vinkel på fjærer

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Sandern
Bueskytter
Innlegg: 62
Registrert: 24 jul 2006, 14:57
Sted: Oslo

vinkel på fjærer

Legg inn av Sandern »

skal fjærene gå helt parallellt med pila, eller skal de settes på skrå så pila roterer, sikkert et banalt spm, men jeg undrer. Genialt med papprør og drill til å markere fjærplassering! Har sett noen piler hvor fjøra snor seg rundt skaftet. Gjør dette at pilen går rettere?
-(-
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Man får kjøpt fjøringsapparater med både rette og skråstilte fjører. De med skråstilte bremser nok en del mer, men jeg tror de er litt mer presise.

Når jeg setter på fjørene for hånd liker jeg å sette de parallellt helt foran, men la de følge den naturlige svingen fjøra bakover. Med fjør i full høyde får du nesten "atombombe-symbolet" om du ser pila bakfra.

Store fjør gir en grom lyd, også er det lettere å se hvor pila traff på blinken 8) De blir litt lettere bustete dog.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Gøtrevøter
Nybegynner
Innlegg: 16
Registrert: 13 jan 2006, 18:46

Re: vinkel på fjærer

Legg inn av Gøtrevøter »

Sandern skrev:Har sett noen piler hvor fjøra snor seg rundt skaftet. Gjør dette at pilen går rettere?
Nei, det gjør ikke det. Dette er såkalte flu-flues. De er laget for å skyte rett opp, og ikke trenge å bekymre seg for at pila skal forsvinne. Denne måten å sette fjærene på, bremser nemlig pila en veldig god del.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Det er vel to ting man kan snakke om når det er snakk om fjærenes utforming og plassering.

Rotasjon og luftmotstand

Når pila roterer vil den være stabil. Selv rette fjær gir pila rotasjon p.g.a. fjærenes naturlige vridning. Det er derfor viktig å bruke fjær fra samme vinge (høyrevinge/venstrevinge). Ved å montere fjærene skråstilte vil man gi pila mer rotasjon, og den vil derfor stabilisere seg raskere og bedre, men goså gi mer luftmotstand. Dette kan være en fordel hvis man skyter med piler som er dårlig tilpasset buen eller hvis man ønsker at pila skal stabilisere seg svært raskt eller hvis man har store spisser (jaktspisser, som fungerer som en slags vinge iseg selv?.

Fjær som gir mye luftmotstand vil også hjelpe til med å stabilisere pila raskt. Høye fjær bremser mer enn lange fjær. Vridde fjær bremser mer enn rette fjær. Fjær som gir mye luftmotstand vil også hindre pila i å forsvinne i det blå. Flu-flu-piler er et godt eksempel på det.

På den annen side: Hvis pilene dine er godt avstemt til buen og du ikke skal skyte på hold noe særlig kortere enn 5-6 meter kan du fint nøye deg med rette fjær på en 12-13 cm lengde og 1.5 cm høyde. Fjær som er særlig større enn dette vil raskt bremse opp og du vil merke at pilene begynner å dale mye når du nærmer deg hold på rundt 30 meter eller mer.

Det det går på er smak og behag, prøving og feiling. Finn ut hvadu selv liker best. Noen sverger til det ene, noen det andre.
Svar