Idealmått/ Flightpil

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Idealmått/ Flightpil

Legg inn av nidrinr »

Det der med evne til å rette seg ut er i grunn interessant. Jeg har ikke noe godt Norsk ord for det jeg heller, men det er forskjell på hvor fort ulike trær retter seg ut etter å være bøyd.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Idealmått/ Flightpil

Legg inn av Hardwood »

Vel, vel....jeg ville nå bare ha det sagt, i tilfelle det skulle gå riktig galt og mange av pilene knekker. jeg har ikke tall på hvor mange piler jeg har skutt med lengdebuene mine, på blinkmatte gjennom kronografen. Og jeg har heller ikke tall på hvor mange av dem som har knekt eller rett og slett blitt pulverisert fordi de traff matta litt skjevt. Og det var piler MED fjær. Jeg tror at den eneste realistiske måten er å skyte på lengdebana. Det blir noe helt annet å skyte rett frem, og skulle sikte samtidig. Med en bue man kanskje så vidt klarer å trekke opp. Og trekker man en tomme forskjellig, blir effektiv spine også annerledes. Men tanken er god, i alle fall er det sikkert mange som aldri har prøvd dette på blinkpilene sine. Det burde de, for riktige piler har MYE å si !
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Idealmått/ Flightpil

Legg inn av nilstor »

Enig med Hardwood her, ja, eneste måten å plukke ut gode lendepiler på, er å se hvor langt de går. Det er noe i det engelskmennene sier: "The test of the pudding is in the tasting"!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Svar