Grilling av hasselskaft

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Grilling av hasselskaft

Legg inn av Christian »

Nei...

Erfaring hittil er at hasselskaft er som varm plastelina å forme med varme. Videre varmeforedling etter at du har fått de rette, altså grilling for å oppnå stivere skaft, gjør at skafta vrir seg no &#¤%"&&/ og blir like elastiske som sprøstekt bokstavkjeks...

Etter å ha knekt rundt 10 skaft, har jeg fått en vag følelse av at dette kanskje ikke er veien å gå... :roll: Varmebehandling uten å svi skafta gjør at jeg fint kan bøye 30" skaft 10cm uten at de ryker, grilla skaft knekker tvert av før du når 5cm.. De knekker heller ikke i lange fliser som hassel vanligvis gjør, men smekk! rett av, sjelden fliser lengre en 1cm...
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Grilling av hasselskaft

Legg inn av Kviljo »

Oi. Skummelt. Notert!

Har lest på paleo-flight at enkelte varmebehandla skaftene i ovnen/komfyren. Da skulle det visst blir veldig jevnt slik.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Grilling av hasselskaft

Legg inn av Christian »

hm... det kunne jo være noe å fundere videre på. Slenge de på grillen eller noe :? Da vil man kanskje forhindre at de slår seg, men sprøheten kommer man vel ikke unna? Hvis de ikke slår seg så trenger man jo heller ikke å bøye de tilbake da men... hm, jeg tror jeg skal få meg en stor hanske før jeg begynner å skyte kjekspiler ihvertfall :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Grilling av hasselskaft

Legg inn av Hardwood »

Hm, dette var interessant !Takk for innsikten. Det høres logisk ut : Varmebehandling av hasselbuer gjør buene bra også i kompresjon. Men da blir jo ikke RYGGEN grilla. Det blir den jo i praksis i en pil. Varmebehandlet tre er elendig i strekk.....
Jeg ville ha prøvd andre treslag. Det er garantert stor forskjell på hvordan de forskjellige treslagene tar varme som pilmateriale. Jeg skjøt 291 m med ei varmebehandla furupil. Den andre, referansepila, ble ikke grilla og har aldri gått lenger enn ca 260. Men jeg grilla ikke hardt, bare lysebrunt. Kanskje gran ?
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Grilling av hasselskaft

Legg inn av Christian »

Det kan jo hende det er et skille mellom løv og bartrær? Sevje og kvae...
Grillinga gjør skafta merkbart stivere, problemet med hasselskafta mine er jo at de vrir seg så mye. Når jeg da ikke er i stand til å rette de ut igjen er det liksom ikke så mye vits... Hvis furuskaft ikke vrir seg så er jo de gode kanditater.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Grilling av hasselskaft

Legg inn av SilentG2 »

Skal ut å høse årsskudd i morgen (i dag) og kan jo slenge de på gillen, ta bilder og fortelle her hvordan det går.


På planen står hassel, selje, bjørk og lønn. (kjekt å bo i skogkanten(var ikke masse skog nærme deg Christian.-.))



Vi får prøve en skikkelig brøttumspil: Hanefjær, seljeskudd (eller annet som lar seg bruke) å få Eirik på besøk å lage en lokal spiss!
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Grilling av hasselskaft

Legg inn av Christian »

haha :wink: nei, men etter å ha bodd på kjellands plass i oslo noen måneder er det som å bo i skaugen det er :mrgreen: Dessuten so er det masse skog 15min gange bort og til venstre :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar