Fugle fjær

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Tolveor
Bueskytter
Innlegg: 52
Registrert: 21 mar 2008, 21:03
Bosted: Sarpsborg
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Fugle fjær

Legg inn av Tolveor »

Nå har jeg vært på rypejakt og det ble ei rype i år. Da begynner selvfølgelig tankene å løpe, også lurte jeg på om det er noen som har erfaring med slike fjær? Det blir jo evt til lengde piler jeg tenkte på da siden fjærene ikke er så veldig store. Og i samme retning, noen som har erfaring med hale fjær i forhold til vinge fjær? Har forresten hørt at tiur fjær går fint. Og skal jo selvfølgelig prøve dette her, var bare nysjerrig på om noen hadde prøvd dette. Tom
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Fugle fjær

Legg inn av woodstick »

ingenting skal være uprøvd, men til styrefjær så tror jeg nok ikke at de er stive nok og de vil bli fort slitt. Men til lengdepil ...hvorfor ikke:)
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Fugle fjær

Legg inn av Oddbjørn »

Se siste utgave av Primitive Archer Magazine. Oddbjørn.
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Fugle fjær

Legg inn av nilstor »

Jeg har prøvd vingefjær fra rype på lengdepiler, og det funker greit, og er aldri så lite eksklusivt.

MEN: Fjærstammen er tynn, knallhard og stiv som en stålfjær, i tillegg til at den er ganske krum i lengderetningen, så det er vanskelig, men ikke umulig, å få fjærene til å stå rett. Tips: Bruk spissen av en skalpell og skjær små snitt halvveis gjennom fjærstammen med ca en trekvart cm mellomrom, gjerne litt tettere, og rett fjæra ut med fingrene før du setter den på.

Rypefjærfanene er ellers tynne, glatte og stive, og egner seg faktisk brukbart til lengdepiler, selv om de altså krever en del mer arbeid. Men dét er ingen unnskyldning for å la være å prøve!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Tolveor
Bueskytter
Innlegg: 52
Registrert: 21 mar 2008, 21:03
Bosted: Sarpsborg
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Fugle fjær

Legg inn av Tolveor »

Veldig artig og høre. Blir vel noe bilder etterhvert som jeg kommer igang vel
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Fugle fjær

Legg inn av Moen »

Hvis du setter fjøra i fjørklemma di, så har du bedre styring på greiene. Eller lager en smart innretning som fester fjøra... 2 ispinner limt på en klesklype av tre er en annen måte...
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Fugle fjær

Legg inn av Christian »

Eller så kan du droppe den standardmetoden med tre fjør, og heller gå for å bruke hele fjør som du surrer til skaftet.

Jeg finner ikke igjen bilder av den typen fjør på pcn, men den pila her har tre små fasanfjør surra flate mot skaftet. Fjøra holdt seg fint og den skøyt like bra som de med "vanlige" fjør.


http://i660.photobucket.com/albums/uu33 ... MG4586.jpg
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Fugle fjær

Legg inn av Hardwood »

På lengedepilene mine pleier jeg å bruke en bit fra spissen av vanlig kalkunfjør, fordi fjærstrålene er mye tynnere der. Men det blir jo sikkert samme effekt om man bruker f.eks. rypefjær ! Jeg har ellers brukt fjær fra ravn, gås, svartbak, tiur, orrfugl, svane og hegre og disse funker glimrende. Fra tiur er halefjær perfekt, fra de andre synes jeg svingfjær er best. Det er vel slik at de store fuglene har størst og stivest fjær. En annen ting som jeg har tenkt på. er at ved skyting i regnvær blir kalkunfjæra ødelagt. Men en pil jeg har med hegrefjær, klarte seg utmerket ! Kanskje det er slik at vadefugler har mer vannbestandige fjær ? Noe å tenke på til gjeddejakt :mrgreen:
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Fugle fjær

Legg inn av Christian »

Gåsefjør skal ihvertfall være mye mer "vannfast" en kalkunfjør, men det kan kanskje ha noe med den kjemiske behandlinga kalkunføra må igjennom fra produsenten?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Fugle fjær

Legg inn av Hardwood »

Hm... du er inne på noe der. Jeg har faktisk flere gåsevinger liggende i frysern etter fjorårets jakt... 8) Får lage meg et "Regnværspilsett" :D
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Fugle fjær

Legg inn av woodstick »

Kalkunfjør fra vill kalkun er vannfaste. De kalkunfjørene vi kjøper er fra oppdrets kalkuner og jeg tviler på at de har like gode egenskaper i utgangspunktet, i tillegg så blir de kjemisk behandlet og fettstoffer blir fjernet. Men de å få tak på villkalkunfjør byr nok på en rekke utfordinger, først må du kjenne en jeger som er villig til å gi dem fra seg, det kun 4-5 fjør fra hver vinge som egner seg. På toppen av det hele er det ulovlig å eksportere ubehandlede fjør uten sertefikat fra et godkjent firma
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Fugle fjær

Legg inn av woodstick »

Mener å ha lest at gåsefjør var et yndet materiale hos de engelske "fletchere" Moro om du kan gjøre en regntest på norske villgås fjør Hardwood
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Fugle fjær

Legg inn av Grauten »

Eller du kan gjøre det enkelt Hardwood: impregneringsspray! :twisted:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Fugle fjær

Legg inn av Jacob97 »

mener å huske at ''Humlekjær Archery'' selger noe som skal få fjærene til å tåle vann bedre... skal prøve å finne en link.
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Fugle fjær

Legg inn av Jacob97 »

Svar