Pilskaft

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Pilskaft

Legg inn av Christian »

Den kalles nok Piletre fordi det ligner på piler og ikke for det det er brukandes til piler :wink:

Jeg har laget noen piler av selje og min erfaring er at de slår seg fort og er dårlige til å holde formen, men de er veldig lette, så de passer bra til barnepiler. Den lave egenvekten gjør at du kan lage piler i normal størrelse som fungerer med svake buer. Da slipper du "blomsterpinnepiler" og pilene blir heller ikke utsatt for de samme påkjenningene som fra ei 60# bue :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Pilskaft

Legg inn av torkis »

Fra pilskaft til krigspiler, endelig ferdig.
Jeg startet denne tråden den 21.01 med bilde av en lønnkubbe som forhåpentligvis skulle bli piler. Den var 2,5 cm for kort til å lage standard piler, ,men la gå
Nå har jeg endelig fått "lønn" for strevet.( begynner å bli oppbrukt den der nå) :oops:
Pilene måler 77,5 mellom nock og spiss og veier 40-44 gram. Spissene er Bodkin fra Tradbow, som er festet ekstra med en liten stift. Takk til Are(tror jeg) for tipset. Jeg hater å miste pilspisser.
Horn fra Kviljo. Brukte bare halv lengde. Ville ikke risikere å ødelegge noen av de få skaftene jeg hadde
6" Fjær klippet for hånd med litt for kort saks, og surret med lintråd.
Bilde

Bilde

Neste sett skal bli 80 cm og forhåpentligvis med gjennomgående surring og full lengde på horninnsatsen.
Satser på å finne en passende kubbe rettvokst ask i høst :D
Sist redigert av torkis den 12 des 2013, 21:18, redigert 1 gang totalt.
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Pilskaft

Legg inn av Christian »

:mrgreen: Digger :mrgreen:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Pilskaft

Legg inn av Allan »

virkelig fine piler! Inspirerende... :) hva slags bue skyter du disse med? hvis lønn er et holdbart materiale er jeg frista til å etterape disse, for jeg jobber meg fort gjennom en bunt med granskaft :(
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Pilskaft

Legg inn av nidrinr »

Herlige piler! Om de er noe kortere enn standardpila og litt lette gjør ikke noe. Du hadde nok ikke blitt kasta ut eller mobba i en bueskytterhær med de der :) -Dessuten er de i perfekt vekt som lengdepiler til en 120-140# bue, så med riktig bue vil de nok være meget ..effektive.. på opptil 200-230 meter.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Pilskaft

Legg inn av Bowman »

Steike fine piler da gitt. Du er flink. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Pilskaft

Legg inn av MalaWolf »

Dette er pilmaking ja :) .. får forsøke meg på det ved anledning jeg og .. til nå har jeg bare montert de sammen .. skaftene kjøper jeg .. men Dette Her er Imponerende :D
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Pilskaft

Legg inn av torkis »

Takk for alle gode tilbakemeldinger :D :D
Jeg anbefaler alle å prøve å lage mest mulig av pilene selv. Det er ekstra stas å stå for mesteparten av det ferdige produktet.

Når jeg er klar for neste neste sett med piler, satser jeg på å ha frysen full av gåsevinger, og enda mer av pilen er hjemmelaget.

Pilene er testet i dag i min noen og 60 # langbue, og de fungerte tilfredstillende +
Fikk bare skutt to runder før en kraftig regnbyge jaget meg innomhus, men merket at det er forskjell på å skyte langbue i forhold til min Holmis på 170 cm som jeg bruker mest..
Pilene trengte å bli trukket et par tommer lenger enn jeg normalt trekker for å få litt fart.
Med noen pund ekstra og sterkere kropp, hadde de sikkert vært enda bedre.
120-140# og lengdeskyting med disse pilene ser jeg som urealistisk for meg, men det er da hyggelig å drømme om det :D
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Pilskaft

Legg inn av nidrinr »

Hehe, bare å trene det :wink:

-Men det er uansett piler det står respekt av. 8)
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Pilskaft

Legg inn av Stefflus »

Jeg har en Howard Hill av det slappe slaget (35#), men mistenker at den er bygd over en grøvre lest. Jeg er misfornøyd med at den har endel håndsjokk.
Vil helst slippe å ta av bredden på tuppene, jeg tror dessuten den bøyer nesten helt ut, så jeg tenker at tyngre piler er det som må til. Men det blir et litt stort hopp å gå på bjørk/lønn/eik/ask tror jeg. Jeg har endel granskaft som er av den stive, tyngre sorten, og spekulerer nå på å spine disse på "flasken" -altså på tvers av vanlig. Dette burde jo gi disse skaftene en effektivt lavere spine samtidig som den lille ekstra tyngden er beholdt.
Noen som har tanker eller erfaringer? Ser for meg at "for lett og stiv" er et sjeldent problem..
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Pilskaft

Legg inn av Hardwood »

Du kan prøve med lettere streng, eller strengedempere. Hvis du vil ha tyngre piler, ville jeg ganske enkelt gått opp i spine og samtidig spissvekt. Jeg skyter blink med 35 pund, og har piler med spine 60-65 og 300 grain spiss. De veier over 50 gram.
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Pilskaft

Legg inn av Stefflus »

Strengedempere syns jeg faktisk gjør saken værre. Men takk for erfaringen din! Har du tips til hvor jeg kan få spisser i den vektklassen, har ikke sett noe på Tradbow? Jeg er mest glad i messing feltspiss og Bearpaw field points, med andre ord sånt som er lett å trekke ut av matta
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Pilskaft

Legg inn av Hardwood »

3riversarchery.com. De har, men du trenger skruspisser med wood screw adapter. Ellers blir det 190 grain vanlig feltspiss som er det tyngste jeg vet om, i 11/32"
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Pilskaft

Legg inn av torkis »

Bare en pil.
Det skjer så lite her om dagen, så vi får fylle på med litt agurknyheter
Gitt i 50 års presang til en viking, og laget av samme stokken som langbuen hans.
Bilde
Hele pilen
Bilde
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Pilskaft

Legg inn av Allan »

Fin pil! Treslsg/lengde osv?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Svar