Dowel kvesser.

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
africanbows
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 05 feb 2012, 21:59
Bosted: trondheim

Dowel kvesser.

Legg inn av africanbows »

Tenkte jeg kunne legge ut et bilde av verktøyet jeg bruker for å lage pilskaft med. Hvis den er vel kjent er det jo bra! For de som ikke har sett denne karen her, kan det sies at den fungerer svært godt til pilskaft produksjon. Kniven er svært skarp og har lang levetid. Jeg har festet denne i en planke med to skruer. Planken fester jeg i ei skrustikke. Deretter bruker jeg en drill med anrettning som minner om en koppnøkkel. Denne koppnøkkelen (fåes kjøpt på Biltema for 30 kr) har en størrelse på 1 cm. Jeg kutter opp eks antall stokker i den størrelsen, forså å sette dem fast i drillen. Deretter er det bare å kjøre den igennom høvelen og de kommer fine og runde ut på den andre siden.
Jeg lager omtrent 50 stk i hver runde. Deretter må de pusses litt og spines.
Har laget piler i mange tresorter med denne. For de som bruker en del piler er dette verktøyet helt perfekt.
Edgar.
Vedlegg
pilmakeren.jpg
(75.26 kiB) Lastet ned 3301 ganger
Brukeravatar
africanbows
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 05 feb 2012, 21:59
Bosted: trondheim

Re: Dowel kvesser.

Legg inn av africanbows »

Skal se om jeg får lagt ut en film der den er i bruk.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Dowel kvesser.

Legg inn av Bowman »

Genialt. Hvor har du kjøpt vidunderet? Pris?

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Dowel kvesser.

Legg inn av Are »

Jeg kjøpte min 1/2" her:
http://www.mehr-als-werkzeug.de/product ... -95-mm.htm

Har brukt den litt. Verdt pengene, men den er ikke fantastisk. Funka greit på furu og osp, men ask ble for rufsete for min smak.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
africanbows
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 05 feb 2012, 21:59
Bosted: trondheim

Re: Dowel kvesser.

Legg inn av africanbows »

Jeg har frest ut en haug med Eike piler med denne. Har funnet ut at selve vinkelen på kniven må finstilles ulikt i forhold til hvilket tre du bruker. Har ikke hatt problemer med mye flising så langt. Den er kvesst to ganger. Man må uansett pusse noe i etterkant og da forsvinner flisene fort... :D
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Dowel kvesser.

Legg inn av Bowman »

Hvis det har funket for deg Edgar så er det vel ok. Da er den sikkert bra til å lage standard og livery arrows med. Ser at den fåes i 3 størrelser. Verdt å prøve. Hva er grunnen til din erfaring Are? Kan da ikke være så stor forskjell på ask og eik. Jeg vet at Are ikke er så glad i sandpapir. Han er ekspert på eggverktøy og dette er definitivt et eggverktøy. Kunne askeskaftene blitt strøkne etter en runde med sandpapir til slutt?
:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
africanbows
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 05 feb 2012, 21:59
Bosted: trondheim

Re: Dowel kvesser.

Legg inn av africanbows »

Mine Aske skaft blir nu det.... Bruker 100 papir og tilslutt en kort runde med 150 papir. Setter bare skaftene i drillen og surrer avgårde.. Fort som bare det å få skaftene glatte. Har dessuten en hull jig der dimensonene blir satt. Trer bare skaftene gjennom for å forsikre meg om at de er like i diameter hele veien... Easy som bare f.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Dowel kvesser.

Legg inn av Bowman »

Hva med nøyaktigheten på dimensjonene. Blir 1/2" skaftene 1/2" eller bare nesten? Det har litt å si m.h.t til kravene til dimensjoner og vekt på engelske krigspiler.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Dowel kvesser.

Legg inn av Are »

Som du ser har den form som en trakt. I den tynne enden har den riktig mål. Kunsten er å justere bladet slik at skaftet ender opp med riktig dimensjon i forhold til det hullet. Er bladet stilt for dypt, blir skaftet for tynt. Og stiller du det ikke dypt nok går ikke skaftet gjennom hullet. Dette krever litt fininstilling. Men når du har gjort det er det bare å kjøre på til bladet blir sløvt. De anbefaler i utgangspunktet å bruke overdimensjonerte firkantete skaft. Mener å huske jeg har brukt 16x16mm til 1/2".

Skaftene får en svak spiraloverflate grunnet bladet kuvete form. Dette går kjapt å pusse bort. Prøvde bare et par askeskaft og konkluderte med at de krevde for mye pussing grunnet flisete overflate.

Krevde også litt utstyr for å stappe en 16x16mm i drillen :-)

Personlig foretrekker jeg å bruke eggverktøy langsetter trefiberne. På tvers er en retning som krever mye for å bli pent. Skrubbhøvelen min jobber jeg noen ganger på tvers med, men resultatet gir en brutal overflate. Det er vel en grunn til at Veritas har laget en versjon med to kniver. En til grovfjerning og en til pussen etterpå. Men prisen er en helt annen. Den som er vist i tråden her er så billig at det bare er å kjøpe den hvis du ikke er redd litt sandpapir. Hvis du er i tvil kan du sikkert prøve min Bjørnar.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar