Epoxy og trepiler

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Trond
Nybegynner
Innlegg: 28
Registrert: 05 mai 2014, 07:22
Bosted: Hov

Epoxy og trepiler

Legg inn av Trond »

Jeg har gått og tenkt litt på å overføre litt av de teknikker og framgangsmåter jeg benytter på båten, over til det å lage piler. Har sett at det å behandle treverk med tyntflytende epoxy, gjør det både vanntett og mye hardere. Et furuskaft i 5/16 ville sannsynligvis bli fullstendig gjennomtrukket av epoxy, og dermed glasshardt tvers igjennom. Vekt og spine vil selvfølgelig påvirkes, men det vil også varighet og bruddstyrke. Hvor mye stivere et skaft blir etter behandling med epoxy måtte jo testes ut.
Noen som har forsøkt dette?
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Epoxy og trepiler

Legg inn av Bowman »

Heisan. Jeg bruker epoxy kun der jeg må. På tunge laminerte engelske krigsbuer, hornnokker og når jeg skal lime spisser. Jeg synes det holder. Har ikke hatt behov for å tilføre pilene noe mer og liker nok best at det er tvers igjennom ærlig treverk. Jeg synes epoxy er noe jævelskap, men må man så må man.
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Epoxy og trepiler

Legg inn av Kviljo »

Enig, men det ville jo være et kjekt eksperiment. Jeg har ikke sett epoxy som er så tyntflytende at det vil trenge inn i treet. Det skal f.eks godt gjøres å tilføre noe til kjerneved av furu. (Tenk trykkimpregnert material, hvor bare ytterveden får grønnfarge.) Å fylle porene i f.eks ask med lim er derimot mulig.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Trond
Nybegynner
Innlegg: 28
Registrert: 05 mai 2014, 07:22
Bosted: Hov

Re: Epoxy og trepiler

Legg inn av Trond »

For så vidt enig I at treverk bør holdes naturlig, men det kunne vært moro å prøve. Lamineringsepoxy er nesten som lakk i konsistens og trenger langt inn i treverket grunnet liten molekylstørrelse. Enig i at furu kanskje vil bli litt for tett i veden til å trekke maksimalt, men kanskje gran. Den er jo i utgangspunktet lett så den tåler litt ekstra vekt uten å bli altfor tung.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Epoxy og trepiler

Legg inn av Bowman »

Det er alltid spennende å prøve noe nytt. :D Du får herved æren av å prøve dette ut, for deretter å dele det med oss. Jeg synes det er spennende med nye tilnærmingsmåter, men når det gjelder kunstige materialer og historisk bue og pilmaking, så har jeg behov for å holde bruken av "the devil's stuff" på et minimumsnivå. Jeg har brukt mye superlim opp igjennom åra, men prøver å begrense dette også. Glassfiber er jeg totalt imot når det gjelder historisk bue og pilmaking. Den største utfordringen med historiske buer er limet. Strengene går det an å lage i lin. De blir litt tykke, men de fungerer svært godt. Hudlim er noe drit i fuktig klima, og det har vi plenty av i skandinavia. Så noen kameler må vi svelge. Velkommen på forumet forresten. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Trond
Nybegynner
Innlegg: 28
Registrert: 05 mai 2014, 07:22
Bosted: Hov

Re: Epoxy og trepiler

Legg inn av Trond »

Da skal dette prøves. Har noen "Kina-piler" med varierende spine, laget i furu. Fine test-objekter.
Ellers så er jo dette med å blande inn moderne ting i tradisjonelle metoder alltid litt kontroversielt. Snakket med en gamme trebåtbyggerr for noen år tilbake, som mente at bruken ev epoxy i trebåtbygging var sterkt undervurdert. Og du kan nok være helt sikker på at dersom vikingene hadde hatt kjennskap til epoxy, så hadde de brukt det.
Kommer med tilbakemelding etter hvert.


Sent from my iPad using Tapatalk
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Epoxy og trepiler

Legg inn av dagsunde »

Yada, yada... dersom de hadde hatt...:D

Greia er at de hadde brukt Kevlar og karbonfiber også om de hadde hatt...
Men bueforum handler om historisk gjenskaping.

;-) Det sagt... alltid spennende med eksperimentering...

Men når det gjelder å mette flightpiler med lim... skeptisk... vekt, vekt og vekt...

lykke til! :D
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Epoxy og trepiler

Legg inn av Moen »

dagsunde skrev:Men bueforum handler om historisk (Og tradisjonell) gjenskaping.

;-) Det sagt... alltid spennende med eksperimentering...
Spenner dere ben på dere selv enda?? :lol: La til en liten detalj i rødt :roll:
Ad epoxy og furu... Ivar har allerede vært inne på det, men å trylle epoxy TVÆRS igjennom et furuskaft er komplett umulig uten überkraftig atomvacuum. Jeg stabliserer trevirke med Kaktussaft (Tynnere enn vann) og må ha minst 23-24 inHg for å trenge gjennom 18mm surnet rogn. Uansett vil man ikke oppnå fordeler med epoxytrekt furu, kun ulemper. Et skaft av Ipe el lign er heller å foretrekke :wink:
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Epoxy og trepiler

Legg inn av dagsunde »

Neida Moen :)
Epoxy er lov i alle aspekter av buemaking. Det er bare mange steder det rett og slett ikke egner seg.
(Bl.a. når det gjelder penetrering av treverk)
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Svar