spleise fjør?

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

spleise fjør?

Legg inn av Jacob97 »

har planer om å ha spleisede fjør på det neste settet med piler, men hvordan spleiser jeg fjørene?
er det noen som kan gi meg noen råd?

eventuelt design, utforming, osv.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: spleise fjør?

Legg inn av Moen »

Søk på innlegg fra "Woodstick" Mener han har laget en splong..
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: spleise fjør?

Legg inn av Lurz »

"If it breaks you get to keep both parts"
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: spleise fjør?

Legg inn av Jacob97 »

det virket som det var presentert to forskjellige måter, og jeg er litt usikker på hvilken jeg bør velge... på den første var det en del bilder som ikke kom opp, så jeg kunne ikke se for meg alt som sto der..
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: spleise fjør?

Legg inn av Zeida »

E det ikke nok styr fra før av før du begynner med spleiseing av fjør?
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: spleise fjør?

Legg inn av Christian »

:evil: ....
Det er vel strengt talt nok styr før man i det hele tatt begynner å spikke buer, så jeg ser ikke helt verdien i den kommentaren din...

Jeg husker å ha lest igjennom spleisalongen til Woodstick, men jeg finner den ikke igjen, er det bare jeg som er dårlig til å leite, eller er den blitt "oppdatert bort"?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: spleise fjør?

Legg inn av woodstick »

Jacob, den linken over her som lurz har lagt ut er veldig grei å forholde seg til. Du trenger en veldig skarp kniv ...type skalpell eller en buntmaker kniv som jeg bruker. Jeg prøvde å lete opp bilde av en slik, men fant ikke noe. Det er i prinsipp en holder hvor du monterer inn et barberblad. Du trenger en liten flatfil og en liten planke til å merke opp hvor du skal gjøre kapping av fjøra.
Du må legge litt jobb i å sortere fjør slik at de du skal spleise sammen har lik bredde på basen til fjør strålene og at fjørstrålene har lik vinkel ellers vil de gape eller krysse over hverandre.
Utover dette så er det øvelse-øvelse-øvelse:)
Vi treffes vel snart nede på banen så kan jeg vise deg litt
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: spleise fjør?

Legg inn av woodstick »

Linken jeg siklter til er tradgang linken:)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: spleise fjør?

Legg inn av Hardwood »

Christian : Vel talt. Det er nettopp det å grave seg ned i buestoffet som er interessant ! Lære nye teknikker er helt topp. Og spleising av fjær er TØFT ! se pilene til Woodstick, de han satte norgesrekord. Norgesflagg 8) Tror jeg så bildene på "resultater" eller på hjemmesida til Lillestrøm. Det er pirk til å begynne med, men ikke vanskelig å få et brukbart resultat. Har gjort det på noen få piler.
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: spleise fjør?

Legg inn av Jacob97 »

spleiset noen fjør for noen uker siden,bare for å prøve. lagde 3 stk. de to første ble ganske dårlige, men den tredje ble jeg faktisk fornøyd med. klarte appåtil å lage en 4'' tradcut av den.

målet mitt nå er jo å lage noen som er noelunde like som Woodstick's norgespiler, men det ligger nok en stund frammover i tid.
woodstick skrev:Du trenger en veldig skarp kniv ...type skalpell eller en buntmaker kniv som jeg bruker. Jeg prøvde å lete opp bilde av en slik, men fant ikke noe. Det er i prinsipp en holder hvor du monterer inn et barberblad.
holder det med tapetseringskniv?
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: spleise fjør?

Legg inn av woodstick »

Tapetkniven synes jeg er for tykk. Kjøp deg en buntmaker kniv hos Jørn Jensen på Lillestrøm
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: spleise fjør?

Legg inn av Jacob97 »

da lurer jeg på om vi har samme type kniv...den jeg bruker er jo drøyt en mm tykk.
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: spleise fjør?

Legg inn av Jacob97 »

Da har jeg laget to piler med spleisede fjær som jeg er ganske fornøyd med. har bare fått prøvd en av dem, og den går rett som en strek. :D
de er inspirert av woodstick's ''engelske ''piler. (Emne:Pilbilder) det er en med 4''parabolic-cut, og en med 5,5'' pope and young-cut.
nå er jeg sikker! det neste settet med piler SKAL ha spleisede fjør. må bare øve,øve,øve. :)

noen som har forslag til design?
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: spleise fjør?

Legg inn av Jacob97 »

Jacob97 skrev:de er inspirert av woodstick's ''engelske ''piler. (Emne:Pilbilder)
nederst på side 6. kanskje litt unødvendig å skrive dette, men jeg gjør det allikevel. :mrgreen:
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: spleise fjør?

Legg inn av Jacob97 »

nå skyter jeg med piler med spleisa fjør. rimelig fornøyd med pilene, selv om jeg har forbedret meg veldig etter at jeg lagde dem. spør woodstick og kjetil94 for resultat.
Svar