Spinetester med bilder og instruksjoner

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Spinetester med bilder og instruksjoner

Legg inn av Allan »

Kjekk sak det der! Men hvordan kan en justere for å måle spine på lengre piler? Hvis krokene er lengre fra hverandre trengs jo mer vekt..
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Spinetester med bilder og instruksjoner

Legg inn av Moen »

Allan skrev:Kjekk sak det der! Men hvordan kan en justere for å måle spine på lengre piler? Hvis krokene er lengre fra hverandre trengs jo mer vekt..
Lengden mellom hvilepunktene er fast uansett lengde på skaftet. Vekten likeså.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Spinetester med bilder og instruksjoner

Legg inn av dagsunde »

Allan skrev:Kjekk sak det der! Men hvordan kan en justere for å måle spine på lengre piler? Hvis krokene er lengre fra hverandre trengs jo mer vekt..
Spine på piler er definert til: Antall " bøy med 2# vekt på midten, og 26" mellom opphengene.
Del deretter 26 på antall " den bøyde.

Dette beskriver stivheten på pila, og er det samme uansett lengde på skaftet.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Spinetester med bilder og instruksjoner

Legg inn av Allan »

maxons skrev:
Pilen skall vara 28" för att tabellen skall stämma.

Är pilen längre så kommer den att visa en hårdare spine än vad den är i verkligheten. Säkert marginellt men bara så ni vet. Om ni hänger på ett pilämne som är 1,2 m lär den vara styvare i testet än i verkligheten. Ett ämne på 1,5 m ännu styvare i testet osv.
Så prova att hålla er till 28" om det finns möjlighet
Det var på bakgrunn av dette jeg spurte...men hvis en ser motsatt på det da så er pilas lengde en faktor som er med på å bestemme dens spine..? Men jeg trudde lengre skaft ga mjukere piler?
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
maxons
Bueskytter
Innlegg: 72
Registrert: 05 aug 2012, 10:03
Bosted: sverige

Re: Spinetester med bilder og instruksjoner

Legg inn av maxons »

Allan,
det jag menar med att pilen blir hårdare i verkligeheten är att om man leker med tanken
och lägger på ett skaft på 2m så kommer vikten som du lägger på pilen att sjunka mindre
eftersom pilen är så lång.
Men om du kapar samma skaft till 28" och vägen den igen på samma sätt kommer vikten/tungden
att sjunka lite mer och visa rätt spine.
Det är för att du har mer massa att börja på 2 meter än en pinne på 0,71m eftersom avsåndet mellan krokarna forfarande
är samma :wink:
Hoppas du förstår vad jag menar, annars finns det säkert någon lur norrman som kan hjälpa till här :P
// Tomas
// Tomas
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Spinetester med bilder og instruksjoner

Legg inn av dagsunde »

Det er nok litt forvirring her, ja... :)

Pilens spine er teoretisk den samme uansett lengde, for en gitt spine...
Det beskriver bare hvor mye pila flekser over 26" ved 2# vekt. på en 3 meter pil
med ideelt treverk i hele lengden, vil du måle den samme spinen uansett hvilket 26"
område du måler på. Altså hvor stivt treverket er på et gitt punkt.

Men...
Når du betrakter den som et projektil som skal flekse på en perfekt måte rundt akkurat ditt
buegrep, blir spine kun en rettesnor/et utgangspunk.

En lenger pil er i stand til å bøye seg mer enn en kortere pil, selv om pinnene er like stive,
så da vil den lengre pilen "oppleves" som om den har en lavere spine.

Det samme med to piler med samme spine & lengde, der du setter en tyngre spiss på den ene:
Den med tyngst spiss vil bøye mer ved slipp pga. at vekten av spissen holder den igjen,
dermed; "Opplevd" spine er lavere med tung spiss.

Dett er er hvertfall slik jeg ser på det...

--
Dag.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
maxons
Bueskytter
Innlegg: 72
Registrert: 05 aug 2012, 10:03
Bosted: sverige

Re: Spinetester med bilder og instruksjoner

Legg inn av maxons »

Ja, jag tänkte nog att det var en lur norrman som ordna upp denna förvirring :lol:
// Tomas
// Tomas
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Spinetester med bilder og instruksjoner

Legg inn av nilstor »

Her kommer vi inn på forskjellen på statisk spine (SS), som du måler med en spinetester, og dynamisk spine (DS), som er det du opplever når du skyter. DS bestemmes av pilens statiske spine, masse (som øker med lengden) og akselerasjon. Her må vi også ta med pilens angrepsvinkel, dvs. den vinkel den danner med det plan strengen beveger seg seg i når pilen er på fullt drag. Dette er nokså innfløkte saker, så den eneste sikre måten å finne riktige piler på, er å prøve seg fram. Jeg er generelt litt skeptisk til spinetabeller, men de gir iallfall et utgangspunkt for prøving og feiling!

For å illustrere litt etter fattig evne: Vi kan tenke oss en engelsk langbue og en moderne recurvebue med samme vekt. Recurvbuen må ha piler med høyere DS enn langbuen, fordi den akselerer pilen raskere, og har mindre angrepsvinkel, dvs. at pilen behøver ikke å bøye seg så mye for å "komme seg rundt" buen.

Og etter dette er vel forvirringen like stor, men forhåpentligvis på et litt høyere plan ...? Uansett, det er de pilene som regelmessig treffer blinken som passer best til buen!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Spinetester med bilder og instruksjoner

Legg inn av dagsunde »

Så for å oppsummere slik jeg tenker det (nå som vi har fått noen skikkelige begreper på det også :wink: ):

Du vet sånn ca. hvor mye spine du skal ha på pilene til buen din...

Tommelfingerregel:
ELB: ca 10 # mindre enn buens trekkstyrke.
Flatbue/smalere grep: 5-10# mindre enn buen.

Da bruker du Spinetester/ Statisk spine til å grovplukke pilskaft så du havner i riktig område.
Så lager du nokk, og monterer spiss på skaftene UTEN å kutte lengden på de.
Stå på 8-10meters hold, og skyt, og observer hvilken side skavtene går til, og vinkelen de
står i blinken.

(Denne er stjålet fra Tradbow sine hjemmesider:http://tradbow.no/tradisjonell-bueskyti ... uning.html)
Bilde

Er pilene for myke/lav spine, prøv å kutte de ned en tomme eller to, og monter spissen på nytt,
er pilene for stive (går mot venstre) kan du sette på en tyngre spiss, eller gå over til skaft med f.eks 5# lavere SS.

Når de bare skaftene går bare en anelse til høyre, kan du lime spissen og sette på fjær.
(Fjær gir en anelse høyere dynamisk spine).

--
Dag.
Sist redigert av dagsunde den 16 jul 2013, 12:00, redigert 2 ganger totalt.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Spinetester med bilder og instruksjoner

Legg inn av Allan »

Jo,takk, det var faktisk ganske oppklarende!
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Spinetester med bilder og instruksjoner

Legg inn av Stefflus »

Dette havner kanskje i wikien?
Vil isåfall bare nevne mitt lavbudsjettutstyr;
-1 stor brusflaske med passelig mengde vann
-1 stump hyssing/garn
-3 lister med skarpe hjørner, hvorav 1 er rett og fin
-2 tvinger (valgfritt)
-1 tommestokk
-1stk. passende underlag

Dette gir et noe omtrentlig og relativt måleverktøy, men vil stemme bra dersom flaske med vann blir veid før bruk.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Spinetester med bilder og instruksjoner

Legg inn av Moen »

Er det ingen som har en ACE spinetester av dere da? Hadde vært intressant å fått kloa i en papirkopi av den plata;-)
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Spinetester med bilder og instruksjoner

Legg inn av Jæger »

Blåser liv i en gammel tråd.
Etter litt pilmaking vil jeg prøve å finne ut litt mer om pilene jeg har laget.
I tegningen som maxons har laget står det 65 cm mellom knaggene, lenger ned i tråden skrives det at det er 26'' mellom dem. Det er jo nærmere 66(,04)cm? Bare lurte på om hvilket mål tabellen stemmer for - tenker det er 26''/66cm.
Ellers mangler det litt bilder og lenker i tråden men det meste finnnes vel via vår venn Google.
Mulig jeg lager en skaftstivhetsmålekontrapsjon etter hvert.
Et spørsmål til slutt: dagsunde nevner en tommelfingerregel om spine i forhold til dravekt; ca. 10# mindre stivhet på piler til ELB og 5-10# mindre på flatbue/smalere grep.
Men så spiller tyngde på spiss inn, og det nevnes også at de pilene som går best er riktig for buen. Mye for en novise å lære her men den siste der var jo ganske beskrivende :D
Så langt har jeg bare skutt og vært tålig fornøyd med det jeg har av piler - som stort sett ligger på 35-45# med flatbuen på 29# og langbuen på snaue 40#. Nå blir det anledning til å sortere og prøve litt mer etter hvert som Ormen Lange blir brukket inn, den havner kanskje på drøye 40#.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Spinetester med bilder og instruksjoner

Legg inn av Are »

Standarden er 26" mellom punktene.

Mitt råd er ta utgangspunkt i Dags tommelfingerregel. Men bli ikke overrasket om du trenger mykere/stivere piler enn det. Kjøp noen skaft med forskjellig spine. Skriv tydelig på hver pil hvilken spine den har. Lag piler i riktig lengde, og med den spissetypen du planlegger å bruke på ditt ferdige sett.
Prøveskyt, og merk deg hvordan de forskjellige pilene går. Hvis pila sjangler fælt, kan det tyde på feil spine. Hvis den står skeivt i blinken, på 8-10m hold, kan det tyde på feil spine. Hører du et "klakk" idet pila forlater buen, har du defintivt feil spine. Det er lyden av pila som slår til buen i det den forlater den. Du vil etterhvert også se slitasjemerker på pilskaftet mellom hønefjærene og på buen. I tillegg ser du hvor pilene ender i blinken.
Når du finner den pila som går pent, lydløst, og treffer den den skal har du funnet deg riktig spine til :
Den buen
Den trekklengden
Den pillengden
Den spisstyngden
Den formen på pilskaftet
Den skyteteknikken

Endres noen av disse faktorene, er det mulig du trenger en annen spine. Da er det bare å teste på nytt.

Lykke til.





Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar