Hvordan lage en "basic" pilstav?

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Alv Vatzdal
Bueskytter
Innlegg: 71
Registrert: 07 jul 2015, 09:52
Bosted: 5222

Hvordan lage en "basic" pilstav?

Legg inn av Alv Vatzdal »

Jeg har hundrevis av fjær overalt i rotekasser og blant verktøyet og rjeg har en pose brynje-gjennomtrengende jern-spisser. Men det å lage en helt rund stav, som om en maskin skulle spyttet ut noe sånt - noen gode tips? Jeg har tenkt gran, siden det virker som de ofte har helt bene grener og er seige som gummi. Men å få de helt runde? Pille av barken på et naturlig emne og skrape rene evnt kvister? De som Kviljo lager, som jeg har bestilt 13 av, er helt perfekte, rette og helt runde og alle synes å være like.
«Ydalar heiter
der som Ull hev
sine salar reist;
Alvheim Frøy fekk
i fyrndeheimen
av tivar i tann-fe.»
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Hvordan lage en "basic" pilstav?

Legg inn av Allan »

Det har, historisk sett, ikke vært spesielt vanlig å lage piler av skudd eller greiner sjøl om det tilsynelatende er ganske lettvint. Derimot er det vanlig at piler har blitt til ved oppkløving av større stokker, og så høvla runde. Mange treslag er blitt brukt, furu og bjørk, osp og ask. Jeg foretrekker tyngre og mer solide treslag som bjørk og ask, men smaken er jo som kjent delt..
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Alv Vatzdal
Bueskytter
Innlegg: 71
Registrert: 07 jul 2015, 09:52
Bosted: 5222

Re: Hvordan lage en "basic" pilstav?

Legg inn av Alv Vatzdal »

Takk, da blir det å hugge ned et tre stort nok til at det ser ut som det er noen piler i stammen. Kløye, dele hver "pil" i en firkant, så en åttekant osv, med høvling og pussing? Det passer forresten bra med å gå og se etter en middels ask nå, siden jeg nettop har plantet en ettårig ask på en gressplen, med masse god blomstermuld. :mrgreen:
«Ydalar heiter
der som Ull hev
sine salar reist;
Alvheim Frøy fekk
i fyrndeheimen
av tivar i tann-fe.»
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Hvordan lage en "basic" pilstav?

Legg inn av Allan »

Ask eller lønn som det er litt størrelse på er fint til piler. Det er gjerne den nederste delen av stammen som er best (uten kvist og rimelig rett).
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Alv Vatzdal
Bueskytter
Innlegg: 71
Registrert: 07 jul 2015, 09:52
Bosted: 5222

Re: Hvordan lage en "basic" pilstav?

Legg inn av Alv Vatzdal »

Var på en tur gjennom skogen nær her i går og det er lite ask, og det som er av det, står ofte i grøftekanter og blir dermed maltraktert av kantklippemaskiner fra veivesenet, så jeg prøver å redde unna litt av det og plante dypere i skogen. Men lønn (!) er det så mye av at de krangler seg mellom om å få nok plass, om høsten ligger det tykke lag med sånne små "propellfrø" som antageligvis er grunnen til suksessen tresorten har. Så når bladene faller og kulden kommer og sevjen blir sugd ned i røttene, så er det ut med øksen.

Tusen takk for gode tips. :D
«Ydalar heiter
der som Ull hev
sine salar reist;
Alvheim Frøy fekk
i fyrndeheimen
av tivar i tann-fe.»
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Hvordan lage en "basic" pilstav?

Legg inn av nilstor »

Og mens du venter på høsten, kan du jo se om du finner gammelt listverk eller panel av furu eller gran som du sager ut emner av. Kvadratisk tversntt, ca 10-12 mm sider, noe lenger enn ferdig pillengde. deretter høvler du det åttekantet, dernest sekstenkantet hvis du gidder, eller bare høvler det rundt. Det går greit fra "åttekantstadiet". Sluttarbeidet gjør du med sandpapir som du legger rundt emnet, drar fram og tilbake og dreier, så blir emnet trill rundt nesten av seg selv. Lager du deg en slipeklemme, er det enda lettere, men det er slett ikke nødvendig.

Gamle sengebunner et godt utgangspunkt, jo eldre, jo bedre! Jeg har laget mine beste piler av det. Hva angår tresorter, er smaken veldig forskjellig, man må også se på hva slags pil man skal lage, men til vanlig blinkskyting synes jeg rettvedet furu eller gran funker utmerket. Rett og fin ved, lett å arbeide med. Til en tung panserbryter er det best med ask eller veldig tettvedet kjerneved av furu.

Men uansett tresort, det viktigste er at trioen bue, pil og skytter passer sammen!

Lykke til!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Svar