Tre til piler

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
sirtam
Nybegynner
Innlegg: 1
Registrert: 11 aug 2014, 14:49
Bosted: Bergen

Tre til piler

Legg inn av sirtam »

Hei!

Da har endelig bueinteressen slått tilbake og skyter nå så ofte jeg kan. Siden jeg bruker en tradisjonell bue bruker jeg såklart også trepiler.

Områdene jeg skyter på (les:i hagen) er nok ikke det beste for pilene og dette fører til endel ødelagte piler.
For å spare litt på utgiftene har jeg igjen startet pilmakingen, men denne gangen utvider jeg med å lage egne skaft (dette også fordi jeg har et drag på rundt 32 tommer).

Det jeg nå trenger hjelp til er å finne materialer til pilene. Hvor kan jeg skaffe dette og hva ser jeg etter?
Hvordan kan en forutse hvilken spine skaftene får? Må emnet behandles for å få stivere piler?

Jeg er takknemlig for all hjelp her!
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Tre til piler

Legg inn av Christian »

Kjøp furu- eller granplank på nærmeste trelast. Sag de opp og høvl de runde. Eventuelt bruk en sånn blyantspisserdings.
Hvis det vokser hassel rundt deg så er det også dugelig pilemne.
Kviljo buemakeri sitter på en monstermaskin som muligens snart begynner å spytte ut pilskaft.
Piler er uansett forbruksvarer :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Tre til piler

Legg inn av Allan »

Hvis du skyter med litt ymse bakgrunn og av den grunn ødelegger en del piler, kunne det være en idé å henge opp et teppe e.l som pilfanger bak blinken din (evt på bakken under hvis nedslag i bakken er et problem).

Jeg har brukt både furu, gran og port Orford cedar - og jeg liker ingen av dem særlig godt til pilskaft. Ikke til forkleinelse for disse pilene egentlig, de oppfører seg helt ålreit mellom bue og bling, men de tåler ikke å treffe en stein i bakken eller lignende (husvegg, sagkrakk osv). Jeg bruker nå 11/32 ask til blinkpiler. Det er fullt mulig å knekke dem også, men de tåler mye mer enn furu. Bjørk er også bra (imo) men kanskje litt lettere å knekke. Samtidig er dette mye tyngre enn f eks poc.

Hvis du skal høvle piler sjøl, finner du bjørk og ask i skauen :wink: (det er forresten sikkert andre treslag som kan bli bra også, men det kan noen andre misjonere for). Spine finner du ut av når pilene er ferdig høvla, og så sorterer du dem etter stivhet. Det kan med andre ord hende at du må høvle en del piler for å få et sett med den spine du er ute etter. Er de for mjuke kan de sikkert varmebehandles og bli stivere på den måten, på samme måte som kan gjøres med buer, men det har jeg ingen erfaring med.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Tre til piler

Legg inn av Christian »

Hassel knekker fort bak spissen, men det fikser du med forskaft av en hardere tresort som eik. Du kan også finne gode pilemner blant blomsterpinner i bambus, men da skal du vite hva du ser etter...
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Tre til piler

Legg inn av Allan »

Christian skrev:Kjøp furu- eller granplank på nærmeste trelast.(...) Piler er uansett forbruksvarer :wink:
Nå tenkte vi helt motsatt av hverandre :lol: Og du har et poeng: det er forbruksvare. Det er bare at det er sånt pirk at jeg blir irritert over å måtte lage nye så ofte, så jeg satser på maksimal slitesterke og levetid. Og så er hele innsatsen likevel bortkasta når jeg skyter dem bort :evil:
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Tre til piler

Legg inn av Allan »

Jeg synes jeg fikk litt færre brudd rett bak spissen etter at jeg begynte å skjære inn en millimeter rett skulder før konen der spissen skal på, framfor da jeg bare spissa dem som en blyant, men det kan godt være en tilfeldighet for alt jeg veit. Forskaft er som nevnt over en god idé, eik glattkant får du på trelasten.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Tre til piler

Legg inn av Christian »

;-) jeg lager flere typer piler, noen for å leke med historiske typer (bek, sener, nesletråd, flintspisser osv) noen "udødelige" (standardpil o.l.) men jeg har også et kogger med kontinuerlig påfyll av skytepinner. Disse er som regel av rundstokk fra byggern men jeg har noen skaft fra tradbow.no også.
Pengene det koster å kjøpe skaft er uansett mindre enn timebetalingen for å lage gode skaft selv :-/
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Tre til piler

Legg inn av Allan »

Jeg har ikke høvla veldig mange skaft sjøl (timesbetalinga blir vel 1/64 øre eller noe sånt hvis en anser sparte penger som tjente penger :cry: ) , og jammen har jeg ikke knekt dem alle i tur og orden. Og det var ask. Jeg prøvde meg på furu, men ettersom berggrunnen her i distriktet stort sett er siluskifer (lett forvitrende leirskifter) er bakken alltid (og over alt) full av stein. Ett skudd, og knekk. :(
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Tre til piler

Legg inn av Kviljo »

Kviljo Buemakeri produserer og selger ekstra lange håndspinede askeskaft i 34 tommer lengde, i følgende dimensjoner:

8mm (5/16") spinegrupperinger fra 20 til 50#
9mm (11/32") spinegrupperinger fra 40 til 90#
10mm (23/64") spinegrupperinger fra 55 til 160#
12,7mm (1/2") spinegrupperinger fra himmelhøyt til himmelhøyt ;)

Prisene er 25,- pr.stk. for 5/16" og 11/32", 30,- for 10mm, og 35,- for 1/2".

Askeskaftene er blant de mest solide skaft man får, kanskje med unntak av bambus, som jeg også har for salg i de fleste spine-verdier. Ta eventuelt kontakt :wink:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar