Styrefjær som løsner

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
*Bethral
Nybegynner
Innlegg: 4
Registrert: 16 jun 2012, 18:42
Bosted: Bergen

Styrefjær som løsner

Legg inn av *Bethral »

Jeg har nettopp laget meg mine første piler selv. Skaftene er rundstokk av furu, fjærene er ferdigkappede kalkunfjær fra Tradbow, og limet jeg har brukt er Saunders Fjørlim, også fra Tradbow. Jeg har ikke surret fjærene, og skaftet er ubehandlet. Fjærene ble limt på "for hånd", ikke noe fancy verktøy.

Da jeg prøveskjøt dem (kun 30 punds bue) opplevde jeg imidlertid at noen av fjærene løsnet litt. Det regnet litt den dagen, og det virket nesten som limet gikk helt i oppløsning. Er det noen som har en teori om hvorfor dette skjer, og hvordan je kan unngå det i fremtiden?
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Styrefjær som løsner

Legg inn av Lurz »

Limt på for hånd - Kan det være at du ikke fikk pressa de godt nok nedtil hele veien hele tida?
Pleier alltid å surre fjæra i forkant, for å slippe å få fjærstrålen i handa om det skulle løsne. (Urgg :shock: ) Surrer forresten i bakkant også.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Styrefjær som løsner

Legg inn av Zeida »

Skaff deg en fjærklemme fra tradbow.
Hvis du lar limet tørke i 15 min også lager en liten dråpe med lim fremst og bakerst på fjæren mens du gjør klar neste pil skal det holde fint.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Styrefjær som løsner

Legg inn av Moen »

Man tager to ispinner eller noe annet tynt listverk og ei klesklype av tre. Er ispinnene 3mm tykke, ja så skjærer du ut 3mm på hver av "sidene" på klypa. Finn joggeskoa og løp til nærmeste Clas Ohlson og kjøp SUPERLIM. Lim først ispinnene og så fjærene:wink: Obs! Stryk tynt på med lim. Ellers så tørker ikke superlimet på votter og vinter det heller. Det er så å si gratis, det er selvgjort og ikke minst, det funker. Jeg kan ærlig talt ikke skjønne at noen kan finne på å anbefale et überdyrt lim som ikke tørker på flere minutter. Vi har da andre ting å gjøre enn å se lim tørke? Jeg har limt flere hundere piler med dette limet (LockTite) og denne klypa. Og har aldri hørt om noen som har falt av. Gudd løkk:D
*Bethral
Nybegynner
Innlegg: 4
Registrert: 16 jun 2012, 18:42
Bosted: Bergen

Re: Styrefjær som løsner

Legg inn av *Bethral »

Takk for svar!

Godt mulig at jeg ikke har holdt godt nok. Synes det var litt knotete å få holdt dem på en fornuftig måte uten at de flytter på seg og å klare å dekke mesteparten av fjæra. Har endt opp med å sette neglene mot fjærstammen og holde så godt jeg kunne med den ene håndta, og støte op på "baksiden" med den andre hånda slik at fjæra flyttet seg minst mulig. Hvor lenge må man egentlig holde for at det skal sitte skikkelig?

Hadde ikke tenkt på at en løs fjær kunne sette seg i hånda. Au! Hadde i utgangspunktet tenkt å surre foran og bak på fjæra, men Tradbow hadde ikke silketråd inne da jeg bestilte. De kjøpte pilene mine har ingen surringer, så tenkte at det måtte gå an uten også.

Har ikke lyst til å kjøpe noe fjæringsapparat enda i hvert fall. Litt fordi jeg ikke vet om jeg har lyst til å bruke de pengene enda (må jo se om det er gøy først!), og litt fordi det føles litt som juks.
*Bethral
Nybegynner
Innlegg: 4
Registrert: 16 jun 2012, 18:42
Bosted: Bergen

Re: Styrefjær som løsner

Legg inn av *Bethral »

Moen skrev:Man tager to ispinner eller noe annet tynt listverk og ei klesklype av tre. Er ispinnene 3mm tykke, ja så skjærer du ut 3mm på hver av "sidene" på klypa. Finn joggeskoa og løp til nærmeste Clas Ohlson og kjøp SUPERLIM. Lim først ispinnene og så fjærene:wink: Obs! Stryk tynt på med lim. Ellers så tørker ikke superlimet på votter og vinter det heller. Det er så å si gratis, det er selvgjort og ikke minst, det funker. Jeg kan ærlig talt ikke skjønne at noen kan finne på å anbefale et überdyrt lim som ikke tørker på flere minutter. Vi har da andre ting å gjøre enn å se lim tørke? Jeg har limt flere hundere piler med dette limet (LockTite) og denne klypa. Og har aldri hørt om noen som har falt av. Gudd løkk:D
Kan du forklare denne fremgangsmåten litt nærmere? Jeg skjønte ikke helt hva det var meningen at jeg skulle gjøre, verken for å lage ispinne-klesklype-contraption eller for å faktisk feste fjærene.
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Styrefjær som løsner

Legg inn av Jacob97 »

Jeg har gode erfaringer med fjørtapen fra tradbow. Sitter med en gang man legger den på skaftet, og om man legger litt lim foran og bak skal det mye til før de løsner. Fjørtapen holder godt og lenge, og det er blant annet derfor jeg foretrekker å bruke den til spleising av fjør (se tråden min lenger nede). Om du vil stille fjørene riktig i forhold til hverandre uten å kjøpe et apparat, er det enkleste sannsynligvis å tegne tre streker rundt et hull (pilens dimensjon) i en plate. Strekene skal stå 120 grader på hverandre. Bare sett enden av fjøra på lik linje med hver strek, så går det fint.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Styrefjær som løsner

Legg inn av Moen »

Du legger ispinnene mot hverandre og fester klypa midt på.. Tenk deg at du skal lime pinnene inni klypa. Men for å få best feste må du spikke litt i kjeften på klypa. Når du har limt, får du ei klype med breeeei kjeft. Denne åpner du og legger fjøra inni, slik at fjørstammen/ "limflaten" på fjøra ligger jevnt inntil kjeften. Da ligger fjøra stille og det er enkelt å holde/ styre fjøra på skaftet. En 30cm plastlinjal kappet i to funker også. Da ser du også hva som skjer inni der og har full kontroll. Men bruker du det Olalimet får du krampe lenge før limet har satt seg. Derfor er det bedre å bruke lynlim. Tar bare noen få sekunder så sitter'n. Sitter mye bedre også.. Ta en titt i "Mr Moens rariteter og snurrepiperier" der er det bilder av prosessen...trur eg.. Eller søk etter "Homemade fletching jig" på YouTube.
Amen.
*Bethral
Nybegynner
Innlegg: 4
Registrert: 16 jun 2012, 18:42
Bosted: Bergen

Re: Styrefjær som løsner

Legg inn av *Bethral »

Ah, nå skjønte jeg! Glimrende idé, den skal jeg teste ut. Også å få en unnskyldning til å kjøpe is også, det er jo en bonus. :)

Skal teste det der med plate også. For å få lik avstand til nå har jeg brukt en snor som jeg har surret en gang rundt skaftet med merker der fjærene skal sitte, men det med plate hørtes smartere ut.

Tusen takk for hjelp og tips, alle sammen!
Svar