Om farging av fjør og skaft

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Om farging av fjør og skaft

Legg inn av Oddbjørn »

God ide med narvfarge Bjørnar, her er et skaft penslet med vanlig sjellakk og et med sjellakk tilsatt en dash svart narv/lær farge
Bilde
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Den grønne mannens hjørne!

Legg inn av Bowman »

Genialt med narvsverte i sjellakk. Det skal prøves ut. Jeg bruker japanske "kvalitetssprittusjer" (nå setter Are kaffen i vrangstrupen :mrgreen: ) De kan etterfylles når de er tomme. Alle fargene er tilgjengelige. Blir utrolig fint med brune nyanser og grått, samt oker og olivenfarger. Legges på før skaftene fjøres og surres. Et lag med hudlim og (eller) lakk til slutt gjør susen. :D
Apropos farger og farging. Siden jeg er litt skuffet over fargeutvalget når det gjelder "trueflight" fjør sortimentet så har jeg prøvd å legge på litt ekstra farge på noen av de eksisterende fargene. Det mest vellykkede er foreløpig gul som kan bli oker etter noen runder med sprittusj. Jeg savner oliven, oker, burgunderrød og diverse jordfarger på fjørene.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Den grønne mannens hjørne!

Legg inn av Oddbjørn »

Hvor kjøper du disse tusjene? "Maler" du direkte på fjærene med sprittusj? Oddbjørn.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Den grønne mannens hjørne!

Legg inn av Hardwood »

Bowman :trur du skulle ha begynt med jakt :mrgreen: da hadde du fått tak i flere slike farger.
Har dere prøvd eddik som har stått en stund med stålull oppi ? Ta ut stållullen etter noen dager, så smører du eddiken på treet. Reagerer ved oksidering mot garvesyra i treet, og man får en skikkelig gammelt utseende farge. Varierer med treslag, men mest duse nyanser av brun, grønn eller svart. Tips til holmegårdsbuer kanskje ? Jeg har nettopp gjort ferdig en på ca 80 pund, skal jammen smøre på litt av det jeg har hatt stående på kjøkkenet i et års tid !
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Den grønne mannens hjørne!

Legg inn av Allan »

Stålull som er blitt rusten av å ligge i vann og eddik er et godt tips, jeg har farga lær svart med det (vegetabilsk garva nødvendigvis). Det har i grunnen ikke falt meg inn at det kan brukes på tre.:? Jeg er forøvrig enig i at det er for dårlig utvalg av naturlige nyanser, men du kan få kjøpt all verdens grelle signalfarger på fjør. Praktisk, helt sikkert, men ikke så pent på "historisk" utstyr. Jeg kunne for eksempel tenke meg fjør i "sidensvansgul".

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Den grønne mannens hjørne!

Legg inn av Hardwood »

Eddikfarget eik og alm
20140313_204948.jpg
(59.03 kiB) Lastet ned 4365 ganger
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Den grønne mannens hjørne!

Legg inn av Allan »

Oioi, alm blir skikkelig...grønn. Jeg dreiv og tenkte jeg sku bruke dette her på ei bue jeg nå, det blir den første grønne jeg har vært borti som ikke er malt. Hvordan trur du fargen vil endre seg med olje til slutt? Brunere?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Den grønne mannens hjørne!

Legg inn av Hardwood »

Enig, alm ble temmelig grønn ! Godt spørsmål. Jeg tror kanskje den vil endre seg litt, men det beste er om du tester på et almestykke og lar det stå en dag eller to og så prøve med olje til slutt. Kanskje det blir knall !
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Den grønne mannens hjørne!

Legg inn av Bowman »

Jeg driver av og til med jakt, men jeg har ikke fått fjær i ønskede farger av den grunn :shock: Jeg synes fargeutvalget på "trueflight"" er utrolig lite kreativt, men det kommer vel ganske enkelt av at folk flest driter i farger. Gult er gult og blått er blått. Livet er jo ikke så enkelt. Det finnes mange spennende fargenyanser som sikkert hadde solgt i bøtter og spann. Men jeg er en sporty kar og farger fjøra mine sjøl. :D Flere burde prøve det. Eddik og litt av hvert annet er jo interessante innfargingsmuligheter.
Sist redigert av Bowman den 15 mar 2014, 21:16, redigert 1 gang totalt.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Den grønne mannens hjørne!

Legg inn av Allan »

Grunnen til at fjøra selges i samme farger som et fastelavnsris er vel bla. at det skal gjøre det enkelt å finne igjen og se forskjell på piler. Evt så eies trueflight av sanitetskvinnene. Det viltet jeg har fått i hus har stort sett bare gitt meg svarte og grå fjør, det er akkurat som om nordisk fauna er litt fargefattig.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Den grønne mannens hjørne!

Legg inn av Hardwood »

Orrhøne og grågås vil nå gi brune og grå fjær.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Den grønne mannens hjørne!

Legg inn av Bowman »

Jeg har brukt mye orrhøne og grågås. Det blir fint. Jeg har også brukt wild turkey fra junaiten (litt dyrt å få det hit) pluss at jeg nå skal teste ut fasan. Fikk tak i flotte fasanfjør på -bay. Så det er ikke noe problem. Det er når man ønsker seg noen kule farger på fjøra at "trueflightsortimentet" blir litt kjipt. Fastelavnsris gir fin assosiasjon :mrgreen: Men oker, burgunder, terracotta og andre fine farger lar seg også finne igjen i naturen. Men vi får farge litt selv. Da blir det jo svært personlig. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Om farging av fjør og skaft

Legg inn av GreenMan »

Splittet tråden, ikke fordi jeg ikke vil ha liv i min tamme byggetråd, men dette temaet fortjener å stå for seg selv synes jeg.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Om farging av fjør og skaft

Legg inn av Bowman »

Enig. Det er du som er moderator. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Den grønne mannens hjørne!

Legg inn av Bowman »

Oddbjørn skrev:Hvor kjøper du disse tusjene? "Maler" du direkte på fjærene med sprittusj? Oddbjørn.
Jeg tusjer direkte på fjørene ja.
Jeg har overtatt disse tusjene etter min svigermor som var billedkunstner. Men jeg tror du kan få tak i de her.

http://store.copicmarker.com/pages/products-markers

Tusjene fåes i de fleste farger. Blir veldig bra med hudlim, olje og lakk som overflatebehandling.

:D
Sist redigert av Bowman den 04 apr 2014, 09:20, redigert 1 gang totalt.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar