Jacobs pilmakeri

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Jacobs pilmakeri

Legg inn av Jacob97 »

Ser ut til at flere her har gjort dette før :D
Skal nok prøve både flere farger og papir, men jeans er fint å prøve med for første gang. :) Det stemmer at jeg har "scannet" gjennom nettet, og har sett den typen form som du nevner, moen. Skal ikke se bort ifra at jeg lager noe lignende. Har handlet litt glassfibersparkel, da det virker som om det er mye brukt. Noen andre forslag? Hvordan ble overflaten på micartaen når den var ferdig formet? Hvordan var det å forme? Skal selvfølgelig bruke maaange tvinger når jeg arbeider.
Enig i at bøffel lukter ille når man arbeider, og da spesielt i 40 grader, dårlig lufting og bråkende verktøy (i en garasje på Kypros :roll: )


Var på helgetur med speider'n nå, og kommer ikke til å glemme det skikkelige freset når det knallrøde stålet ble senket i vannet :twisted:
Tok med en rytterbue og noen gamle piler, så da måtte vi jo skyte noen brannpiler utover vannet :twisted: :twisted: :twisted:
Bilder kommer..
Fikk også testet ut noen bodkinspisser fra Ola. De er farlige! Kan anbefales :twisted:
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Jacobs pilmakeri

Legg inn av Jacob97 »

Bilde
("send MENY til 2229")

Må IKKE bruke handlepose neste gang :roll: Var akkurat nok sparkel, og var ikke helt slik jeg hadde trodd. Etter å ha sett blant annet denne http://www.youtube.com/watch?v=4NfC9mogRiM ble jeg litt overrasket over at sparkelen var så innmari tykk og BLÅ! Den funket jo helt greit uansett, bare den ble strøket på.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Jacobs pilmakeri

Legg inn av Christian »

Trikset er å få epoxy som har lav/høy nok viskositet og at den er fargeløs. Mange gulner veldig når de herder, og kan gi en negativ overraskelse. Din var jo blå til å begynne med så da sparte du jo deg for den :wink:

Men det ser jo bra ut så langt. Slip den ned så vi får se mer :)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Jacobs pilmakeri

Legg inn av Jacob97 »

Hva slags epoxy anbefaler du? Det her ble no inn i ******* hardt! Sliter ut en sliperull til dremmel på under 5 min! Stinker fremdeles av glassfiber, så jeg vurderer å legge på 1-2 tynne lag med lakk for å slippe lukt og eventuell oppflising i endene. Hva er dine tanker om det? Har formet micartaen etter knivskjeftet nå, og trenger bare å runde av kantene. Liker overflaten :)
Regner med at dette regnes som "canvas micarta" og ikke "jeans micarta"? Fikk noen minimale bølger på overflaten. Både ser bra ut og gir fint grep, så jeg gruer meg til å ta dem bort. Dessverre må det gjøres :cry:
Papir blir neste prosjekt, så da får jeg prøve å lage i mønstre.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Jacobs pilmakeri

Legg inn av Christian »

West Systems anbefales mye, men jeg har aldri prøvd den selv.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Jacobs pilmakeri

Legg inn av Moen »

WestSystem gir en svak svak gulbrun farge, men synes kun når du bruker hvitt papir. Hvis micartaen fliser, har du ikke fått trukket tøystykkene gjennomvåte...noe som er vanskelig med for tykk epoxy. Prøv WS, den er tynntflytende nok til at det blir bra. Billigere enn annen epoxy er den også.
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Jacobs pilmakeri

Legg inn av Jacob97 »

Brukte ikke WS, men glassfibersparkel fra Jula. Riktig at jeg ikke fikk dynket ordentlig i endene, var akkurat ikke nok. Der jeg fikk dynket er det steinhardt! Heldigvis er det det området jeg bruker. Er ikke mer enn den ytterste centimeteren som flises opp( litt :wink: )
Stinker glassfiber :evil:
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Jacobs pilmakeri

Legg inn av Jacob97 »

Ferdig :D
Bilde
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Jacobs pilmakeri

Legg inn av Christian »

Se der ja! Svintøff 8-)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Jacobs pilmakeri

Legg inn av torkis »

Enig med forrige inlegg :!:
Dette er tøft 8)
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Jacobs pilmakeri

Legg inn av Hardwood »

Tøft, Ja ! Men det skaftet kommer nok til å overleve bladet og vel så det ! :mrgreen:
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Jacobs pilmakeri

Legg inn av Jacob97 »

Skal ikke se bort ifra det :wink:
Har laget såkalt "hollow grind", og har utvidet den siden bildet ble tatt. Ganske god kniv. Grei til å spikke, god til å hogge og god til å splitte det den hogger ned :D
Gjenstår det bare å gjøre den like skarp som samekniven, hvilket vil si.........****** skarp :twisted: :twisted: :twisted:
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Jacobs pil- og knivmakeri

Legg inn av Jacob97 »

Ferdig! :D :D :D :D :D :D
Bilde
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Jacobs pilmakeri

Legg inn av Christian »

Det var en skikkelig amerikaner ;-)

Tøff sak, klapp klapp:cool:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Jacobs pilmakeri

Legg inn av Jacob97 »

Takk :D

Er ikke nødvendigvis dårlig med "amerikaner" 8)
Selv foretrekker jeg å bære kniven noe utradisjonelt, nemlig på tvers av nedre del av ryggen(tror det kalles "scout carry"?). Det er ikke like lett med tradisjonell lærslire :wink:
Svar