Retting av skaft

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Retting av skaft

Legg inn av Stefflus »

Merkelig nok fant jeg ikke en egnet tråd til dette besnærende emnet.
Det har seg slik at jeg satt på sløydsalen og hadde kaffepause. På høvelbenken lå et pilskaft som har sett sine bedre dager, og dessuten var bøyd. I høvelbenken lå en tagg av et elggevir.
Der og da fant jeg ut at jeg skulle prøve å rette skaftet med "glattebeinet", jeg har jo sett utlendinger som bruker metallkroker som "burnishere", det selges visstnok også noeslags friksjonsbasert retteredskap.
Men etter bare litt forsiktig gnukking med hønnet sa det "pekk", og en årring delaminerte. Jeg prøvde så å være litt mer hardhendt for å se om jeg kunne skrelle små årringsstrips som kanskje kunne være brukanes til noe, hvem vet.. Litt gnukking og noen kaffekjefter senere prøvde jeg å rette pila på sedvanlig vis med nevene. Da sprakk den på forferdelig vis, og et bilde av buehånd som så ut som pinnsvin fòr gjennom hodet mitt.

-Er denne gnukkemetoden og burnisherverktøy som er i handelen egentlig helt trygg?
-Det er under 20% Rh her nå, er bruk av varme like effektivt på knusktørre pilskaft?
-Jeg har dessuten ikke særlig hell med bruk av tørr varme, har noen erfaring med damp?
-Hva slags metoder bruker dere?
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Retting av skaft

Legg inn av Moen »

Det er bl.a.derfor årringene helst skal følge hele pila ut. Det at skaftet er knusktørt og antagelig laget av gran eller furu, er også en årsak. Litt google + "staightening arrowshaft" så ser du forskjellige metoder.
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Retting av skaft

Legg inn av Stefflus »

Sånn sett er det ikkeno gøy med disse kjøpte granskaftene jeg har for øyeblikket, mye sving i veden. Knakk ei under barskafttest i dag, og de kan ikke ha tatt særlig mye hensyn til fibersnu i disse skaftene, de har helst prøvd å få årringene til å se rette ut. Nå da jeg har et sett som funker sånn passelig så tror jeg jammen jeg skal ta meg litt kveldsjobb med å klyve og høvle noen gode piler.
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Retting av skaft

Legg inn av Stefflus »

Fant egentlig ikke noe nytt på googlesøket utover det jeg har sett ved tidligere søk.

Dette funker ikke for meg. Jeg lagde meg en sånn treneve med lærkjeft i dag, men jeg får fortsatt bare bukt med de minste problemene: http://www.youtube.com/watch?v=9kBd5A843o8
Tørr varme har jeg ikke bare god erfaring med, og burnishing er jeg skeptisk til: http://www.stickbow.com/FEATURES/ARROWM ... tening.cfm
Tørr varme på gamalt vis: http://www.primitiveways.com/arrow_straightening.html
Så følger ørten andre som går ut på det samme, inntil en engelskspråklig tråd som går ut på det samme som denne dukker opp. Der nevnes damp i kombinasjon med strekking. Så jeg kommer nok til å prøve damp snart, men strekking likte jeg ikke lyden av.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Retting av skaft

Legg inn av Moen »

Har aldri brukt annet enn hendene. Vet det er noen som bruker en pinne med hull gjennom..
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Retting av skaft

Legg inn av Kviljo »

Jeg har heller ikke noen tro på slike burnishere. Som du erfarte har i alle fall granskaftene en tendens til å la årringene "delaminere" om de blir litt røft behandlet.

Piler som er ekstra tørre (det er lurt å sjekke luftfuktigheten der man oppbevarer trebuer og trepiler, og justere den så godt man kan) er ekstra vanskelige å rette. Om det ikke holder å rette bare ved å bøye flere ganger i motsatt retning kan varme eller varme og litt fuktighet hjelpe. - bare ikke gjør for mye ut av det, i alle fall ikke med tørr varme. Treet trenger i utgangspunktet bare å varmes over 60 grader, om jeg husker rett.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Retting av skaft

Legg inn av dagsunde »

Lagde meg et sett piler fra Bambus blomsterpinner for ikke så lenge siden...
De mest krokete sakene Plantasjen selger... Enkelte av "nodene"/leddene hadde 20 grader vinkel.

Med en varmepistol mellom knærne, i 15 sec. så var de som å bøye plastelina...
Kunsten der var å holde skaftet rett til det ble kaldt igjen
30 sec. etterpå var de stive som... bambus igjen :)

Så minihøvel over "nodene", og pusse over...
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Retting av skaft

Legg inn av Grauten »

Jeg bruker en glass sylinder til "burnishing" av mine skaft, og har aldri hatt problemer med delaminering. På de litt større "svingene",
bruker jeg tuppen på et gevir (elgtapp) med hull i, som jeg forsiktig knekker til med. Det kreves litt øvelse for at disse tingene skal
funke. Dette er de eneste metodene jeg har funnet, som fjerner spenninger og som skaper varig resultat. Med varme har de en tendens til og
slå seg tilbake etter en tid, og bruker jeg hendene, så må jeg stadig korrigere igjen. Når jeg stryker ut ujavnheter med glass sylinderen, så bruker
jeg et relativt lett men bestemt trykk, og stryker over flere ganger. Så bøyer jeg litt for hånd, og flekser litt frem og tilbake, slik at restspenninger
blir tatt ut. Da ser man om man er i mål, eller om man må ta en ny runde. Med "elgtappen", så er løsningen og variere avstanden mellom knekkene,
og det er ikke rare "knekken som skal til. Når det kommer til fiberretning, så forsøker jeg alltid og få de "utgående" årringene til å peke oppover.
Dette i tilfelle knekk eller delaminering. Da vil den bakre delen av pila forsvinne oppover og vekk fra hånden, og ikke søke seg inn i hånden.
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Retting av skaft

Legg inn av Bowman »

Grauten skrev:Med "elgtappen", så er løsningen og variere avstanden mellom knekkene,
Jasså så du bruker elgtapp du også ja. Godt vi er flere. Visste ikke at den har så mange bruksområder. :lol: Varmepistol på bambus er bankers. Funker som et uvær. Har også gode erfaringer med varme
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Retting av skaft

Legg inn av Allan »

Er det da sånn at du stikker pila i hølet i elgtappen?:shock:

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Svar