Verdigris

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Verdigris

Legg inn av GreenMan »

Skal lage meg noen flere stridspiler og tenkte å gjøre det ordentlig.

Det sies at man skal smøre inn surringene på piler med en verdigrisgugge. Har funnet frem en oppskrift på gugge og lurer på om noen har testet:
3 parts bees wax
1 part boiled linseed oil or animal fat (as indicated by the presence of animal triglycerides in the Mary Rose arrows make up)
3 parts damar resin (needed to harden the mix with repeated shooting the original would not get)
1 part pure turpentine
1/8 part ground verdigris (can be scraped from corroded copper pipes)
Caution, this mix is very flammable!
Noen som kan oversette damar resin? Altså det er kvae - men hva slags - skal jeg teste med furu tro?

Har også funnet en oppskrift på verdigris fargepulver.
http://youtu.be/ZEZiP_l3it4
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Verdigris

Legg inn av Are »

Oppskriften ser ikke gæern ut. Selv har jeg kjøpt verdigrispulver på KEM i Oslo. Der selger de også damar, et naturharpiks.

Har lest en del om akkurat dette og det virker som dyrefettet anslås til å være nyretalg. Hvis man bruker dette tror jeg ikke man trenger verken bivoks, terpentin eller linolje. Regner med verdigris er for å holde sultne dyr og sjømenn unna denne feteeserven.

Min plan er å skaffe nyretalg og prøve dette produktet. Mulig det holder med kun talg og verdigris. Damar løses i terpentin. Mulig terpentin også løser talg. Hvis meningen er å lage brukspiler er det mulig talgen heller bør byttes ut med voks. Men på den annen side er det mulig verdigris gir forskjellig farge avhengig av om det blandes i fett eller voks. Hvis fargen ikke blir riktig uten talg og talg ikke kan herdes effektivt blir da valget mellom å lage brukspiler som ikke ser riktig ut eller å lage piler som ser riktig ut men som ikke tåler mye bruk.

Selv ville jeg ikke hatt verdigris på skaftene hvis det gir feil farge. Hold oss gjerne oppdatert.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Verdigris

Legg inn av Kviljo »

Jeg syntes det er snodig at bivoks er brukt til dette, men man får stole på testen som sier så.
Finnes det noen god kilde på (å få tak i) talg? Kunne jo vært artig å lage noen talglys også :shock:

Harpiks fra gran eller furu gjør nok mye av jobben til dammar, uten at jeg har direkte erfaring med dammar.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Verdigris

Legg inn av Are »

Spurte Kari under NM. Hun sa at alle slaktere kan levere talg. Jeg kan sjekke med byens slakter/pølsemaker i dag.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Verdigris

Legg inn av Bowman »

Spennende. Har selv prøvd å finne ut av dette. Morsomt å lage mest mulig autentiske piler.

:)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Verdigris

Legg inn av Are »

Lokal pølsemaker hadde ikke. Men han opplyste at det kunne skaffes på Gildes slakteri i Tønsberg.

Stafettpinnen sendes herved videre til forumets Tønsberger, Bowman :-)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Verdigris

Legg inn av Bowman »

Du verden for en ære. :o Jeg skal nok se hva jeg får til. Da blir det krigspiler med verdigris på Hamar i august. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Verdigris

Legg inn av GreenMan »

bowman skrev:Du verden for en ære. :o Jeg skal nok se hva jeg får til. Da blir det krigspiler med verdigris på Hamar i august. :D
Jepp. Skaffer du noe talg til oss andre også eller?
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Verdigris

Legg inn av Bowman »

Jeg skal ordne talg til dere guttær. Gi meg litt tid. Litt travelt denne uken og frem til over påske.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Verdigris

Legg inn av GreenMan »

Ikke noe problem, må jo mekke fargestoff også, og det tar jo litt tid :)
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Verdigris

Legg inn av Are »

Glimrende Bjørnar.
Men ikke la deg lure av det norske uttrykket talg. Ber du om det får du garantert feil. Mange kaller vanlig fett fra storfe og sau talg. Det du skal be om er nyretalg. Det er den talgtypen som blir hard. Annen talg blir ikke hard nok til lysproduksjon mm.
@Ivar: Når det gjelder talglys ville jeg vært litt tilbakeholden. Det finnes et historisk sitat som omtaler talglys som "farting candles" :-)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Verdigris

Legg inn av Bowman »

:D Farting candles høres uromantisk ut. Men gi meg litt tid gutter. Det haste vel itte så fært...... :) Jeg har lurt på hva som var meningen med verdigris. Det må jo ha fungert som et lim? Har det vært smurt på skaftet og fungert som lim til fjørene med noen bieffekter i tillegg? Irrfargen fra kobberet gir en utrolig kul grønnfarge. Jeg skal spørre etter nyretalg. Finnes det noen bruksområder for dette eller er jeg den eneste som skal ha dette i Norge? Mange duster som jobber på Gilde, garantert. :?
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Verdigris

Legg inn av Allan »

bowman skrev: (...) Men gi meg litt tid gutter. Det haste vel itte så fært...... :)
Hva er dette for litterære virkemidler?? Antydes det at det går smått for seg i innlandet?:evil:

Når det gjelder verdigris er vel det strengt tatt navnet på kobberforbindelsen som gir grønnfargen på limet, voks/harpiks/talgblandinga er bindemiddelet. Jeg registrerer at enkelte spekulerer i om kobberoksidet er tilsatt som møllmiddel eller lignende, altså for å gjøre blandinga giftig og mindre utsatt for skadedyrangrep. Det er litt trasig å oppdage at musene har spist fjøra på pilene dine når fienden nærmer seg..
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Verdigris

Legg inn av Bowman »

Det litteræææære virkemidlet med dialektaktig skrivestil ble kreert i et impulsivt øyeblikk av lavterskelhumor hjemme på arbeidsrommet og var ikke myntet på noen eller noe fra innlandet eller utlandet for den saks skyld, bare at jeg tar oppdraget men trenger litt tid. :D Jeg har vel lest noe i den retningen tror jeg at den grønne guffa skulle sørge for at noe ikke mugnet eller noe i den duren og at det holdt seg. Det at gnagere da ikke prøvde seg på talget høres ut som en bedre, rimelig og mer sannsynlig forklaring. Skal bli interessant å prøve ut dette. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Verdigris

Legg inn av Are »

Fikk noen tips av kona angående talg. Hun har interesse av tidlig 1800-tallet og var komet over disse:

Video om nyretalg (suet)
https://www.youtube.com/watch?v=ypRsO9KdxXk

Blogginnlegg 1 av 3 om nyretalg av samme folkene:
http://savoringthepast.net/2013/01/18/s ... -and-life/

Og ferdig talg til bruk av de samme folka:
http://jas-townsend.com/premium-beef-su ... -1437.html

Etter å ha sett videoen skjønner jeg hvor hardt nyretalg er :shock:

Verdigris selges ikke hos KEM som jeg skrev tidligere, men hos Kremer-pigmente i Tysklasnd. KEM handler hos disse. Jeg kjøpte selv fra Tyskland for et års tid siden.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar