Piler

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Siyah
Nybegynner
Innlegg: 4
Registrert: 24 mai 2013, 09:42
Bosted: Oslo

Piler

Legg inn av Siyah »

Hei, har fått en ganske tung krigsbue som skal være rundt 80 pund. Trenger noen piler som står i stil. Hva kan slikt koste da? Sett på noen videoer på youtube og syns slike krigspiler et kjempetøffe. Eller vanlige piler som passer.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Piler

Legg inn av Kviljo »

Jeg kan lage engelske krigspiler til deg for (fra) 300,- stykket.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Siyah
Nybegynner
Innlegg: 4
Registrert: 24 mai 2013, 09:42
Bosted: Oslo

Re: Piler

Legg inn av Siyah »

Ok, såpass ja.. Men de er vel holdbare. Hva er ca pris på vanlige piler til blink ca? Skal tenke litt på det. Er jo snart feriepengetid. Hva slags tresorter bruker du i piler?
Siyah
Nybegynner
Innlegg: 4
Registrert: 24 mai 2013, 09:42
Bosted: Oslo

Re: Piler

Legg inn av Siyah »

Men hvis det er lenge siden en bue har vært brukt, kan den knekke da? Den er helt sinnsyk tung og da får jeg helt noia for at den skal eksplodere. Den skal være av ask.
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Piler

Legg inn av Jacob97 »

Jeg kan lage blinkpiler til deg. Se tråden min for eksempler. viewtopic.php?f=5&t=1562
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Piler

Legg inn av Allan »

Hvis det er ordentlig lenge siden den er brukt veit jeg noen anbefaler og skyte noen skudd på 1/2 trekk, fulgt av noen på 3/4 trekk Før du drar den helt opp (omtrent som når bua skytes inn når den er ny). Jeg veit ikke om det er nødvendig, jeg hatt ikke praktisert det, men det er i alle fall en ufarlig metode hvis du et nervøs for knekk. Jeg har brukt ask til piler til tunge buer, jeg synes blinkpilene får litt mye juling av det. Det er i alle fall ganske holdbart.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Piler

Legg inn av nidrinr »

Hvor langt trekk har du målt bua på? Stor forskjell på 80#@28" og 80#@32".. Uansett er det ikke så vanskelig å lage noen piler som ligner krigspiler til blink og artilleribruk. Hvis du bruker 9mm skaft skal det stort sett holde til ei bue på 80#. Bruker du fjør tilsvarende standardpilstørrelse og den spissen man kjøper som heter "historypoint" (Som jeg syns ser mye bedre ut enn de "vanlige" blinkspissa), så har du ei krigspillignende pil til ganske grei pris. Filer du til så spissen blir firkanta i stedet for rund også, blir den enda mer krigspil.

At ei normal krigspil koster 300,- og oppover er ingen upris sett i forhold til at det tar mye lenger tid å lage enn vanlige blinkpiler, og det er dyrere materialer.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Piler

Legg inn av Kviljo »

Siyah skrev:Ok, såpass ja.. Men de er vel holdbare. Hva er ca pris på vanlige piler til blink ca? Skal tenke litt på det. Er jo snart feriepengetid. Hva slags tresorter bruker du i piler?
Jeg tar 100,- for vanlige blinkpiler. Du får de i 9mm med spine opp til 75#, som jo vil si at stivheten på pilene fint kan passe til en krigsbue, men de blir gjerne litt i det letteste laget for noe over 70-80 pund. Krigspilene av ask er svært solide, så om man unngår å treffe for mange stein varer de mye mye lengre enn vanlige blinkpiler av gran.

En bue som ikke har vært skutt med på lang tid bør skytes lett inn igjen, altså noe slik som Allan sier; iløpet av de første 50 skuddene kan man skyte buen fra 1/2 til 3/4 trekk før man til slutt trekker den helt opp. Det kan også være lurt å sette strengen på buen og la den ligge i en halvtime før man begynner å skyte.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Piler

Legg inn av Hardwood »

300 er ikke mye for en ekte håndlaget krigspil. Jeg kjenner compundskyttere som betaler mer enn det dobbelte for ei blinkpil i karbon.
Ryker bua, så har du fremdeles pilene :wink:
Svar