Pilskaft

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Pilskaft

Legg inn av torkis »

Laget av ask som ble til overs når vi skar ut et bueemne.
Høvlet til ca 9mm.
Lengde ca 80cm mellom nock og spiss.
Bodkin spiss og fjær fra Ola. Horn fra Ivar. 5,5" fjær
Ligger noe i nærheten av "standard pil" uten at jeg har kontrollert noen mål på denne.

Har jukset med araldit i spissen og fjærtape.

Neste pilsett er målsettningen og lage uten bruk av moderne hjelpemidler.
Har gåsefjær og råhud i frysen som skal omdannes til pilmateriale når jeg får tid.
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
buebryter
Nybegynner
Innlegg: 26
Registrert: 14 aug 2012, 12:53
Bosted: sel

Re: Pilskaft

Legg inn av buebryter »

Stefflus skrev:Jeg har en Howard Hill av det slappe slaget (35#), men mistenker at den er bygd over en grøvre lest. Jeg er misfornøyd med at den har endel håndsjokk.
Vil helst slippe å ta av bredden på tuppene, jeg tror dessuten den bøyer nesten helt ut, så jeg tenker at tyngre piler er det som må til. Men det blir et litt stort hopp å gå på bjørk/lønn/eik/ask tror jeg. Jeg har endel granskaft som er av den stive, tyngre sorten, og spekulerer nå på å spine disse på "flasken" -altså på tvers av vanlig. Dette burde jo gi disse skaftene en effektivt lavere spine samtidig som den lille ekstra tyngden er beholdt.
Noen som har tanker eller erfaringer? Ser for meg at "for lett og stiv" er et sjeldent problem..
handshock kommer av at den ene lemmen "når" fram før den andre....spørst om det er tillerering som må til.
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Pilskaft

Legg inn av Jacob97 »

Kan vel også komme av at tuppene er litt for tunge, slik at bua må bruke mer energi på seg selv for å sende dem fremover.
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Pilskaft

Legg inn av torkis »

Lite buemaking på meg om dagen ,men jeg fant et par bilder fra tidligere i høst.

Pilskaft i furu kjerneved. Flott farge som ikke vises på bildet , og lukter godt. Saget ut av noen støttepinner jeg fant i vaskemaskinemballasje.

Skal bli et sett med middelalderpiler med broadhead,brynjebryter og bodkin som skal demonstreres for publikum når vi har arrangementer.

Sater på gåsefjær og håndsmidde spisser på disse pilene. Smeden driver og trener på å lage fal for tiden, så planen er å begynne på pilene etter nyttår.

Bilde
Bilde
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Pilskaft

Legg inn av Bowman »

kult å høvle skaft. Skal du spine dem? :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Pilskaft

Legg inn av Are »

Fint proskt. Siden du skriver at du skal bruke dem til krigspiler og ikke har kommet lenger kommer jeg med et forslag.

Furu funker fint, men prøv å finn noen emner med tettere årringer. Når du skyter gjennom ting vil du nok oppleve at den lyse delen av årringene blir sammetrykt. Du bør derfor velge saktevokst som har langt mindre lyse årringer.

Gleder meg til å se ferdig resultat.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Pilskaft

Legg inn av torkis »

Jeg synes også at det var noen store årringer på en del av dem , men de virker veldig solide likevel. Det er ikke hurtigvokst vestlandsfuru.

Vi får lage ferdig et par testpiler, og se hvordan det går.

Angående spine, er jeg ikke så veldig nøye på denne type piler, siden de ikke skal brukes til blinkskyting og blir nok brukt på flere forskjellige buetyper.
Jeg har en bok som viser en enkel måte å høvle forskjellige fasonger på pilene uten at man trenger spesial mal, så jeg vil nok prøve å få noen i tønnefasong el.

Det vi er litt usikker på er om vi skal bruke horn i nocken. Vi satser på norske piler og er usikker på om det er historisk grunnlag for at det ble brukt horn i pilene i Norge?
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Pilskaft

Legg inn av Kviljo »

Det finnes ingen kjente funn av hornforsterkede norske nokker, men nær sagt alle har omtrent samme diameter som midten på skaftet (som er tønneformet). 2-3 cm foran nokken er det tynneste stedet på skaftet.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Pilskaft

Legg inn av torkis »

Mener du tønneform som går ut igjen i en tykkere nock?

Litt som en pil som skytes med primærgrep, men sikkert uten noe markert gripe punkt?
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Pilskaft

Legg inn av torkis »

Kviljo skrev:Det finnes ingen kjente funn av hornforsterkede norske nokker, men nær sagt alle har omtrent samme diameter som midten på skaftet (som er tønneformet). 2-3 cm foran nokken er det tynneste stedet på skaftet.

Mener du tønneform som går ut igjen i en tykkere nock?

Litt som en pil som skytes med primærgrep, men sikkert uten noe markert gripe punkt?
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Pilskaft

Legg inn av Kviljo »

Sånn, f.eks:

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Pilskaft

Legg inn av Are »

Og så vidt meg bekjent hadde også de fleste krigspiler til håndbue spiss med tange og ikke fal. Falen var mer vanlig på boltene til låsbuene.

Hvilken tidsepoke er det du sikter deg inn på?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Pilskaft

Legg inn av torkis »

Takk for det bildet. Jeg har søkt litt på nettet uten å finne noe så detaljert.

Espen liker at vi prøver å være litt historisk korrekt :D
Han har sikkert bøker vi også kan slå opp i , for å finne eksempler.

Hvis det ikke fungerer med furuskaftene, har vi noen halvferdige emner av ask, som vi sikkert kan bruke.
Det var de som tok fingertuppen min, men vi skal nok klare å få noen andre til å styre sirkelsag og høvelmaskin :roll:

Are:
Det første arrangementet vi skal bruke pilene til er en felles dag for jernalder og middelalder så vi er ikke låst til en tidsepoke. Men må selvsagt prøve å ikke rote i sammen epokene.
Planen er å få vist forskjellige typer spisser brukt mot forskjellige typer rustning. Satser på broadhead/bladformet mot lær/tekstil. Lang tynn spiss mot ringbrynje og bodkin mot rustning.
I sum vil vel dette vise utvikling av piler og spisser som skjedde fra jernalder mot middelalder. Så får eksperten vår Espen passe på at vi er sånn noenlunde historisk korrekte.
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Pilskaft

Legg inn av Bowman »

Hvis du ser på nydampilene og oppdalpilene så har de mye til felles. Tønneform og tynnest rett før nokken. Nokkene har opplegg for et slags primærgrep. Spisser med tange er vel vanlig gjennom jernalder og vikingtid. Når du passerer høymiddelalder så kommer spisene med fal. Men det er det sikkert andre som har mer detaljkunnskaper om. Finn en smed som lager spisser med tange. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Pilskaft

Legg inn av Are »

bowman skrev:...Spisser med tange er vel vanlig gjennom jernalder og vikingtid. Når du passerer høymiddelalder så kommer spisene med fal. Men det er det sikkert andre som har mer detaljkunnskaper om...
Ja det skulle jeg gjerne sett info om. Selv har jeg funnet svært lite info om krigsspisser fra Norge i middelalder. Det lille jeg vet om har tange. Hvis noen sitter på hovedoppgaven "våpenfunn fra middelalderen på bryggen i Bergen" (eller hva den heter igjen) kan de sjekke. Bladde i den da den kom ut for 10-15 års tid siden, så ta mine påstander med en klype salt.

@Torkis: Siden det er norske piler du skal lage, er det bare å bruke furu eller bjørk. Det var det vanlige. Regne med Espen sitter på noe brukbar info ja.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar