Uhu

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Uhu

Legg inn av Moen »

Finishing Oil og kontaktlim er ikke verdens beste venner, nei. Hvis overflatebehandlingen er GJENNOMHERDET, tåler den mye bedre lim. Locktite er heller ikke gunstig når skaftene er for ferske...men det gjelder stort sett alle limtyper egentlig. Jeg bruker kun spritbasert beis. (Industribruk) Da sitter kun fargepigmentene igjen i skaftet, og gjør ingen ugagn med limet.
For overflatebehandling av skaft, bruker jeg 3 stjernes (silkematt) gulvlakk som jeg tynner ned med whitesprite, . Tynner den ned med litt whitesprite, dypper hele skaftet nedi et rør med en oppvaskhanske som er strammet over røret med et hull i, (Det drar av overflødig lakk på turen opp fra røret) henger til tørk, pusser over med 0000 stålull og gjentar dypping, henger til tørk..kapper, "spisser..ferdig. Finish ala perfect 8)
Herregud for en forklaring :roll:
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Uhu

Legg inn av Bowman »

:mrgreen: Du kan få sagt det du gitt..... :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Uhu

Legg inn av Moen »

bowman skrev::mrgreen: Du kan få sagt det du gitt..... :D
Heehe.. Jeg så det først nå :lol: :lol:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Uhu

Legg inn av Kviljo »

Jeg bruker UHU-limet og er godt fornøyd med det. Samme konsistens som fjørlim på de små tubene. Tørketida er rundt 20 minutter, så man trenger forholdsvis god tid dog. Ville ikke anbefalt å bruke noe annet.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Uhu

Legg inn av Christian »

Kviljo skrev: Ville ikke anbefalt å bruke noe annet.
Hvorfor i alle dager vil du ikke det? 20min vs 3sek i festetid... Jeg ser ingen overbevisende grunn til å begynne med uhu akkurat... Har du så gode erfaringer med limet?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Uhu

Legg inn av Bowman »

Jeg har kjøpt en svær tube fra Ola, og skal gi limet en ny sjanse. Som spesialpedagog og ressurssterk profesjonelt tålmodig mann kommer det til å gå bra. :mrgreen: Men jeg tror at Ola har rett i at limet harmonerer dårlig med finishing oil og diverse lakktyper. Hvilken erfaring har du Ivar, med lakk og oljer i forhold til uhu-limet. Lar du den limte fjøra sitte 20 minutter i klemma før du løsner den?

Jeg har bestilt et nytt fjøringsapparat som egner seg til å lime laaaange fjør. :)

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Uhu

Legg inn av Zeida »

Hvordan fjørings apparat?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Uhu

Legg inn av Kviljo »

Christian: fordi cyanoacrylat-ene er noe herk å jobbe med. Drit å få på fingrene og vondt for øyne og nese. De er ca 3 ganger dyrere, og har den egenskap at om de ikke legges på veldig tynt, så herder den på akkurat så lang tid den selv vil. De fleste er også så tyntflytende at limet renner nedover skaftet og samler seg ved enden av skaftet, slik at bakre del av fjøra ikke herder. Jeg har faktisk opplevd at det har tatt lengre tid å herde cyanoacrylaten enn UHU-en. Siden det må legges tynt på må det også være god tilpasning mellom fjøra og skaftet - UHU-limet fyller mer. UHU-limet ødelegger heller ikke fjørene om man får det på fjørstrålene. Siden UHU-en fyller mer, er den også fin til å holde nede fjøra og runde den av i fremkant via en dråpe lim over fjørstammen og skaftet.

UHU-en tar lang tid, men det er ikke noe problem om man har en jiig som tar 6 piler og har noe annet å gjøre i mellomtiden.

Fjørteipen har så seigt og ikke-herdende lim at om fjørstammen er så stor som på kalkunfjørene man får kjøpt, vil bakre del av fjøra vri seg til sin naturlige form. Det er derfor ikke mulig å lime på fjørene helt rett med fjørteip. De sitter heller ikke så bra som når de er limt.

Men, det er jo klart at vi har forskjellige premisser for hvilke egenskaper vi vil at limet skal ha. Jeg hadde heller ikke hatt bry til å vente 20 min for hver fjør i en 1-pils jiig. :wink:


Bowman: Jepp, 20 minutter eller mer i fjørklemma. Olje under limet er jo å be om trøbbel :wink: Det er jo en grunn til at man f.eks oljer steikepanna, hehe. Har ikke hatt noe problem med lakk, men det er lurt å ikke klasse for mye på lakken der fjøra skal sitte. Det kan eventuelt hjelpe å pusse over lakken med ren stålull der fjørene skal sitte. Skal man olje skaftet må det gjøres etter at fjørene er limt.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Uhu

Legg inn av Bowman »

Flott Ivar. Er det greit at jeg kaller deg for Ivar og ikke kviljo.....har bare hilst på deg en gang..... :wink: Dette er veldig oppklarende. Jeg skal gjøre et nytt forsøk. Jeg har et dårlig fjøringsapparat tror jeg. Magneten er blant annet fryktelig hard. River med seg fjøra når jeg tar av klemma. Men det var med uhu som ikke hadde tørket i 20 minutter. Har bestilt et bohning fjøringsapparat av Ola. Det greier lange fjør.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Uhu

Legg inn av Zeida »

Jeg har Fjøringsapparat Bearpaw.

Jo Jan er et veldig flott fjøringsapparat!
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Uhu

Legg inn av Christian »

@Kviljo: Joa, enig med deg på det. Fastset gel er ubrukelig å få på finga (enda verre å få det i barten...) og limdampen svir i øya hvis du er tett inntil. men siden fastset er en gel så renner den ikke. Og siden det kreves så lite lim så synes jeg det er veldig enkelt å få til et rent resultat uten limklin over fjør og skaft.

Jeg anbefaler ihvertfall alle å prøve ut Fastset, det er uten tvil det beste fjørlimet jeg har brukt 8)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Uhu

Legg inn av Bowman »

Jeg skal teste ut fastset. Locktite har og en geltype. Sikkert bra det også. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Uhu

Legg inn av Kviljo »

Aller helst burde vi stippa fjørene selv og brukt hudlim. Det var visst vanlig å ha kvinnelige ansatte til å gjøre den jobben rundt 1900. Uten fjøringsjigg!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Uhu

Legg inn av Stefflus »

Ah, will do, er helfrelst på hudlim og vil bruke det så ofte som mulig.
Men da må jeg evt. bare vokse/olje skaftene etter fjøring?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Uhu

Legg inn av Kviljo »

Selvsagt. Det er visst lurt å legge fjørene i et fuktet tøystykke før de blir satt på. Tipper de blir mer føyelige og enklere å sette rett på. Fjørstammen bør nok også være mindre enn den er på ferdig-fjørene.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar