Aluminium

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Paulsen
Bueskytter
Innlegg: 39
Registrert: 18 mai 2006, 16:34
Sted: Oslo

Aluminium

Legg inn av Paulsen »

Er det noen virkelig gode grunner til at dette pilmateriale ikke er akseptert i trad-klassen i Norge ?
At tre er greia i historisk er naturlig, men en "moderne" trad skytter burde kanskje få bruke alu, da man har ganske lang tradisjon med dette pilmateriale. (Siden sånn ca. midten av forrige århundre ?)

Jeg har nemlig begynnt å bli skikkelig lei av trepiler som av en eller annen mystisk grunn begynner å flakse omtrent et helt annet sted enn dit jeg vil den skal..........
Det virker nesten som de ikke tåler å treffe skiva mer enn et par dusin ganger før noen av de mister spensten og blir spagetti ?????

Jeg vil også tro det er mye lettere for en nybegynner å skaffe seg piler som går bra + at alu-pilene mine er dønn rette, veier det samme og det virker som de holder leeeeenge.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Jag håller med. Visst har träpilar sin charm men när man ändå använder glasfiber, kolfiber, kevlar och likande moderna material i trad-pilbågar så tycker jag aluminium är ok till pilar.

Först var jag skeptisk, men efter att ha lagt ut 3000:- på 5 månader till mig och min flickvän till kun pilar och vi har varsitt sett igjen (varan kanske hälften av dem flyger rätt) så börjar det bli lite slitsamt.

Sist vi var hos ola skjöt hon sönder 6st pilar!! Jag lagde ett sett med 10 pilar och dem hade jag inte ens en månad :(


I sverige tävlar man med aluminiumpilar i tavla och jakt, och det gör det enklare för framförallt juniorer och damer som ibland har mindre dragvikt på pilbågen. Jag är helt för att man börjar acceptera detta även i Norge.

Jag kommer mestadels träna med alupilar och lägga undan dom få träpilar jag har som flyger fint till konkurranser.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

Kanskje et spørsmål som passer bedre hos norsk bueskytterforbund. De har et eget forum her
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Men hur många som skjuter trad återfinns på det forumet?

Jag kan förstå att regler angående detta inte kan bestämmas här, men en uppskattning av vad folk tycker kan väl ändå vara relevant.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jeg kjøpte tre aluminiumspiler ei gang, og det var penger rett ut av vinduet spør du meg, hehe. Muligens kan det ha noe med at jeg ikke hadde riktig spine til buen, og/eller at jeg ikke skyter senterskutt bue. Og når de først har bøyd seg, blir det jo bulk med tilhørende svakhet. Dessuten falt fjørene av, og spissen slo seg lengre og lengre inn i skaftet :roll:


Nei takke seg til skikkelige trepiler 8)

(glemte at jeg har en hel vedstabel stående her, av ødelagte trepiler :lol: Stein er ikke egnet som blink 8) )
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Therese
Nybegynner
Innlegg: 13
Registrert: 22 sep 2006, 22:50

Legg inn av Therese »

nå er det jo slik da at tre piler blir mye fortere utbrukt enn aluminiums piler og derfår blir det billigere med aluminiums piler vilket jeg syns er bra da...
Therese
Nybegynner
Innlegg: 13
Registrert: 22 sep 2006, 22:50

Legg inn av Therese »

Hvorfår er denne diskusjonen så veldig uintressant?
Hvorfår vil de fleste ha trepiler i tradklassen?
Kom igjen da jeg vil høre fler meninger! jeg personelig har ikke mye erfaring med aliminiums piler men syns det er intresant!

kjipinger...
:o
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

Personlig mener jeg at trad-klassen har feil regelverk. Aluminium og glassfiber hører ikke hjemme her synes jeg - men det er en helt annen diskusjon.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Therese
Nybegynner
Innlegg: 13
Registrert: 22 sep 2006, 22:50

Legg inn av Therese »

tja kanskje det.
Men trad er jo ikke samme som historisk. i historisk syns jeg det skal være historisk riktig for det er liksom greia der. men i trad klassen er det jo ikke det som er greia lenger. synes jeg.
der er greia å skyte med en bue UTEN sikte og UTEN stab. og alt det der stæsjet.
Om vi da bruker nå i vår moderne værden glassfiber i stedet for tarmer som da er litt greiere så syns jeg det er helt okay. og siden vi da kan bruke det, så synes jeg å også bruke moderne matrialer til pilene også burde være greit.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Hvis du har lyst til å skyte med alu-piler, så er det bare å skyte i Barebow-klassen. Den klassen er spesielt tilpasset glassfiberbuer uten sikte og stabilisator. Der er det vanlig å bruke karbon-/alu-piler

Hvis du derimot vil ha treverk i bue og piler skyter du i trad-klassen.

Skyter du i Barebowklassen er du nesten nødt itl å vinne også. For det er stort sett ikke skyttere igjen i den. De fleste har gått over til å skyte med trepiler i tradklassen :D
Therese
Nybegynner
Innlegg: 13
Registrert: 22 sep 2006, 22:50

Legg inn av Therese »

åja, for det er akkurat de seierne jeg er så glad i:P har nok av dem som det er, ved å stille dame i dameklassen... :P
Paulsen
Bueskytter
Innlegg: 39
Registrert: 18 mai 2006, 16:34
Sted: Oslo

Legg inn av Paulsen »

Du kan jo bare sminke på noen sjeggstubber og stille i herreklassen.....skulle ikke være noe problem det vel.
Therese
Nybegynner
Innlegg: 13
Registrert: 22 sep 2006, 22:50

Legg inn av Therese »

8) good idea.
Svar