meste til høymiddelalderen, og da heller "bevisene" I retning av lange triangulære fjør (i alle fall til militære piler). Jeg bruker samme formatet på blinkpiler som på standardpil ( 6" fjør, 3/4" høg og triangulær, evt at fjærstrålene er ubeskjært bak). Dette er store fjør som nok bremser pila en del, men på litt lengre hold lager de fin lyd!
Når det gjelder materialer til pilskaft foretrekker jeg solide, tunge treslag som ask eller bjørk. Lettere tre er nok kjappere, men går lettere i stykker hvis du treffer en stein i bakken.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Norges mest rotete og sammensatte pilstativ?

Legg inn av Bowman »

Når forumet for alvor kvikner til så er det hjelp å få fra dyktige folk fra hele Norge. Allan påpeker dette med fjør som så avgjort er viktig hvis du skal lage etterlikninger av historiske piler. Noen av oss knytter bueskytingen opp til en spesiell epoke, mens andre som jeg er interessert i flere epoker. Jeg prøver å få et system på det slik at jeg lager piler som har riktig tilhørighet til buen og det antrekket jeg bestreber meg for å lage så riktig som mulig. De engelske krigspilene har de strengeste kriteriene når det gjelder konkurranser. Du får vite alt du trenger fra EWBS og fra mange folk her på forumet. Jeg bruker tradisjonell kutting på viking og middelalderpiler. Shield funker riktigst på piler som er knyttet opp til 1800 tallet og deromkring, men balloon er også riktig i så måte. Banan kutting kan ofte assosieres med østen , med noe avvik. Du finner ut av det. Det finnes mye stoff om historiske piler fra society of archers antiquaries, Grayson samlingen i USA og diverse andre nettsteder. Søk i vei.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Norges mest rotete og sammensatte pilstativ?

Legg inn av HEO »

Har nok vært innom det meste av nettsteder oppigjennom(og det er fortsatt mye igjen å glo på!). Har brukt the EWBS` illustrasjon på standardpil,( men har ikke fått veid pilene enda.)

Bruker man også quarter pounder og livery Arrow med the EWBS` standarder, på arrangement her i Norge, med handsmidde spisser?



I forhold til historisk tilnærming, må jeg vil innrømme litt dragning mot senmiddelalderen og i europeisk/engelsk retning.
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Norges mest rotete og sammensatte pilstativ?

Legg inn av Are »

Det arrangeres per i dag ingen konkurranse for livery arrow eller quarterpounder i Norge. Noen av oss benytter likevel sjansen på lengdestevner til å bruke noen av våre tildelte skudd til å skyte noen skudd med disse pilene. Dette gjør vi for å se hvor langt vi kommer med disse pilene. Det er ikke umulig at det blir arrangert konkurranse innen disse grenene i Vestfold til nestr år.

Innenførsoiler pleier jeg å bruke feltspisser og ubehandlete skaft uten surring. Kun en limdråpe foran på hver fjær. Innendørspiler anser jeg kun som funksjonelle.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Norges mest rotete og sammensatte pilstativ?

Legg inn av nidrinr »

Både Eirik og jeg har skøti litt med livery og QP-piler, men mest som treningsskudd her på Tangen. Litt av utfordringa med disse pilene er at det er strengere krav til alt fra spisser til tresort, i tilegg til vekt og fjørstørrelse. Det er veldig mye enklere for en som er litt interessert å lage ei standardpil enn å lage de to andre. De er ikke med som en del av NM enda, men under NM er tida ganske knapp allerede. Jeg har etterhvert lyst til å arrangere en konkurranse som er mer krigsbue- lengde/langhold-retta, der vi skyter flere klasser i lengde og en del andre langholdkonkurranser som er artige. Jeg har planen klar, men det mangler litt på ledige helger... Men du skal ikke se bort fra at det kommer noe i tilknytting til Skurven neste år.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Norges mest rotete og sammensatte pilstativ?

Legg inn av Hardwood »

Dette er et forum for historiske og TRADISJONELLE bueskyttere. Hvor mange ganger må det minnes om dette ? Plast er IKKE for "annerledestenkende og helt andre bransjer". Plastnokker er det VANLIGSTE i tradisjonell bueskyting, men ikke lov i konkurranser i historisk bueskyting. Jeg anbefaler at du har ett sett piler til historiske konkurranser, men gjerne resten av pilene med plastnokk. Det er supert å trene med, lett å skifte nokk, den tåler mer og er praktisk.
Fjærene bør absolutt være VRIDDE på piler til blinkskyting, det er basics for blinkskyttere. Dette er av samme grunn som at geværer har spiralvridde spor (rifler) i løpet; pila roterer, og blir mer retningsstabil. I tillegg vil skjevheter i pilskaftet få mindre konsekvenser for presisjonen når pila roterer.
Fjær til blinkskyting innendørs kan med hell være litt større enn 3 tommer, for da vil pila raskere komme i stabil flukt pga større luftmotstand .
Jeg anbefaler at du besøker nettsiden til Tradbow og leser om både tuning av piler og skyteteknikk, her får du gode tips. Til buer med lav pundstyrke er det som regel passende med skaft i 5/16 og med 125 eller 100 grain spiss. Skaff deg noen skaft i forskjellig spine og testskyt uten fjær. Når du finner den rette kombinasjonen av spine og spissvekt, går pila rett frem og står rett i blinken . Da er det bare å lime på fjær. De som ikke har opplevd hvor stor innvirkning dette har på presisjonen, vet ikke hva de går glipp av !
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Norges mest rotete og sammensatte pilstativ?

Legg inn av Bowman »

Uffda. Sorry. Jeg har tolket det som at HEO er interessert i historisk bueskyting. Men hvis han ønsker å satse tradisjonelt så sier han sikkert noe om det etterhvert. :?
HEO: Du har ufrivillig blitt en del av en opphetet debatt som av og til dukker opp på forumet. Det er en stund siden forrige gang, men ikke vær bleik. Det er ikke farlig. Det hender at vi tar det for gitt at vi bare omgir oss med folk som kun ønsker historisk tilnærming, men så feil kan man ta :? Jeg brukte ordet "annerledestenkende" om de som bruker plastnokker. Jeg forsvarer det med at "trad" på bueforum er så lite tilstede om dagen at det blir alternativt. Det ligger ikke noe personlig eller fornærmende bak en slik ytring fra meg. Jeg forventer at det kan ytres tilbake på en humoristisk måte at det finnes flere veier til paradis eller hjertet av blinken, for å si det på den måten.
Du er velkommen til oss med plastnokker. Jeg bryr meg ikke om det. Hva slags fasong du velger på fjøra velger du også helt og holdent selv. Men du viser meg at du lager barlindbuer med hornnokker og at du er interessert i standardpiler. Det holder for meg. Da tenker jeg historisk og siden du bor rett i nærheten så håper jeg du blir en del av vårt miljø i fremtiden.
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Norges mest rotete og sammensatte pilstativ?

Legg inn av Bowman »

nidrinr skrev:Både Eirik og jeg har skøti litt med livery og QP-piler, men mest som treningsskudd her på Tangen. Litt av utfordringa med disse pilene er at det er strengere krav til alt fra spisser til tresort, i tilegg til vekt og fjørstørrelse. Det er veldig mye enklere for en som er litt interessert å lage ei standardpil enn å lage de to andre. De er ikke med som en del av NM enda, men under NM er tida ganske knapp allerede. Jeg har etterhvert lyst til å arrangere en konkurranse som er mer krigsbue- lengde/langhold-retta, der vi skyter flere klasser i lengde og en del andre langholdkonkurranser som er artige. Jeg har planen klar, men det mangler litt på ledige helger... Men du skal ikke se bort fra at det kommer noe i tilknytting til Skurven neste år.
Høres morsomt ut med lengdeskyting i tilknytning til Skurven. Livery pila ligger ikke så langt unna standardpila i vekt, og hvis man hadde tenkt den nye pila så er råvarene tilgjengelig. Ivar har poppel skaft ferdig tapert og Richard Head selger Hector Cole Tudor bodkin nr 2. Grågås er det tilgang på i Norge og hvite gåsefjør kan kjøpes fra Kina. Det burde være mulig. Jeg har lyst til å prøve.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Norges mest rotete og sammensatte pilstativ?

Legg inn av dagsunde »

Svane er vel også innafor? og langs kysten er det jo bare å plukke på forsommeren når hunnen feller fjør.
Sist redigert av dagsunde den 19 aug 2015, 22:26, redigert 1 gang totalt.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Svar