Feste styrefjær

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
egilaslak
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: 09 jan 2006, 23:34

Feste styrefjær

Legg inn av egilaslak »

Jeg har et par spørsmål rundt festing av styrefjær. Greit nok at de skal være nøyaktig fordelt, og at den ene skal stå rett i forhold til linja fra knocken. Men:

- Har dere noen effektiv måte for å sikre at fjærene blir riktig plassert på alle pilene?

- Hvordan bør jeg feste de? Har ikke tilgang på annet enn superlim - vil det funke? Bør jeg forsterke med surring av tau?
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Det spørs litt hvor nøye du er og hvor godt øyemål du har. Tar du det på frihånd, vil jeg anbefale deg å begynne med den som står i rett vinkel på nokken (hanefjæra). Merk så med blyant hvor de to siste skal stå. Alle fjærene skal stå med innbyrdes lik avstand = 120 grader. Dette krever litt trening for å få det bra.

Hvis du derimot har planer om å lage flere piler, vil jeg anbefale deg å skaffe deg et fjæringsapparat som gjør jobben presist og lekende lett. Det koster noen hundringser, men det er verdt det. Hvis du er i nærheten av andre bueskyttere, kan du eventuelt høre om du kan låne av dem.

Superlim funker, men en del av dem er litt sprø, så jeg vil anbefale deg å lage en liten surring i minste fall i forkant av fjære. For de av oss som er litt late bruker vi såkalt "fletchingtape", en dobbeltsidig teip som er akkurat like brei som fjærene og gjør jobben til en drøm. Ikke noe søl og fester momentant.
Sandern
Bueskytter
Innlegg: 62
Registrert: 24 jul 2006, 14:57
Sted: Oslo

Fjær

Legg inn av Sandern »

Mål omkretsen på skaftet med et målebånd, del lengden på 3. Fest så hanefjæra og markèr to punkt til med blyant, med lengden du fikk.
-(-
Svar