Plystre-piler

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Plystre-piler

Legg inn av Truls med bogen »

Nå som raketter muligens blir forbudt på nyttåsaften, kan muligens brann og plystrepiler komme til heder og verdighet igjen. Her en noen spede plystrepil-forsøk. Tankene går til Luftwaffes plystre-bomber (psykologisk krigføring)....
vel... en kjøpe plystrespiss koster en 100 lapp (Trad bow kan muliges skaffe?) Nederst på bildet. Eller selvlaget "tapet fløyte". Av lydeffekt vil jeg gi kjøpespissen terningkast 4.
Den kan skrues fra hverandre for fjerning av jord. 17 mai spiss ildet)(øverst på bterningkast 2, det samme får dommerfløytespiss, plastspiss 0 poeng.
Seljefløyte er ikke utprøvd. Det er viktig med rimelig kraftig bue. En 50 punder ble brukt under forsøkene.
Bilde
Bilde
Brukeravatar
haro
Bueskytter
Innlegg: 77
Registrert: 17 jan 2006, 23:43
Sted: Drøbak
Kontakt:

Lydspisser

Legg inn av haro »

Næmen.
Det var jo jeg som skulle være først med å teste dette.

ÆSJ :P
-------------------
Helsing
Håkon den gode
------------------------------------------------------------------
Denne meldingen består av 100% resirkulerte elektroner.
Stig_Losnegaard
Bueskytter
Innlegg: 81
Registrert: 10 jul 2006, 11:58
Sted: Bergen

Plystre-piler

Legg inn av Stig_Losnegaard »

Jeg kom ikke lenger enn til å notere plystre-piler på
den berømmelige "to do"-listen, så jeg har bare en lenke.

http://www.student.utwente.nl/~sagi/artikel/whistle/


Tenkte også på om jeg kunne få brukt noen av Kindereggene til barnene
(eller noen lignende som er på noen kjærligheter) som basis for en slik "fløyte".
Stig Losnegaard
Brukeravatar
vargen
Bueskytter
Innlegg: 60
Registrert: 15 jan 2006, 16:02

Legg inn av vargen »

En Svensk buemaker som bruker å være på Olavsfestdagene lager plystrespisser ved å lodde sammen to feltspisser frempå hverandre. Deretter borrer han et hull på skrå inn fra fremmpå den første spissen inn i hulrommet mellom felt-spissene. Har desverre skutt bort den jeg fikk av han, ellers skulle jeg lagt ved litt bilder.

Mvh
-Ole
"We enforce patterns on what we experience"
Neil Gaiman, Signal To Noice
Stig_Losnegaard
Bueskytter
Innlegg: 81
Registrert: 10 jul 2006, 11:58
Sted: Bergen

Re: Plystre-piler

Legg inn av Stig_Losnegaard »

Stig_Losnegaard skrev: Tenkte også på om jeg kunne få brukt noen av Kindereggene til barnene
(eller noen lignende som er på noen kjærligheter) som basis for en slik "fløyte".
Det fungerte fint med et slikt "plastegg" som Chupachups-kjærligheter blir/ble solgt i. Testet det innendørs (18 meter) på fredag og det fungerte fint.

Dessverre ble jeg litt ivrig og knuste tilslutt den fremre delen da pilen gikk lenger inn i matten. Etter mye leting i skuffer og skap i helgen fant jeg et "plastegg" til (ingen av butikkene jeg var i på lørdag hadde slike lenger) og kan nå lave en ny. Skal ta bilder denne gangen og legge ut her.

Kort fortalt så plystrer et slikt "egg" slik med 4 hull (hver på ca. 1 cm i diameter).
Stig Losnegaard
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Ping Pong baller.
Oddbjørn.
Stig_Losnegaard
Bueskytter
Innlegg: 81
Registrert: 10 jul 2006, 11:58
Sted: Bergen

Re: Plystre-piler

Legg inn av Stig_Losnegaard »

Stig_Losnegaard skrev:
Stig_Losnegaard skrev: Tenkte også på om jeg kunne få brukt noen av Kindereggene til barnene
(eller noen lignende som er på noen kjærligheter) som basis for en slik "fløyte".
Det fungerte fint med et slikt "plastegg" som Chupachups-kjærligheter blir/ble solgt i.
[snipp]
Skal ta bilder denne gangen og legge ut her.
Da har jeg klort sammen en forklaring her: http://losnegaard.net/bue1/plystre.htm
Stig Losnegaard
Stig_Losnegaard
Bueskytter
Innlegg: 81
Registrert: 10 jul 2006, 11:58
Sted: Bergen

Legg inn av Stig_Losnegaard »

Da var årets første uteskyting overstått.

Plystrepilene fungerer flott utendørs.
Bilde

Med unntak av den helt til høyre så produserer alle disse lyd.
"Feilen" med den helt til høyre er nok bare at den har ett hull og
ikke to som "kinder-egget" ved siden av har.

Alle (plystre)hull er 10 mm.
Chupachups fungerer da med fire hull hvor bakkant av hullet enten
er 16 mm eller 10 mm fra eggets skjøt.
Den røde har hull 16 mm fra skjøten mens den grønne og gule har 10 mm fra.
Den gule er "ny generasjon" Chupachups som tydeligvis kommer med et lite
hull som her er dekket med rød tape.

Kinder-eggene har bakkant av hull 10 mm fra skjøten. På den med to hull har jeg også
lavet bakkanten rett men jeg aner ikke om det utgjør noen forskjell.

(den røde er prototypen som gikk på en smell innendørs i vinter, derav
forsterkningen med rød tape)
Stig Losnegaard
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hehe, disse var artige! :lol:

Jeg fikk visst med to skudd på film her. Man kan skimte pila i bakgrunnen, og lyden er iallefall der :)

http://kviljo.no/bue/ply.wmv
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Sagitarius
Bueskytter
Innlegg: 57
Registrert: 01 des 2007, 20:31
Sted: Nord Norge

Legg inn av Sagitarius »

Hei er ny her på forumet men har hatt bue skyting som hobby i noen år, har sågar klart og bygge meg ett par buer, men det eri kke det som er tema her. kom over en artikkel i Bäbjägaren for noen år siden om... akkurat plystre pilen. Den var skrevet av R Insulander og den hadde en beskrivelse av hvordan den lages, samt en del bagrunns stoff om bruk. Så jeg mekka meg en kopi av pilen. Legger ved ett bilde.
url=http://bildr.no/view/128330]Bilde[/url]

Bjørnar
PunyV
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 17 aug 2007, 09:37
Sted: Pepperstad, Vestby, Akershus.

Legg inn av PunyV »

Sagitarius skrev:Hei er ny her på forumet men har hatt bue skyting som hobby i noen år, har sågar klart og bygge meg ett par buer, men det eri kke det som er tema her. kom over en artikkel i Bäbjägaren for noen år siden om... akkurat plystre pilen. Den var skrevet av R Insulander og den hadde en beskrivelse av hvordan den lages, samt en del bagrunns stoff om bruk. Så jeg mekka meg en kopi av pilen. Legger ved ett bilde.
Bilde

Bjørnar
ps det mangler en hakeparantes i url'en til linken til bildet ditt

Hei!

Den plystrepilen din så virkelig flott ut! Skulle gjerne lagd meg en slik selv, men hvor finner jeg den artikelen? Finnes det noen muligheter for å få se den artikelen fra deg? Kanskje sende meg en kopi?

-Kjell
Brukeravatar
Sagitarius
Bueskytter
Innlegg: 57
Registrert: 01 des 2007, 20:31
Sted: Nord Norge

Legg inn av Sagitarius »

http://www.bagjakt.org/
Gå til lenken teknik der står deler av artikkelen jeg snakker om.

:)

Bilde


Kan sikkert finne fram artikkelen, den ligger lagret en plass, så det var det å finne den igjen. :? :)
Svar