Fjæringsapparat?

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Fjæringsapparat?

Legg inn av Kviljo »

Til nå har jeg bare surret fjørene og limt etterpå, men det tar unødvendig mye tid, og selv om det ikke er noe problem å plassere fjørene likt, er jeg usikker på hvor nøyaktlig det faktisk blir.

Planlegger derfor å handle meg et fjæringsapparat, men er veldig usikker på hvilken. Denne Bitzenburgeren ser jo flott ut, men er den verdt pengene i forhold til f.eks en Jo Jan Monofletcher? Jeg antar at det er nødvendig å bruke dobbeltsidig teip til å feste fjørene når man bruker slike?

Alternaltivet er en Jo Jan Multifletcher med plass til seks piler. Den er sikkert bedre egnet for lim?


Eller spurt på en annen måte: hva slags erfaringer har dere med de modellene dere har prøvd?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Jeg har en del erfaring med Arten og Jo-Jan fjærngsapparater.

Du har helt rett i at teip er det greieste med den typen fjæringsapparat. Ellers så må man vente med å rotere apparatety til limet er tørt. Dette kan selvsagt hjelpes veed at man bruker superlim, men det blir fremdeles en del venting. Det hjelper vel på hvis man skaffer seg et apparat som tar seks piler om gangen. I tillegg skal det vel nevnes at ved montering av fullstørrelse kjøpte fjær, vil du merke at teipen ikke er sterk nok til å hindre at fjærene vrir seg litt krumme på skaftet. Mulig at lim takler det bedre.

Arten har kun rett klype, med mulighet til å justere en liten vinkel på klypa i forhold til skaftets retning. Det funker kun bra på korte fjærer. Klypa tar opp til 15 cm fjær, men de blir da montert litt langt bak mot nokken. Kortere fjær kan bare flyttes opover i klypa (påmontert skala)Når jeg lager middelalderpiler liker jeg å montere fjærene lenger fram på pila, det blir klønete med dette apparatet

Det går langt greiere med en Jo-Jan. Den kan skaffes med rett eller vridd klype. Den vridde lager en enorm vri på lange fjær. Klypene tar opp til 15 cm og monterer dem i hva jeg vil definere som "passe" avstand fra nokken. Den er enkel og presis. Jeg vil anbefale den framfor Arten.
Brukeravatar
Kyujin
Bueskytter
Innlegg: 67
Registrert: 09 apr 2006, 15:20
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Kyujin »

Arten er den eneste jeg kjenner som - etter litt modifikasjon - kan brukes til kyudopiler.

Bilde
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Hvis du har råd vil jeg anbefale en Bitzenburger, det er Rollsen blant
fjæringsapparater, den vil holde så lenge du lever. Selv har jeg 4 stykker
montert på en plankebit. Hvis du kjøper en med klype til venstrefjær
så pass på at "nockrecieveren) er også til venstrefjær. Enkelte forhandlere
slurver med dette. Bruk lim, det tar bare en 15-20 minutter før du kan bytte. Som regel holder man jo på med et eller annet og kan bytte fjær innimellom. Oddbjørn.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hmm, okay. Å vente 20 minutter for hver fjær er uaktuelt for min del, hehe. Da går det jo mye fortere å surre og lime. Så da tror jeg løsningen må bli en med plass til mange. Ryktene sier at lånekassen ikke liker folk som bruker opp studielånet på Bitzenburgere, så jeg tror jeg må la være, selv om det hørtes fristende ut med et par burgere på en planke 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Ja hvorfor sikle på en Rolls når økonomien tilsier en Lada. Den funker den óg :D
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Funker ei stund iallefall :lol: Det beste ville nok vært å funnet en brukt Opel 8) Eksempelvis en slik Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Bilde
Har forsøkt å finne en måte å plassere fjær litt mer nøyaktig enn øyemål, og også slippe å vente på at limet tørker for hver eneste fjær.
Med en passer lager du to sirkler med samme senter på en bit papp. (Eller tre eller finer eller lær, eller noe annet.) Den minste med samme diameter som pilskaftet, den store kanskje 10 cm i diameter. Sett av radiusen rundt omkretsen av den store sirkelen, det går opp 6 ganger. Trekk linjer fra annethvert merke, inn til midten. Skjær ut det minste hullet nøyaktig, sånn at pila går trangt gjennom. Stikk pila gennom, sett et merke ved hver strek, pass på at hanefjæra kommer riktig. Trekk en strek paralelt med skaftet, og merk hvor langt fra bakenden av pila fjæra skal stå. Nå har du merket rimlig nøyaktig med 120 graders mellomrom hvordan fjærene skal stå.
For liming har jeg kjøpt ei fjærklemme. (Ikke et helt apparat.) Klipp fjærene i den lengden du vil ha dem, sett ei fjær i klemma og ha på KONTAKTLIM. Press fjæra mot pila etter streken, sånn at det kommer lim på pilskaftet også. Ta fjæra vekk igjen, ut av klemma og legg den til side. Gjør det samme med neste fjær, og den neste. Legg fjærene etter hverandre i rekkefølge. Når den første fjæra har tørket så lenge som den skal etter bruksanvisninga for limet, setter du den i klemma igjen, presser den fast mot pila og tar klemma rett av. Så på med neste fjær, osv. Du kan sette fjærene litt skrått ved å følge streken i forhold til stilken på fjæra hvis du vil.
Funker rimlig greit, men kan sikkert forbedres. Kontaktlm har en tendens til å bli litt "grapsent" Surrer fjærene foran og bak for sikkerhets skyld.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

En annen metode som jeg bruker er som følger:
Man tager ett stykke papir, surer det noen ganger rundt en bit av en pil og fester med tape. Dernest tager man en drill med chukk av typen trebakk, pila med papirhylsen på settes i chukken som strammes sånn passe, hepp man har en papirsylinder med tre merker med ganske nøyaktig 120 graders mellomrom.
Skjær et snitt i papirhylsen langs hvert merke. Merk en ring rundt pila der du vill ha bakenden på fjæra, tre sylinderen inn på pila til du ser ringmerket gjennom snittene, juster så hanefjæra står riktig og merk av med blyant gjennom de tre snittene. resten gjøres etter øyemål, men pass på å være konsekvent med hvilken side av streken fjæra står på og hvor mye de skråstilles.
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Svar