Første forsøk på skiferpilspiss

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Øyvind
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 24 apr 2015, 15:30
Bosted: Bergen
Kontakt:

Første forsøk på skiferpilspiss

Legg inn av Øyvind »

Redskaper og pilspisser av skifer var vanlig i yngre steinalder, fra ca. 3700 før vår tidsregning. Skifer som materiale gikk visstnok av moten etter ca. 2000 år. Mange skiferpilspisser er funnet i Norge, og mange av de jeg har sett avbildet er svært vakkert slipt. Etter min mening er de rett og slett pene å se på.

Siden det ligger en del skifer og slenger utenfor huset, tenkte jeg at det var på tide å prøve å lage en selv. Jeg tok utgangspunkt i spiss nr. 86 som er avbildet i Oluf Ryghs Norske oldsager. Om dette opprinnelig har vært en spyd- eller pilspiss vet jeg ikke, men det var i hvert fall denne som tiltalte meg mest.

Ved hjelp av EDB tegnet jeg en mal som jeg tenkte skulle hjelpe meg under arbeidet. Jeg tenkte å lage spissen på steinaldervis, uten bruk av Dremel, filer eller det som verre er. Det finnes et par instruksjonsvideoer på YouTube som jeg kikket litt på før jeg begynte, blant annet Slate arrow point og How to make an Ancient Norwegian Arrow with a Slate Tip Arrowhead for primitive archery hunting.

Bilde

Emnet er ca. 4 mm tykt.

Bilde

Jeg bestemte meg for å følge prinsippet i den første videoen, og kakket skiferplaten mellom to steiner. Dessverre klarte jeg å slå litt for mye av spissen, så jeg måtte skalere ned malen noe.

Bilde

Etter kakkingen begynte jeg å skure skiferplata mot andre harde steiner. Skuresteinen ble skylt med vann med jevne mellomrom – det holder støvet under kontroll. Jeg prøvde litt forskjellige typer stein, men fant ikke noe som var veldig effektivt.

Bilde

Dette kan ta tid, fortsettelse følger.
Vápnum sínum skal-a maðr velli á feti ganga framar, því at óvíst er at vita, nær verðr á vegum úti geirs of þörf guma.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Første forsøk på skiferpilspiss

Legg inn av Lurz »

det blir spennende å følge, kjør på!
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Første forsøk på skiferpilspiss

Legg inn av torkis »

Dette er bra :D
Det må være lenge siden vi har hatt en pilspiss buildalong,
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Øyvind
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 24 apr 2015, 15:30
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Første forsøk på skiferpilspiss

Legg inn av Øyvind »

Etter litt mer gnikking og gnuring begynner spissen å ta form. Det ser ut til at 4 mm er litt for tynt til at jeg kan få den fine markerte ryggen på spissen, men vi får se hva det blir til. Tangen ble skåret ut av et skarpt stykke skifer, og det gikk overraskende greit. Ellers har jeg funnet en stein som ser ut til å ha bedre slipeegenskaper enn det de jeg prøvde til å begynne med. Jeg har ikke snøring på geologi, så akkurat hva jeg bruker vet jeg ikke. Litt progresjonsbilder:

Bilde
Bilde
Bilde
Vápnum sínum skal-a maðr velli á feti ganga framar, því at óvíst er at vita, nær verðr á vegum úti geirs of þörf guma.
Brukeravatar
Øyvind
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 24 apr 2015, 15:30
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Første forsøk på skiferpilspiss

Legg inn av Øyvind »

Da sier jeg med ferdig med min første skiferpilspiss. Selv om den ikke ser like skarp og fin ut i kantene som den jeg tok utgangspunkt i, så er den sylskarp og ville nok fungert fint på en jaktpil. For en utrenet er det nokså tidkrevende å lage en slik spiss, men jeg regner med – og håper for steinaldermenneskenes skyld – at de hadde et annet forhold til tid den gangen. Jeg prøvde som sagt flere forskjellige slipesteiner, og en får anta at det fantes en del kunnskap den gangen om hva som fungerte og ikke. For min del «jukset» jeg litt på slutten med en gammel brynestein, og den var effektiv. I steinalderen hadde de nok også klart for seg hvilken type skifer som egnet seg best – jeg fant som sagt bare en skiferbit i hagen.

Nå gjenstår det bare å få laget en pil til spissen. Det skal bare en bomskudd som treffer stein til før spissen blir ødelagt, så spissen blir nok ikke særlig hyppig brukt.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Vápnum sínum skal-a maðr velli á feti ganga framar, því at óvíst er at vita, nær verðr á vegum úti geirs of þörf guma.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Første forsøk på skiferpilspiss

Legg inn av Kviljo »

Tøft! Den der ble jo riktig så bra :) Kan godt se for meg at det var mye jobb.

Morten Kutschera har lagd en del av disse, og også skutt med de. Han fortalte at de tålte langt mer enn man først skulle tro. Det er mulig jeg husker feil nå, men jeg har et svakt minne om at de ble skutt rett igjennom ei sponplate uten at de tok skade. Om skiferen er så kompakt at den kan knakkes som flint, er det visst riktig kvalitet.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Øyvind
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 24 apr 2015, 15:30
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Første forsøk på skiferpilspiss

Legg inn av Øyvind »

Jeg kikket litt på skiferspissene til Morten Kutschera på hans Facebookside da jeg nærmet meg ferdig med min: https://www.facebook.com/20926660246406 ... permPage=1 Han er jo en trollmann med stein. Lurer på om han ikke brukte noe skifer fra Alta?

Jeg tror nok ikke min skifer kan knakkes som flint. Hvis jeg får ånden over meg kan det hende jeg lager noen flere. Det ligger mye skifer rundt om i hagen som bare venter på å bli omgjort til pilspisser :D
Vápnum sínum skal-a maðr velli á feti ganga framar, því at óvíst er at vita, nær verðr á vegum úti geirs of þörf guma.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Første forsøk på skiferpilspiss

Legg inn av Kviljo »

Mener jeg har hørt noe om skifer fra nord et sted ja. Den var visst av ordentlig god kvalitet.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Første forsøk på skiferpilspiss

Legg inn av nilstor »

Oppdal?
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Svar