Spissene løsner

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Gisle
Nybegynner
Innlegg: 19
Registrert: 08 mai 2013, 08:04
Bosted: Norge
Sted: Røros

Spissene løsner

Legg inn av Gisle »

Spissene (100 grain feltspisser) løsnet og forsvant fra to piler i dag.

Den ene traff stein, pilen spratt en meter eller to tilbake og spissen forsvant ut i pereferien et sted. Jeg trodde først pilen var knekt, men det virker som om kun spissen ble slått løs. Dessverre fant jeg ikke igjen spissen, det hadde vært interessant å se om den var deformert i hullet eller om det var spenst nok til kun å skyte ut skaftet.

Den andre kjørte seg dypt inn i morenejorden rett bak blinken og da jeg trakk den ut var spissen borte. Jeg grov etter spissen men klarte ikke å finne den igjen. Denne pilen overnattet i en fuktig tue tidligere i uken, før jeg klarte å finne den igjen. Dette kan selvfølgelig ha påvirket limfugen.

Jeg vil anta at det er limet eller evt limingen min som er for dårlig. Jeg hadde bare rød Araldit tilgjengelig, noe jeg har forstått ikke er like sterkt som blå Araldit. Under limingen tilpasset jeg skaftet så godt som mulig, avfettet spissen innvendig med rødsprit, påførte lim og ga spissen noen lette rapp med hammer på trekloss for å få den de siste mm inn på skaftet.

Er det noe jeg burde gjort annerledes, kanskje bortsett fra å bruke et annet lim?
Er det noen som klinker spissene sine fast? Vil dette svekke spissen vesentlig?

Gisle
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Spissene løsner

Legg inn av Bowman »

Virker som du har gjort alt riktig. Fuktigheten kan ha hatt innvirkning. Jeg limer spissene mine med blå araldit eller locktite. To rapp med en hammer gjør susen. Ingen av mine spisser har løsnet etter dette. Avfetting med rødsprit er også veldig viktig. Men det er jo aldri en regel uten unntak. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Spissene løsner

Legg inn av nilstor »

Tokomponents epoxylim holder, jeg har også bra erfaring med lynlim, men blå Araldit er favoritten, tett fulgt av rød ditto. Et lite knep: legg en bit grovt smergelpapir rundt den koniske enden av en dor, og drei rundt noen ganger inni spissen. Det gir et utrolig godt limhold, jeg har aldri opplevd at spissene har løsnet etter at jeg begynte med det.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Spissene løsner

Legg inn av Allan »

Jeg bruker samme metode som beskrevet +blå araldit. Det er svært sjelden at jeg har mista noen spiss.(T.o.m piler som forsvant i vinter og kom fram da snøen smelta har beholdt spissen, men jeg lot de tørke godt noen dager før jeg prøvde dem) Jeg har sett bilde av at noen har boret gjennom spissen et stykke ned på falen og tredd en stift gjennom og nagla, men det var krigspiler, ikke blinkpiler med feltspisser. Knot å gjøre det med 11/32 eller mindre, tenker jeg. Jeg har prøvd på std. pil, og det er knot med 3/8 og...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Gisle
Nybegynner
Innlegg: 19
Registrert: 08 mai 2013, 08:04
Bosted: Norge
Sted: Røros

Re: Spissene løsner

Legg inn av Gisle »

Takk for tilbakemeldingene.

Jeg ser at limet fra begge spissene har løsnet fra spissen og sitter igjen på skaftet. Da tror jeg kanskje en mulig løsning blir å ta en runde smergelpapir innvendig for også å få bedre feste til stålet.

Gisle
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Spissene løsner

Legg inn av torkis »

Hvis de faller av igjen , så kjøper du messingspisser med innvendige gjenger/riller fra Tradbow.

Jeg hadde problem med å miste spisser tidligere, særlig i nye og harde halmblinker.
Etter at jeg byttet spisser har jeg ikke mistet noen,
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Spissene løsner

Legg inn av Are »

Og enda en versjon.

Selv er jeg så sær at jeg limer geltspisser med fjæringslim. Sitter stort sett som rakkern. Unntaket er med kraftig bue 80# og oppover skutt i nye halmmatter. Da pleier jeg å klinke dem. Aldri løsnet etter det. Borer et tynt lit hull tvers igjennom og klinker en messingstift.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Spissene løsner

Legg inn av dagsunde »

To ting med Epoxy (Som både rød & blå Araldit er):
Epoxy fester mekanisk i overflaten, ikke som andre limtyper som trenger inn i materialet (til en viss grad),
Epoxy skal IKKE settes under press når du limer.

Konklusjonen man skal trekke ut av dette er:
1. Grov, ru overflate = mye flate og rufser og "bite" i.
2. Kun nok press til at overskytende lim tyter ut av alle skjøter.

Rapp med hammeren er mer en nok til at et bare er igjen 1/1000 mm limfuge. og det er IKKE nok med epoxy.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Gisle
Nybegynner
Innlegg: 19
Registrert: 08 mai 2013, 08:04
Bosted: Norge
Sted: Røros

Re: Spissene løsner

Legg inn av Gisle »

Da er pilene tilbake i drift. Limte på nye spisser i går etter å ha gitt dem en runde med smergelpapir innvendig. Jeg ga dem i god tro et rapp med hammeren, men ser av siste innlegg at det kanskje ikke var så lurt. Skal ha det i tankene ved neste runde med piler. Takk for alle tips.

Gjelder det samme, dvs å ikke sette under press, når en laminerer bueemner med epoxy også? Hva da når folk legger inn reflex/deflex osv?

Gisle
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Spissene løsner

Legg inn av Are »

Som Dag skriver er det forskjell på lim. De fleste lumtyper til tre skal limes under press. Dette fordi de synker en del under tørking i tillegg til at de gir best heft ved et molekyl tykkelse i limfuhen. Andre derimot egner seg godt til å fylle dårlige tilpasninger og behøver ikke press på samme måte epoxy og hudlim er eksempler på sistnevnte. Klemmer du for hardt her vil du få det som på godt norsk kalles "glue starvation" mao for magert lag med lim. Mange kompenserer med å bruke tannsparkel for å forhindre sistnevnte. Det er kun en symptonbehandling.

Det du vil kunne oppleve når du limer spissene med epoxy er at det kan danne seg en luftlomme i tuppen som ikke gir god liming. Selv pleier jeg å skru spissen ned på skaftet mens jeg trykker. Dette fordeler limet fint. Så pleier jeg å sette pilene til tørk/herding med spissen i været. Har heg dårlig tid bruker heg i tillegg en varmelampe. Økt temperatur styrker epoxy og korter herdetiden.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar