Hvor tunge pilspisser?

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Stronen
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 16 mar 2014, 22:05
Bosted: Hvaler
Sted: Hvaler
Kontakt:

Hvor tunge pilspisser?

Legg inn av Stronen »

Holder på med å lage meg noen piler som skal brukes på blinker med 50 meters avstand.
Sist jeg prøvde meg på det brukte jeg 16/32 cedarskaft med store fjør og 145 gr. spisser.
Hadde da siktepunkt i toppen av noen eiketrær som har stått der i 200 år, altså for å nå frem.
Har nå laget meg noen av(30,5') på 5/16 med små fjør.
Har liggende spisser på 70-100 og 125 gr.
Er det noen regel på hvor tunge pilspissene kan være for at pila skal gå langt/rett eller kanskje det er en tommelfingerregel her som jeg ikke kan?
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hvor tunge pilspisser?

Legg inn av Hardwood »

Herlig, slik skyting er knallmoro ! Du har nok rett i at det finnes en slags regel for dette med tilpassing av piler. På en så stor avstand trenger du ikke bare lette piler, men også piler som er akkurat passe myke/stive. Dette endres med forskjellig spissvekt, fordi spissen fungerer som motvekt når pila i skuddet skal bøye seg forbi buegrepet og fortsette rett frem. Archers paradox heter det på norsk..
Hvor tung er buen, hvor langt trekker du, hvor bredt er grepet og hvor stive er skaftene ? (Spine)
Stronen
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 16 mar 2014, 22:05
Bosted: Hvaler
Sted: Hvaler
Kontakt:

Re: Hvor tunge pilspisser?

Legg inn av Stronen »

Tok litt tid det her, måtte være med kona ut å gå en tur.....
Har sjekka opp litt. Buen er på ca 45-50 # , 30 mm bredde ved håndtak.
Jeg trekker 26" og mener skafta er 35-40 i spine. De ble kjøpt til guttungen for noen år siden av Klåpbakken.
Hva med lengde på skafta?

Ved inneskyting på 18 meter bruker jeg som sagt 16/32, spine på 40 med store fjør med samme bue som over.
Skulle så gjerne hatt den pila til å gå en halvmeter til høyre, noe jeg kan forbedre her??
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hvor tunge pilspisser?

Legg inn av Hardwood »

Et ikke ukjent fenomen ! Det er enten skaftene som er for stive(eller spissene for lette eller begge deler) eller det kan skyldes skyteteknikken. Mange drar hånden ut og vekk fra ansiktet når de slipper pila. Altså vil bakenden på pila dras mot høyre, og pila vil gå til venstre. Prøv dead release, dødslipp. Da ankrer du hånden mot kjeven eller imunnviken, og når du slipper skal ikke hånden flytte seg nevneverdig. De fleste bruker en teknikk hvor pilhånden stryker rett bakover langs kinnet etter slipp, men prøv først dødslipp.
Prøv ellers tyngre spisser på de tykkeste pilene du nevnte. De på 5/16 ville jeg ha prøvd med 125 grain spisser. Hvis du kapper pilene kortere vil de oppføre seg stivere, da må du ned i spine eller opp i spissvekt. Kanting av buen og økt strengehøyde vil bidra til at pila oppfører seg mykere, altså gå mer mot høyre. Håper dette var forståelig .
Stronen
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 16 mar 2014, 22:05
Bosted: Hvaler
Sted: Hvaler
Kontakt:

Re: Hvor tunge pilspisser?

Legg inn av Stronen »

Supert!
Jeg er nok en av de som drar hånden ut og vekk når jeg slipper pila.
Får vel prøve og jobbe litt mer med det.
På 11/32 pilene har jeg jo kjørt med tunge spisser (145)
Kanskje en ide' å ikke kutte skafta så korte?
Kan jo lage seg noen få piler på 32" og se hva som skjer.
Svar