Svi-fjær

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
vargen
Bueskytter
Innlegg: 60
Registrert: 15 jan 2006, 16:02

Svi-fjær

Legg inn av vargen »

Tenkte bare jeg skulle skrive litt om et fjær-svi-apparat jeg snekret sammen i vår. Stort sett ser dere vell hva det dreier seg om, men selve brenn-element tråden er litt spesiell. den fåes kjøpt på chlas-ohlson under navnet varmeelement tråd.

Her er apparatet med en nysvidd pil liggende på.
Bilde

Her er apparatet sett ovenfra
Bilde

Her er apparatet sett undenfra
Bilde

Her er strømkilden, såpass må man regne med...
Bilde

Mvh
-Ole
"We enforce patterns on what we experience"
Neil Gaiman, Signal To Noice
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Den var ikke dum!

Jeg er relativt grønn når det gjelder strøm, så jeg ser ikke helt hva den der AL370/S'n er for noe :oops:
Det funker kanskje med en bilbatterilader?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
vargen
Bueskytter
Innlegg: 60
Registrert: 15 jan 2006, 16:02

Legg inn av vargen »

Det er et Powersupply vi ser på nederste bilde. Det får man også på chlas'ern. man skrur på knotten, så går spenninga opp. Strømmtrekk vil varriere ut fra spenning og motstanden i tråden. Batterilader funker kanskje, men her er det greit med en som kan levere litt strøm. Hva kan den laderen du hadde i tankene?

-Ole
"We enforce patterns on what we experience"
Neil Gaiman, Signal To Noice
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Aha :) Et annet ord er kanskje transformator?

Tror batteriladeren min gir 12 volt og 6 ampere muligens?

Du tror ikke jeg tar livet av den om jeg prøver? :D
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
vargen
Bueskytter
Innlegg: 60
Registrert: 15 jan 2006, 16:02

Legg inn av vargen »

Transformator er bare en liten del av det som bor inni et powersupply. Variabel strømforsyning er vel et bedre norsk ord.

Hvis du prøver batteriladeren din vil den tilføre dobbelt så mye effekt til varmetråden. Jeg mistenker at den vil få et kort liv som lyspære. Den vil i alle fall neppe holde den formen du har bøyd den til...

Strømfosyningen som jeg har fåes kjøpt på chlasern den også, den koster riktignok ca 500 spenn, men. La meg tenke litt, kanskje jeg kan finne på et triks du kan bruke.

-Ole
"We enforce patterns on what we experience"
Neil Gaiman, Signal To Noice
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Strømforsyning fra en gammel pc funker også.
Ulempa er at den ikke er regulerbar. Min gikk til h.. da jeg prøvde med en veldig kort glødetråd til små fjær på en lengdepil.
Se: http://www.bueforum.no/viewtopic.php?t=63
ps snurr litt nedover.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
vargen
Bueskytter
Innlegg: 60
Registrert: 15 jan 2006, 16:02

Legg inn av vargen »

hehe, hadde en misstanke om at det kunne gå sånn.
Strømfoskyninga mi har kortsluttnings-sikring, så den takler sånnt. Greit for meg som leker litt i ny og ne.
Ellers tror jeg kanskje denne strømforsyninga fra biltema kan være en "rimelig" løsning:
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=89898
De er regulerbare. Tenkte jeg skulle kjøpe en og prøve. Rapport følger denne uka. (trenger litt flere piler til vistra-treff til helga)
Den minste av forsyningene på linken tåler ca dobbelt så mye effekt som jeg bruker på bildene over. Min tråd er ikke glødende når jeg svir fjær.

Lurz: Å korte inn tråden for mye er ikke en god ide. en halvering av trådens lengde halverer motstanden i tråden, dermed dobbles strømmen som går i tråden. Hm... kanskje et par støttestag som ikke korter inn tråden kan innføres? Må prøves

Utover det hadde jeg ikke sett innlegget ditt. Lurer meg på om ikke "lest-ikkeLest statusen" på forumet er litt upålitelig.

En løsning for deg Kviljo, er selvsagt rett og slett en lengre element tråd. Bare støttet opp f.eks sånn som jeg gjør det, men uten at støttestagene er tilkoplingspunktene for tråden. Hvis du har lyst å prøve , så bør du måle motstanden i tråden.
U = R*I ,U-spenning i volt, R = motstand i ohm, I = strøm i Ampere
Etter litt formel massering og innsetting av dine 12Volt og mine 4.1 Ampere får jeg ut en motstandsverdi på 2,9 ohm. hvis du setter tilkoplings punktene så langt fra hverandre på element-tråden at du måler 2.9 ohm, så skulle du ha noe som virket bra.

-Ole
"We enforce patterns on what we experience"
Neil Gaiman, Signal To Noice
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hehe, genialt :D

Takker! Må sjekke at 6amp stemmer, så må dette prøves :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Takker for biltematips, Vargen. Skal teste hvis (når?) jeg svir den nye gamle pc-strømforsyninga. Det går litt etter prøve og feilemetoden her :?
Ellers går det selvfølgelig greit å bruke en glødetråd som er like lang (har samme motstand) hele tida. Og så bare feste den så det passer til den fjærlengden du vil ha.
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar