Tiurpil

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Tiurpil

Legg inn av Lurz »

Fikk noen tiurfrjær (takk-takk!!) så jeg tenkte å lage en pil etter et mongolsk funn. (Zargalant)
Ikke replika, da skulle skaftet vært bjerk, og fjæra skulle vært ørn. Men de ligna fargemessig. For å kunne bruke pila på matter ble en smidd bodkin med fal slipt rund.
Orginalene hadde treblada senkesmidde tangespisser. Det ville ikke vært poppis.
11/32" skaft som taprer bakover, og vider seg ut til nokken. 29" fra bak spissen til enden av nokken. Senesurring foran nokken.
Malt med fargepulver i eggehvitte, resten av skaftet satt inn med flere lag eggehvitte. Spent på hvordan det vil fungere i regn.
Men det svei ikke fast i skivene.

Bilde
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Tiurpil

Legg inn av torkis »

Flott pil og flott fotokunst. Vi har noe å strekke oss etter :D
Gi beskjed hvordan eggehviten fungerer. Jeg har prøvd eggeplomme og fargepulver på en bue. Det ble bare delvis vellykket.
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Tiurpil

Legg inn av Harald »

Fin nokk, er den beregnet på primærgrep?
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Tiurpil

Legg inn av Jacob97 »

Antagelig tommeltrekk dersom det er fra et mongolsk funn.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Tiurpil

Legg inn av Bowman »

Dette var en svært fin pil Lars. Den gleder jeg meg til å se. Tiurfjør er ikke lagervare. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Tiurpil

Legg inn av Are »

Snasent Lars. Og som nevnt tidligere har mange noe å strekke seg etter når det gjelder foto. Skal vel nevnes at du har et lite fortrinn på det feltet sammenliknet med de fleste andre brukere på forumet :-)

Men jrg er litt nysgjerrig. Brukte mongolene eggehvite eller har du det fra et annet sted? Hadde de høner, eller var det egg fra villfugler?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Tiurpil

Legg inn av Lurz »

Eggeplomme eller eggehvitte bør egentlig gå for det samme. Fargepulver i egg er brukt av kunstmalere oppigjennom, med eller uten tilsetninger av oljer og harpikser. Grunnen til at bare hvitten ble brukt kan ha vært for at fargene skal gulne mindre. Jeg tror egg trenger litt lang tid for å herde fullstendig, men håper at det da skal tåle vann. Kjenner til malerier som gikk ned med ei fege og tilbrakte ganske lang tid på havets bunn før de ble tatt opp i god stand.

Når det gjelder mongoler så har jeg ingen anelse om de brukte egg. Dette er mitt helt egene forsøk, og som sagt er pila strengt tatt ikke en replika. Ifølge funnrapporten er både binde- og klebemiddel oppgitt som animalsk lim, ikke noe om hva slags dyr..... men hudlim er vel det mest sannsynlige. Selv om det ihvetfall ikke tåler vann... :)

Ellers så er det interessant med nokkene. Utforminga er i prinsippet veldig lik på de mongolske pilene fra både 700, 1000, og 1200-tall, og også på pilene fra nydamfunna, (tyskland/danmark) og piler fra breheimenfunna her i landet. Det kan variere hvor glatt eller kantete overgangene fra pilskaft til nokk er, men konstruksjonen ligner. Så kan en jo lure på hvorfor utforminga var lik. Siden det ikke virker sannsynlig at mongolene brukte primærgrep på buer på +- 100 pund. Heller ikke at reinsdyrjegerne i norske fjell brukte tommelring. Og hva de brukte på sør jylland i sein romertid vet vi vel heller ikke. :?:
"If it breaks you get to keep both parts"
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Tiurpil

Legg inn av Ingis »

Har tiurpila tre stk. fjær?
"Back to nature!"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Tiurpil

Legg inn av Bowman »

Piler som er tapert på den måten mot nokken er jo svært pene da. Kan jo tenkes at de synes det var pent i tillegg til at det var funksjonelt m.h.t primægrep. En annen ting. Hvor lenge holder den blanda malinga seg. Jeg har sett oppskrifter på temperamaling som inneholder linolje og lurer på å prøve det ut og kassere sprittusjene. :mrgreen:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Tiurpil

Legg inn av Lurz »

Pila har tre fjær, ser det kan se ut som to :?
Pent? Ja. Mye jobb? Ja, det også. Og når alle de pilene jeg har sett har sånne nokker blir det litt rart om det bare er estetisk. Hadde de aldri dårlig tid lissom? Og som sagt tror jeg ikke på at alle de gruppene det er snakk om brukte primærgrep :?

Når du spør hvor lenge malinga holder regner jeg med at du spør om hvor lenge du kan jobbe med den. Kan bare svare for den metoden jeg brukte. Ta et egg. Kutt av toppen og hell egget i en flaske. Fyll eggeskallet med kokt linolje (event. halvt om halvt med linolje og harpiks (mastix el dammar) oppløst i terpentin). Fyll eggeskallet med vann to ganger, hell oppi flaska og rist godt. Den blandinga holder iallefall en uke. Begynner den å lukte dårlig bør den iallefall kasseres. Jeg brukte den sånn at jeg rørte fargepulver sammen med emulsjonen til den ble så tykk jeg ville ha den. Utrørt farge som står åpen varer ikke lenge før den tørker inn. Neppe til dagen etter. Gjennomtørr tar lengere tid.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Tiurpil

Legg inn av Bowman »

Jeg tenkte på holdbarhet på glass med lokk eller noe i den duren. Tenker jeg prøver ut metoden din. Angående nokker så har du sikkert rett i at dette også må ha handlet om mer enn estetikk og primærgrep. Det er forøvrig en mengde med "plains" piler som også har den samme type nokk. Men der vet man med sikkerhet at indianerne brukte primærgrep og delvis primærgrep. En annen ting ved disse pilene som peker i retning av primærgrep er at fjørene er plassert mye lenger mot nokken en nydampilene og de mongolske pilene du henviser til.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Tiurpil

Legg inn av Kviljo »

Fin pil, Lars! Blir den skutt på NM? :D

Jeg tenker at store nokker er ganske naturlig på pilskaft som har blitt lagd for hånd. Når man likevel former skaftet med kløyving, kniv og høvel er det jo fort gjort å mekke en slik nokk. Teknisk sett er det også mer fornuftig enn parallelle skaft, da bakenden på pilene absolutt ikke trenger å være like tykk som midten, samtidig som strengene har vært såpass tykke at en større nokk har vært greit for å gjøre nokken solid. Et vikingtidsskaft jeg studerte var 9mm tykt midt på, hadde 9mm diameter på nokken, men var bare 6mm tykt 2,4cm foran nokken.

Jeg har ikke sett testdata på det, men det er mulig å se for seg at slike tønneformede skaft oppfører seg bedre i forhold til å passere buen.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Tiurpil

Legg inn av Bowman »

Høres ut som fornuftige teorier Ivar. Det virker også som at det er en vest/øst akse tradisjon også. Slike nokker finnes fra Europa gjennom Asia og over til Nord Amerika. :)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Tiurpil

Legg inn av Lurz »

Tar den med, men tviler på at jeg skyter med den. Testa, og den er en god del tyngre enn de andre pilene mine, og det er slitsomt å sikte 30cm+ over med en av pilene på 18m. (Kan slf være en god unnskyldning :D )

Bjørnar, glass med lokk er det mye luft i. Har ikke prøvd, men tror ikke det er brukbart i mange dager. Tørker mye raskere enn rein oljefarge.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Tiurpil

Legg inn av Bowman »

Okay. Høres ut som det er like greit å lage små porsjoner. Et egg er jo ikke all verden. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar