Valg av skaft til flightpiler

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Valg av skaft til flightpiler

Legg inn av Hardwood »

For de av dere som har tenkt å lage lengdepiler til sommersesongen, så anbefaler jeg skaft av sitkagran. Men pass på; det er store forskjeller i egenvekt ved samme spine ! Vei skaftene først. På to skaft i 5/16", spine 48, har jeg målt 6 gram vektforskjell ! Men likevel: du finner alltid noen som er utrolig lette i forhold til stivheten. Det letteste av de nevnte to skaftene er bare 18,8 gram, og det er utrolig lett. Kappet ned til 70 cm blir det bare bare ca 16,5 gram. Ferdig pil kan bli helt ned i 15 gram, hvis ikke man vil pusse den ned mer.
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Valg av skaft til flightpiler

Legg inn av SilentG2 »

Målet må da være å komme 20% lenger enn i fjor, dvs kanskje bikke 300 for meg personlig... Bra tips :)


Hva med bambus? dette er vel også kjent for å være lett, men det er jo strengt tatt ikke tre, men gress..

Noen som veit om hvor man kan skaffe ca 8-10 mm bambuspinner i rett lengde?... ser ut som at de plantasjenbutikkene jeg har vært innom ikke har lenger
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Valg av skaft til flightpiler

Legg inn av Jacob97 »

Vet at 3rivers har gode bambusskaft, men du må regne med noen forskjeller i tykkelse. Vekten er noenlunde lik, og skaftene er ganske rette. Kan være at du finner noe her: http://bamboosupply.net/listman/exec/se ... spoles.htm , men vet ikke noe om kvaliteten på disse, og du må selv klargjøre dem. ser ikke ut til at du får ferdige pilskaft derfra.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Valg av skaft til flightpiler

Legg inn av Hardwood »

Bambus er lov. Men jeg anbefaler det ikke hvis ikke du går inn for det 110 %. Hele bambusrør vil aldri bli rett nok tror jeg. Uansett, hadde det vært bra til lengdepiler så hadde det vært brukt for lenge siden. Nei, bambus er kun et poeng hvis du lager splitcaneskaft, med tapering. Og det må enten vært Tonkin eller Japansk pilbambus. Det går fint å lage, med er mye jobb til å begynne med. Her på berget er det torlig kun Moen som har gjort det foreløpig, jeg holder på selv litt inniellom. Håper å ha noen klare til sommeren. Alan Case klarte å lage 24" lange lengdepiler på rundt 11 gram, og de var da litt over 6 mm tykke ! Og med god stivhet. så det er nok veien å gå. Men det er nok lettere å begynne med buen først, og lage den så rask som mulig
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Valg av skaft til flightpiler

Legg inn av nidrinr »

Mye å prøve. Hemmeligheta blir vel å finne treverk som har rett tyngde, og samtidig er akkurat passe stivt med minst mulig diameter tilpassa den bua du bruker...
Det er ikke lett, men det er det som gjør dette spennende :)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Valg av skaft til flightpiler

Legg inn av Hardwood »

Enig ! For rene flightbuer er det nok gran eller sitkagran som er best, men til krigsbuene er det mindre opplagt ! Gran vil kanskje bli for lett, eller for tykt om du skal nå vektkravet. Og så kommer det an på hva slags spiss du har m.m.....
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Valg av skaft til flightpiler

Legg inn av Bowman »

Er sitka gran og sitka spruce det samme?
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Valg av skaft til flightpiler

Legg inn av Moen »

bowman skrev:Er sitka gran og sitka spruce det samme?
Ja. Men den ene snakker engelsk :wink:
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Valg av skaft til flightpiler

Legg inn av Hardwood »

hehe... Det er tale om to forskjellige gransorter. Hvilken sort den "vanlige" grana er, vet jeg ikke. Finnes mange sorter. Men sitkagranskaft er lettere og sterkere enn de vanlige granskaftene, i alle fall.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Valg av skaft til flightpiler

Legg inn av Christian »

Norsk gran er picea abies på sånn nynorsk... Sitca gran (picea sitchensis) er temmelig lik, men vesentlig større og vokser mye raskere en "vår" gran.

Den eldste grana i Norge er forøvrig over 485 år gammel :shock:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Valg av skaft til flightpiler

Legg inn av nidrinr »

hehe. Jeg kan anbefale både osp, selje og hassel til alle som orker å spikke skaft hjemme. Til krigsbuer er det ikke lett å si hva som er best, men både furu, gran, ask og de nevnte over er gode.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Valg av skaft til flightpiler

Legg inn av Bowman »

Så i england har de sprucetre til jul? Jeg var helt sikker på at gran var GRAIN på engelsk. Så feil kan man ta. :shock:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar